Waarom een zakelijke blog ook in 2019 onmisbaar is [5 redenen]

 

Waarom een zakelijke blog? Het is een bewezen, succesvolle online marketingstrategie

 

Ben je benieuwd waarom een zakelijke blog het komende jaar essentieel is voor je online communicatie? Maar twijfel je tegelijkertijd over het nut van een bedrijfsblog?

Dan ben je echt niet de enige. Veel bedrijven wagen immers een poging en trekken na een tijdje de stekker eruit, omdat de zakelijke blog niet genoeg resultaat oplevert. Andere bedrijven bloggen nog niet en vragen zich af of het tegenwoordig nog wel zin heeft.

Als je slechte ervaringen hebt met zakelijk bloggen of er slechte verhalen over hebt gehoord, dan ligt het aan de uitvoering. Niet aan de methode. Want een bedrijfsblog is nog steeds een van de beste methodes om online te groeien.

Ook in 2019. Dat is een feit en ik ga je hieronder het bewijs tonen. Lees dus snel verder. 

(Bij reden 3, 4 en 5 vind je de allernieuwste statistieken.)

 

1. Een zakelijke blog trekt meer bezoekers naar je website

 

Hubspot onderzocht de verschillen tussen bedrijven die bloggen en bedrijven die dat niet doen.

Bedrijven met een zakelijke blog hebben:

  • 55% meer website bezoekers;
  • 97% meer backlinks;
  • 434% meer geïndexeerde pagina’s.

Waarom zakelijk bloggen, zeg je? Dit zouden al genoeg redenen moeten zijn.

 

Meer website bezoekers betekent meer kans om klanten te werven.

 

Meer inbound links (backlinks) betekent meer links van andere websites naar jouw website. Dat verbetert je positie in de zoekmachines.

 

Meer geïndexeerde pagina’s betekent meer kans om gevonden te worden in Google.

 

2. Waarom zakelijk bloggen? Het levert je leads op

 

B2B-bedrijven die bloggen trekken 67% meer leads aan.

Kleine bedrijven die bloggen trekken 126% meer leads aan.

Bedrijven die van 3-5 keer bloggen per maand naar 6-8 keer per maand gaan, verdubbelen (bijna) het aantal leads.

 

Een zakelijke blog is goed voor je business

Bron: Ignitespot

 

3. Zakelijk bloggen is al jaren succesvol en blijft dat ook in 2019

 

Als je kijkt naar de hypes rondom andere contentvormen, zoals socialmedia-content, e-mails, e-boeken, webinars en video, zou je denken dat zakelijk bloggen verleden tijd is.

Nou, echt niet dus. Laat de hypes even voor wat ze zijn en kijk mee naar de volgende ontnuchterende statistieken.

The Content Marketing Institute bestudeerde de trends voor 2017. Het resultaat? Zakelijk bloggen is de belangrijkste contentmarketing tactiek.

 

 

Het onderzoek werd ook dit jaar uitgevoerd, in een iets andere vorm. Hieronder de trends voor 2019.

 

 

Bloggen staat met stip op #1 als het gaat om content voor de eerste fase van het aankoopproces. In die eerste fase wil je vooral leads aantrekken (en hoera, je zakelijke blog is daar ideaal voor). Je potentiële klant realiseert zich namelijk dat-ie de behoefte heeft aan een product of dienst. En gaat vervolgens op zoek naar meer informatie. Op Google.

Zakelijke blogberichten zijn daarom ideaal. Je kunt je potentiële klanten de informatie geven die ze nodig hebben. Terwijl je ook nog eens goed scoort in Google, zodat je ook echt gevonden wordt.

The Content Marketing Institute is overigens niet de enige bron met dit soort resultaten.

Ook uit een recent onderzoek van Hubspot blijkt dat bloggen een van de belangrijkste tactieken is.