fbpx

Zakelijk bloggen: de ultieme gids

 

Hoe je met zakelijk bloggen hoger in Google komt, autoriteit uitstraalt en leads werft

 

Zakelijk bloggen helpt je met de (online) groei van je bedrijf

Zakelijk bloggen helpt je met de (online) groei van je bedrijf

 

Zakelijk bloggen is een essentiƫle en bewezen online marketingstrategie waarmee je de groei van jouw bedrijf stimuleert. Het helpt je een sterke marktpositie op het internet te veroveren. Met behulp van zakelijk bloggen:

  1. vergroot je jouw online zichtbaarheid;
  2. laat je zien dat jij dƩ expert bent in jouw vakgebied;
  3. werf je een continue stroom verse leads.

Maar dat is niet alles. Zakelijk bloggen kan je helpen je leads te converteren naar klanten, zodat je meer omzet maakt.

Zakelijk bloggen is daarom eenĀ succesvolle strategie waarmee je de (online) groei van je bedrijf stimuleert. Dat staat buiten kijf, want er zijn allerlei onafhankelijke onderzoeken naar gedaan.

Zo onderzocht Hubspot (marktleider qua inbound marketing – leer je later meer over) het volgende.

Bedrijven die zakelijk bloggen hebben:

  • 55% meer website bezoekers;
  • 97% meer backlinks;
  • 434% meer geĆÆndexeerde paginaā€™s.

Meer website bezoekers betekent meer potentiĆ«le klanten. Het aantal backlinks en geĆÆndexeerde pagina’s verhoogt je online zichtbaarheid.

Bovendien werven B2B bedrijven die bloggen 67% meer leads.

Geen wonders dus dat veel ondernemers blogs laten schrijven.

 

Zakelijk bloggen is goed voor je bedrijf

Bron: IgnitespotĀ – Kleine bedrijven genereren 126% meer leads met een zakelijke blog

Dat zijn een aantal mooie statistieken, tochā€¦Ā 

Wil je dit soort resultaten bereiken met je bedrijf?

Dat kan! In deze gids leer je alles over zakelijk bloggen. Het maakt niet uit of je een beginner bent of al ervaring hebt. Je vindt hier alle informatie om je skills naar een volgend level te brengen.

Gebruik de inhoudsopgave hieronder om makkelijk naar een bepaald hoofdstuk navigeren.

Als freelance copywriter help ik je om je ideale klanten te werven

Hoe je het meeste uit deze zakelijk bloggen gids haalt

 

De gids is opgedeeld in twee delen. In deel Ć©Ć©n leer je alles over de theorie achter zakelijk bloggen. In deel twee leer je hoe je zakelijk bloggen succesvol in de praktijk toepast.

Op dit moment is deze gids nog volop in ontwikkeling. Daarom vind je nu alleen het eerste deel op mijn website.Ā 

Op verschillende plekken in de gids ga je links vinden naar interne blogartikelen die verder de diepte in gaan, zodat je nog meer kunt leren over zakelijk bloggen. Deze interne blogartikelen verschijnen in de toekomst.Ā 

Ook zie je her en der externe links naar gevestigde autoriteiten qua zakelijk bloggen en contentmarketing. Meestal zijn dit Engelstalige bronnen.

Waarom? Ik baseer deze gids graag op harde cijfers, statistieken en bewezen methodes. Zo bied ik je overtuigend bewijs dat het nut van zakelijk bloggen onderstreept.

Helaas loopt Nederland achter qua zakelijk bloggen, contentmarketing en origineel, kwalitatief onderzoek op dit gebied. Daarom kijken we daarvoor met name naar de Verenigde Staten.

 

Neem notities om alles te leren over zakelijk bloggen

Maak aantekeningen om zoveel mogelijk te leren

 

Klaar om meer te leren over zakelijk bloggen?

 

Lees dan deze uitgebreide gids en verover het internet met je zakelijke blog.

Tip: vergeet niet om deze webpagina te bookmarken, zodat je ā€˜m later makkelijk terugvindt. Wanneer de gids helemaal klaar is, kun je hier ook een mooie .pdf versie downloaden.

Deel 1: theorie

 

Wat is zakelijk bloggen?

 

Zakelijk bloggen is een essentiƫle, kosteneffectieve online marketingstrategie die je veel resultaat op kan leveren, met name op de lange termijn. Voordat we daar dieper induiken, leg ik je eerst uit wat bloggen is en hoe persoonlijk bloggen zich onderscheidt van zakelijk bloggen.

Wat is bloggen?

  1. Een blog is een onderdeel van je website waar je blogberichten plaatst. Ā 
  2. Een blogbericht is een vorm van content, vergelijkbaar met een artikel.
  3. Bloggen is het creƫren van blogberichten.

Veel mensen onderhouden een persoonlijke blog. Persoonlijke blogs draaien in de regel om de blog zelf. Vaak gaat het om een hobby. Denk maar eens aan de vele persoonlijke reisblogs of foodblogs die er zijn.

Het komt geregeld voor dat zoā€™n hobby uitgroeit tot een serieus bedrijf waarmee de blogger (soms erg veel) geld verdient. We spreken dan over zakelijk bloggen. Er is namelijk een cruciaal verschil tussen zakelijk bloggen en persoonlijk bloggen.

 

Zakelijk bloggen is een online marketingstrategie

 

Een zakelijke blog helpt je uiteindelijk meer omzet te maken

Een zakelijke blog helpt je uiteindelijk meer omzet te maken

 

Zakelijk bloggen onderscheidt zich van persoonlijk bloggen, omdat je een zakelijke blog bewust inzet als marketingstrategie. Je gebruikt zakelijk bloggen om specifieke marketingdoelen te bereiken, zoals het werven van leads.

Je zakelijke blog is dus een onderdeel van je online marketing en ondersteunt het bereiken van je bedrijfsdoelen.

Een zakelijke blog helpt je online te groeienĀ 

Die groei bereik je op verschillende manieren. De drie voornaamste redenen heb ik al eerder genoemd:

  1. Vergroten online zichtbaarheid & naamsbekendheid
  2. Autoriteit uitstralen
  3. Leads werven

Deze drie doelen van zakelijk bloggen helpen je uiteindelijk om meer omzet te maken.Ā In een volgend hoofdstuk gaan we hier dieper op in.

Wanneer we spreken over zakelijk bloggen als online marketingstrategie, dan hebben we het qua online marketing over inbound marketing en contentmarketing.

[/vc_column_inner][/vc_row_inner]

Zakelijk bloggen als onderdeel van inbound marketing en contentmarketing

 

Inbound marketing en contentmarketing zijn tegenwoordig zeer populaire vormen van online marketing.

Beide hebben ontzettend veel met elkaar gemeen, want in principe is contentmarketing een onderdeel van inbound marketing. En zakelijk bloggen is op zā€™n beurt een onderdeel van beide strategieĆ«n.

Belangrijk om te weten is dat inbound marketing en contentmarketing (online) marketingstrategieƫn zijn die op een vriendelijke manier klanten proberen aan te trekken. Dat gebeurt via zogenaamde pull-marketing.

Pull-marketing / inbound marketing

Via pull-marketing bouw je een relatie op met je potentiƫle klanten en laat je ze op een laagdrempelige manier kennismaken met je bedrijf en je aanbod. Je zorgt ervoor dat je het vertrouwen van je doelgroep wint, want dat is enorm belangrijk om uiteindelijk klanten te werven.

Vaak gebeurt dit via het gratis weggeven van waardevolle informatie en content. Zo zorg je ervoor dat je doelgroep naar jou toekomt (pull). Mooie voorbeelden van pull-marketing zijn een zakelijke blog of e-boeken en whitepapers.

Push-marketing / outbound marketing

Dit in tegenstelling tot push-marketing. Bij push-marketing zoek je actief je doelgroep op en probeer je jouw aanbod er doorheen te drukken (push). Dit wordt tegenwoordig regelmatig als storend ervaren.

 

Dit soort advertenties kun je negeren door er niet naar te kijken. Online verwijder je ze met een ad-blocker.

 

Vaak zijn dit reclamespotjes op de tv & radio en online advertenties via schreeuwerige banners & irritante pop-ups.

Je kiest er niet voor om deze reclame’s te zien of aan te horen. Daarom worden zulke advertenties steeds vaker genegeerd. En op het internet gebruikt een grote groep mensen een ad-blocker om online advertenties te weren.

Je potentiƫle klanten willen controle over de informatie die hen bereikt

Naast dat mensen reclame-moe zijn, gaan ze tegenwoordig het liefst zelf op zoek naar meer informatie over een product of dienst: ze willen controle over hun aankoopproces. En die zoektocht speelt zich voornamelijk op het internet af…

Denk er maar eens over na. Hoe vaak zoek jij meer informatie op het internet als je met een probleem zit of interesse in een product of dienst hebt?

Daarom is pull-marketing tegenwoordig zoā€™n effectieve strategie voor het werven van klanten.

Je speelt op de behoeften van je doelgroep in door ze waardevolle informatie te bieden over onderwerpen waar ze zelf naar op zoek zijn. Je potentiƫle klanten controleren zelf het aankoopproces. Zo bouw je op een vriendelijke manier een band op met je publiek.

Zakelijk bloggen is een van de beste strategieƫn (bewezen) om dat te bereiken.

Daar lees je verderop meer over. Nu eerst een simpele vergelijking die het nut van zakelijk bloggen illustreert.

 

Een zakelijk blogbericht is als een blokje kaas

Laten we een zakelijk blogbericht eens met een blokje kaas vergelijken

 

Stel je eens voor dat je naar de kaasboer gaat, omdat je overweegt een stuk kaas te kopen. De kaasboer biedt je gratis een aantal verschillende blokjes kaas aan (waardevolle informatie als je kaas wilt kopen).

Je vindt een van de blokjes erg lekker en besluit die kaas te kopen. Een mooi voorbeeld van pull-marketing.

Vergelijk dat eens met een schreeuwende kaasboer op de markt, die geen gratis blokjes aanbiedt…

Ieder zakelijk blogbericht dat je plaatst is een gratis blokje kaas

Je klanten kunnen via je zakelijke blogberichten kennismaken met je bedrijf en je aanbod. En dat op een aantrekkelijke, relevante en vriendelijke manier, waardoor ze eerder geneigd zijn een aankoop bij je te doen.

Wil je meer dan bloggen?

Kies dan voor contentmarketing uitbesteden of neem contact op voor een volledig custom-made pakket.

Andere inbound marketingstrategieƫn

 

Vaak geven bedrijven de voorkeur aan een mix van inbound marketingstrategieƫn, om een zo optimaal mogelijk resultaat te creƫren.

Zakelijk bloggen neemt tussen al die verschillende inbound marketingstrategieĆ«n een prominente plaats in. En dat is natuurlijk niet voor niets…

Statistieken liegen niet. Volgens onderzoek van Hubspot (State of Inbound 2018) zijn dit de belangrijkste prioriteiten van ondernemingen op het gebied van inbound marketing.

 

Het creƫren van blogartikelen is belangrijk voor bedrijven

 

Zakelijk bloggen neemt dus een mooie tweede plaats in. Waarbij je kunt opmerken dat zakelijk bloggen direct bijdraagt aan de #1: SEO, ofwel: hoger in Google komen.

Blogberichten zijn namelijk uitermate geschikt om je op specifieke zoekwoorden te focussen, zodat je goed gevonden wordt in de zoekmachines. En zoals je eerder hebt gelezen onderzocht Hubspot dat bedrijven die zakelijk bloggen:

  • 55% meer website bezoekers aantrekken;
  • 97% meer backlinks verzamelen;
  • 424% meer geĆÆndexeerde paginaā€™s hebben.

De rest van de inbound marketingstrategieƫn kunnen daar simpelweg niet aan tippen. Met een zakelijke blog heb je dus de #1 en #2 prioriteit te pakken. Twee vliegen in ƩƩn klap.

Andere online marketingstrategieƫn

 

Verder blijkt uit het onderzoek van Hubspot dat betaald adverteren (push-marketing) het meest overschat is. Maar zoals je hieronder kunt zien doen social media en online betaald adverteren het ook niet zo goed als zakelijk bloggen.

 

Zakelijk bloggen is Ć©Ć©n van de minst overschatte marketing tactieken

 

Het feit dat mensen tegenwoordig reclame-moe zijn en niet zitten te wachten op storende push-marketing via advertenties, heeft daar ongetwijfeld mee te maken.

Bovendien is zakelijk bloggen een stuk kosteneffectiever dan betaald (online) adverteren. Dat komt omdat je iedere keer dat je adverteert een flinke som geld betaalt, terwijl een blog je nauwelijks iets kost als-ie eenmaal op je website staat.

Daarbovenop komt nog het stapeleffect van zakelijk bloggen. Hoe meer je blogt, hoe meer effect. Daarom is het zoā€™n succesvolle strategie voor de lange termijn.

Bovendien geeft pull-marketing een betere ROI dan push-marketing

Sowieso doen inbound marketingstrategieƫn het in vergelijking met outbound marketingstrategieƫn beter qua ROI (het rendement op je investering). Dat blijkt uit hetzelfde onderzoek van Hubspot. Kijk maar eens.

 

Van de ondervraagde marketeers geeft 53% aan dat inbound marketing meer ROI geeft, terwijl maar 16% aangeeft dat outbound marketing het beter doet.

Je hebt hierboven al geleerd dat zakelijk bloggen een van de beste (bewezen) inbound marketingstrategieƫn is. En als inbound marketing een hogere ROI geeft, dan doet zakelijk bloggen als een van de beste strategieƫn dat dus gegarandeerd.

En als kers op de taart nog even de volgende statistieken…

 

Bron: Demand Metric – Contentmarketing kost 62% minder en levert 3 keer zoveel op als traditionele, outbound marketing

Overtuigd van het nut van bloggen?

Check mijn pakkettenĀ of neem contact op voor een volledig custom-made pakket.

Waarom zakelijk bloggen?

 

Om nog even kort samen te vatten: zakelijk bloggen is een succesvolle en effectieve online marketingstrategie, waarmee je autoriteit uitstraalt, je online zichtbaarheid vergroot en leads werft.

Dit verhoogt uiteindelijk je conversie, waardoor je dus meer klanten werft en je omzet vergroot.

Hoe dat in zā€™n werk gaat lees je hieronder. We gaan kort in op de drie belangrijkste voordelen van zakelijk bloggen. Later neem ik ieder voordeel uitgebreid met je door.

 

1. Online zichtbaarheid

 

Zakelijk bloggen helpt je online beter zichtbaar te zijn. Met behulp van goede SEO-blogartikelen kom je hoog in Google en andere zoekmachines. Je bent beter te vinden op verschillende zoektermen.

Bovendien zorgt een continue stroom van verse blogartikelen voor een hoge ranking. En omdat de zoekmachines meer paginaā€™s op je website indexeren, heb je meer kans om gevonden te worden.

 

2. Autoriteit uitstralen

 

Met zakelijk bloggen kun je veel autoriteit uitstralen en laten zien dat je een expert in jouw vakgebied bent. Je voorziet je publiek van een continue stroom relevante en waardevolle blogartikelen.

Daarin kun je vragen van je doelgroep beantwoorden en laten zien dat je de beste oplossing hebt voor hun problemen. Zo gaat je publiek je zien als een expert en en bouw je een band met ze op. Dat schept vertrouwen.

 

3. Leads werven

 

Zakelijk bloggen is een ideale methode om leads te werven. Omdat je beter zichtbaar bent, krijg je meer bezoekers naar je website. En omdat je laat zien dat je een expert bent en vertrouwen met je publiek opbouwt, vergroot je de kans dat je bezoekers leads worden.

 

Uiteindelijk gaat het om conversie

 

Het uiteindelijke doel van zakelijk bloggen isĀ  een hogere conversie. Je wilt immers niet alleen meer bezoekers naar je website, autoriteit uitstralen en leads werven. Want daar heb je weinig aan als ze geen klant worden.

Gelukkig helpen deze drie doelen je (direct en indirect) meer te converteren. Als je laat zien dat jeĀ dĆ© oplossing voor de problemen van je leads hebt, dan doen ze maar al te graag zaken met je.

 

Zakelijk bloggen is een essentiƫle online marketingstrategie, waarmee je uiteindelijk meer klanten werft

Zakelijk bloggen is een essentiƫle online marketingstrategie, waarmee je uiteindelijk meer klanten werft

 

Begint het al een beetje te dagen hoe dat werkt? Zo niet, maak je geen zorgen. Verderop leer je daar uitgebreid meer over. Maar eerst wil ik een aantal vaak voorkomende twijfels en misconcepties over zakelijk bloggen met je bespreken.

3 twijfels en misvattingen over zakelijk bloggen

 

Het onderhouden van een zakelijke blog en alles wat daarbij komt kijken kan nogal intimiderend lijken. Het is erg begrijpelijk als je er een aantal twijfels over hebt.Ā Bovendien bestaan er vandaag de dag nog steeds een aantal misconcepties over zakelijk bloggen.

Zonde, want deze twijfels en misconcepties kunnen je ervan weerhouden om succesvol met zakelijk bloggen aan de slag te gaan. Daarom neem ik de drie belangrijkste met je door. Je zult zien dat je twijfels ongegrond zijn!

 

1. Het is te moeilijk of kost te veel tijd

 

Denk je dat zakelijk bloggen te moeilijk is of te veel tijd kost om resultaat op te leveren? Dan ben je echt niet alleen, want dit zijn erg begrijpelijke twijfels die ik vaak hoor. Je twijfelt bijvoorbeeld of het wel een slimme – lees succesvolle – marketingstrategie is.

Toegegeven, bloggen is geen geschikte strategie als je snel resultaten wilt bereiken.

Omdat zakelijk bloggen een strategie voor de lange termijn is, kun je dat wel vergeten. Ben je op zoek naar dit soort resultaten, dan kun je beter aan andere strategieƫn denken, zoals adverteren.

Geschikte content creƫren

Een andere twijfel heeft te maken met het schrijven van geschikte content. Niet iedereen is gezegend met een schrijftalent. En hoe bedenk je eigenlijk goede onderwerpen en zorg je er ook nog voor dat je teksten SEO-proof zijn, zodat je hoog in Google komt?Ā Daarnaast kost het ontwikkelen van goede content natuurlijk tijd.Ā 

Begrijpelijke twijfels, maar laat je er niet door tegenhouden. Zelfs als je niet goed kunt schrijven, kun je goede resultaten met bloggen behalen. En je kunt met wat inspanning beter worden in het creƫren van geschikte content. Je leert daar meer over in het pratijkgedeelte van deze gids.

Mocht je het echt niet zien zitten om achter je laptop te gaan zitten om artikelen te schrijven, misschien is er wel iemand anders binnen je bedrijf aan wie je die taak kunt uitbesteden.

Wil je het echt goed aanpakken, schakel dan gewoon een expert in. Een professionele copywriter of content marketeer kan je helpen geweldige resultaten te bereiken.

Succesvol zakelijk bloggen?

Check mijn pakketten of kies voor blogs laten schrijven voor een volledig custom-made pakket.

2. Mensen lezen geen blogs meer

 

EĆ©n van de grootste misconcepties over zakelijk bloggen is dat mensen geen blogs meer lezen.

Sommige personen denken dat bloggen uit is, verouderd is. Het draait volgens hen vooral om video en social media.

Andere personen denken dat mensen te weinig aandacht hebben om blogs te lezen, dat lezen een te tijdrovende bezigheid is, of dat veel mensen gewoon geen zin hebben om te lezen.

Een grove misconceptie, want zakelijke blogs worden nog steeds erg veel gelezen.

Maar liefst 77% van de internetgebruikers leest blogs.

Als potentiĆ«le klanten informatie over een product of service op het internet zoeken ā€“ en dat gebeurt continu ā€“ dan komen ze vaak bij een blogbericht terecht. Let er maar eens op als je zelf ‘t internet afstruint.

Heb je een aantrekkelijk en waardevol blogbericht waarmee je gevonden wordt, dan is de kans groot dat je een mooi aantal leads verzamelt. Niet voor niets hebben bedrijven die bloggen 67% meer leads en 55% meer website bezoekers.

En wat dacht je van de volgende statistieken?

 

Bron: Ignitespot

Natuurlijk leest niet iedereen jouw zakelijke blogs. Maar bijna iedereen zoekt naar informatie via Google. Volgens gegevens van Hubspot onderzoekt 78% van de internetgebruikers producten online.

Dankzij jouw zakelijke blogberichten heb je een goede kans om een hoge positie in de zoekmachines te veroveren, zeker na verloop van tijd. Je doelgroep komt dan vanzelf op je zakelijke blog terecht.

 

3. De resultaten vallen tegen

 

Het komt geregeld voor dat bedrijven zich op zakelijk bloggen storten om er na een tijdje weer mee op te houden, omdat ze te weinig resultaat merken. Of ze horen een dergelijk verhaal van andere ondernemers.

Tja, laten we eerlijk zijn, als je merkt dat je inspanningen onvoldoende resultaat opleveren, dan is het slim om de stekker eruit te trekken. Je wilt immers dat je investering nut heeft.

Ik durf echter te beweren dat het niet aan zakelijk bloggen als marketingstrategie ligt. Want de cijfers en statistieken die ik meerdere malen aan je heb laten zien, liegen niet. Zakelijk bloggen kan enorm succesvol zijn, mits je een goed beeld ervan hebt en de strategie correct uitvoert.

Dus, merk je niet genoeg resultaat, dan kan het zijn dat je een verkeerd beeld van zakelijk bloggen hebt.

  1. Je moet rekening houden met het feit dat zakelijk bloggen een strategie voor de lange termijn is. Dus als je na een paar maanden zakelijk bloggen onvoldoende resultaat ziet, neem dan niet gelijk aan dat het niet werkt.
  2. Verder kan het lastig zijn om concrete resultaten te meten, waardoor het lijkt alsof je inspanningen geen succes hebben. Toch kun je een gefundeerde analyse uitvoeren die het effect van zakelijk bloggen in harde cijfers voor je uitdrukt.

 

Bloggen voor bedrijven: meten is weten

Door resultaten te meten en analyseren, weet je of je op de goede weg zit. En kun je waar nodig je koers corrigeren

 

Merk je nog steeds niet genoeg resultaat, dan ligt het aan de uitvoering.

Er kan namelijk een hoop misgaan als je het niet professioneel aanpakt:

  • Je gebruikt geen uitgekiende, gedocumenteerde strategie waarmee je jouw doelen bereikt.
  • Je gebruikt geen SEO-strategie en schrijft geen goede SEO-teksten, waardoor je niet te vinden bent in Google.
  • Je content is niet boeiend, relevant en waardevol genoeg.
  • Je publiceert de verkeerde content.
  • Je promoot je content niet.

Hoe zorg je ervoor dat jij het wĆ©l professioneel aanpakt? Daar ga je alles over leren in het praktijkgedeelte van deze gids.Ā Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief.

Hoger in Google komen door te bloggen

 

Nu we een aantal twijfels en misconcepties over zakelijk bloggen hebben doorgenomen, is het tijd om dieper in te gaan op de allerbelangrijkste voordelen van zakelijk bloggen.

Heb je de voorgaande hoofdstukken gelezen, dan weet je dat zakelijk bloggen een online marketingstrategie is waarmee je leads werft, autoriteit opbouwt en online beter zichtbaar bent. We beginnen met je online zichtbaarheid. Ofwel: hoger in Google komen.

 

Hoger in Google komen: wie wil dat nu niet?

 

Jij wilt toch ook hoger in Google komen met je website? Ja, natuurlijk wil je dat.

Want als je het goed doet, zorg je zo voor een constante stroom bezoekers naar je website. Zakelijk bloggen is een uitstekende manier om dat te bereiken. Voordat we daar dieper op ingaan, even kort het volgende.

Hoe vinden mensen je website?Ā Ze kunnen simpelweg je adres invoeren. Maar dat zijn mensen die je website of bedrijf al kennen. Hoe zorg je dat anderen je vinden? Hoe krijg je bezoekers die jou nog niet weten te vinden?

Juist. Zoekmachines zoals Google. Want de meeste mensen die iets zoeken op het internet, typen bepaalde zoektermen in de zoekmachines. Natuurlijk kun je adverteren, bijvoorbeeld in Google. Het werkt, maar je betaalt daar voortdurend een hoop geld voor.

Is het niet veel beter om hoog in de organische zoekresultaten te verschijnen? Natuurlijk! En daar heb je naast het technische SEO-gedeelte uitstekende content voor nodig. Sterker nog: content is het allerbelangrijkste SEO-ingrediƫnt.

 

Hoger in Google komen met blogberichten

 

Je zakelijke blogberichten zorgen ervoor dat je beter te vinden bent in zoekmachines zoals Google. Het is daarom ontzettend belangrijk dat je zo goed mogelijk vindbaar bent op relevante zoekwoorden.

Hoe werkt dat? Focus je op bepaalde zoektermen in ieder zakelijk blogbericht dat je plaatst. Zo heb je steeds meer kans om gevonden te worden op verschillende zoekwoorden.

Wil je dit goed aanpakken, dan doe je dat op basis van een uitgebreid zoekwoordenonderzoek, dat tevens onderdeel van een contentstrategie is.

Met behulp van een uitgekiende strategie heb je de meeste kans op succes. Verder is het natuurlijk belangrijk dat je al je blogberichten SEO-vriendelijk schrijft, zodat je goed gevonden wordt op specifieke zoekwoorden.

 

Met behulp van zakelijke blogberichten word je goed gevonden in Google

Met behulp van zakelijke blogberichten word je goed gevonden in Google

 

Meer content = hogere ranking

Naast dat ieder gepubliceerd blogartikel je kans op bepaalde zoekwoorden te scoren vergroot, houden zoekmachines van een continue stroom van verse content.

Het regelmatig plaatsen van zakelijke blogs zorgt er daarom voor dat je een hogere positie in de zoekmachines krijgt.Ā 

Daarnaast geldt, hoe meer paginaā€™s je website heeft, hoe vaker je geĆÆndexeerd wordt in de zoekmachines, hoe meer kans je hebt om gevonden te worden, hoe meer verkeer je naar je website trekt.

Zakelijk bloggen verhoogt bovendien je zichtbaarheid via social media. Iedere keer dat iemand een van je blogberichten deelt, kom je onder de aandacht van potentiƫle klanten. Uiteraard kun je jouw eigen blogberichten ook delen via je socialemedia-netwerken. Ook zo zorg je voor meer online zichtbaarheid en leidt je meer verkeer naar je website. Ideaal, dus.

Backlinks

Als je aantrekkelijke en waardevolle blogberichten plaatst, is de kans groot dat andere websites naar je blogbericht linken. En iedere (back)link naar je website zorgt er weer voor dat je website een hogere ranking in de zoekmachines krijgt.

Je website wordt waardevoller

Publiceer je hele waardevolle blogberichten, dan blijven bezoekers langer op je website en bezoeken ze per sessie meer webpagina’s. Bovendien klikken minder mensen je website weer weg (lagere bounce rate). Google meet voortdurend dit soort gegevens en kent een hogere waarde toe aan je website als deze gegevens verbeteren.

Kortom: zakelijke blogberichten zijn dus dƩ manier om hoger in Google te komen en meer verkeer naar je website te leiden.

 

Alle voordelen op een rijtje

 

  • Het regelmatig plaatsen van zakelijke blogs versterkt je positie in de zoekmachines.
  • Met veel SEO-geoptimaliseerde blogberichten scoor je op meerdere relevante zoekwoorden en vergroot je de vindbaarheid van je website.
  • Hoe meer paginaā€™s je website heeft, hoe vaker je geĆÆndexeerd wordt in zoekmachines, hoe meer kans je hebt om gevonden te worden, hoe meer verkeer je naar je website trekt.
  • Je verkrijgt backlinks als je zakelijke blogberichten worden gedeeld. Backlinks versterken je positie in de zoekmachines.
  • Dankzij super waardevolle content blijven bezoekers langer op je website, bezoeken ze meer paginaā€™s per sessie en verlaag je de bounce rate . Dit heeft een enorme invloed op je ranking.

Hoger in Google komen met een zakelijke blog?

Check mijn pakkettenĀ of neem contact op voor een volledig custom-made pakket.

3 andere voordelen van een bedrijfsblog

 

Naast het versterken van je positie in de zoekmachines en het aantrekken van meer verkeer naar je website, heeft een zakelijke blog nog een aantal andere geweldige voordelen. Lees er hieronder alles over.

 

1. Bloggen helpt je leads te werven

 

Het krijgen van meer websitebezoekers is voor veel ondernemers belangrijk. Maar wat heb je eigenlijk aan bezoekers? Ik zal het je verklappen. Niet veel. Waarom? Denk maar eens aan het oer-Hollandse ā€œkijken, kijken, niet kopenā€.

Meer bezoekers is geweldig, maar als die bezoekers vervolgens niets op je website doen, dan heb je er vrij weinig aan. Als ondernemer wil je leads verzamelen en die leads uiteindelijk converteren, zodat je meer omzet maakt en je bedrijf groeit. Ā 

Zakelijk bloggen is een uitstekende methode om leads te verzamelen. Want ieder blogbericht biedt je de mogelijkheid leads te genereren. Dat bereik je gemakkelijk door een call to action aan je blogbericht toe te voegen.

Een call to action is een oproep om actie te ondernemen. Vraag de lezers van je zakelijke blogbericht bijvoorbeeld contact met je op te nemen als ze meer willen weten over het onderwerp. Als ze dat doen heb je direct een lead te pakken, die je mogelijk kunt converteren.

Daarnaast helpen blogberichten je op indirecte wijze leads te verzamelen. Als bezoekers op je website terechtkomen en geĆÆnteresseerd zijn in de content die je biedt, kan een deel van hen een aankoop overwegen. Of ze schrijven zich bijvoorbeeld in voor je nieuwsbrief.

Nieuwe klanten aantrekken

Je zakelijke blogberichten helpen je nieuwe klanten aan te trekken. Denk maar eens na over hoe jij te werk gaat als je een aankoop wilt doen. Grote kans dat je tegenwoordig onderzoek doet op het internet.

Je potentiƫle klanten doen dat ook. En als ze tijdens hun onderzoek op jouw website terechtkomen dankzij een blog die je hebt geplaatst, dan is dat natuurlijk ideaal. Weet jouw zakelijke blogbericht op de behoefte van je potentiƫle klanten in te spelen en vertrouwen ze je, dan is de kans een stuk groter dat ze een aankoop bij je doen of een andere actie ondernemen.

Het werven van leads staat direct in verband met een ander groot voordeel van zakelijk bloggen: autoriteit uitstralen.

 

Met een zakelijke blog werf je leads, straal je autoriteit uit en je blogberichten blijven tot ver in de toekomst voor je werken

Met een zakelijke blog werf je leads, straal je autoriteit uit en je blogberichten blijven tot ver in de toekomst voor je werken

 

2. Bloggen helpt je autoriteit op te bouwen

 

De beste zakelijke blogs spelen in op de vragen die (potentiƫle) klanten hebben. Ongeacht je vakgebied, je doelgroep heeft altijd specifieke vragen. Over het probleem dat ze hebben, over je aanbod of je betrouwbaarheid. Ze willen bijvoorbeeld weten of jouw bedrijf een geschikte keuze is.

Wanneer je op die vragen inspeelt en ze zo goed mogelijk beantwoordt, creƫer je vertrouwen en bouw je autoriteit op in je vakgebied.

Zakelijk bloggen is een geweldige manier om te laten zien dat jij dƩ expert bent. Als je iedere denkbare vraag goed beantwoordt, dan gaat jouw doelgroep je als een autoriteit zien.

Dat schept vertrouwen. En vertrouwen ligt aan de basis van iedere (zaken)relatie. Iedere handelstransactie die je doet komt tot stand op basis van vertrouwen.

Denk er maar eens over na. Wanneer besluit jij om iets te kopen? Stel je voor dat iemand je een product aanbiedt, maar je hebt geen enkel vertrouwen in deze persoon of het product. Ga je dan over tot aankoop?

Of vind je liever iemand in wie je wƩl vertrouwen hebt? Iemand die je laat zien dat-ie de perfecte oplossing voor je probleem heeft. Iemand waarvan je overtuigd bent dat-ie je kan helpen.

Yep, dan kies je voor de laatste persoon, toch?

Het principe van wederkerigheid: sharing is caring

Omdat je via je zakelijke blogberichten gratis handige, waardevolle informatie deelt, zal een deel van de mensen geneigd zijn iets voor je terug te doen.

Dit is het psychologische principe van wederkerigheid. Hoe meer je weggeeft, hoe meer je ontvangt.

Dat kan in de vorm van een aankoop zijn. Het delen van je blogbericht op social media is ook een vorm van wederkerigheid. Allemaal goed voor je business.

 

3. Bloggen blijft op de lange termijn resultaten opleveren

 

Veel online marketingstrategieƫn richten zich op snelle resultaten op de korte termijn. Denk bijvoorbeeld aan socialmedia-advertenties en advertenties in de zoekresultaten van Google. Je betaalt hier niet alleen een hoop geld voor. Zodra je stopt met adverteren, zijn alle voordelen verdwenen.

Zakelijk bloggen blijft resultaten opleveren. Sterker nog, het verkeer naar je website blijft in de meeste gevallen gestaag stijgen. Je wordt namelijk steeds beter en gemakkelijker gevonden.Ā 

En, laten we even bij de vergelijking met adverteren in de zoekmachines blijven, dankzij zakelijk bloggen kom je hoog in de organische zoekresultaten terecht.

Websites die in de organische zoekresultaten verschijnen, krijgen over het algemeen meer kliks dan de websites die voor dezelfde zoekwoorden in de geadverteerde resultaten worden weergegeven.

Mensen zijn reclame-moe, weet je nog?

Zakelijk bloggen is dus een perfecte strategie voor de lange termijn. Zelfs jaren later kan een bepaald blogbericht nog ontzettend veel verkeer krijgen. Terwijl je daar maar Ć©Ć©n keer tijd of geld in hebt geĆÆnvesteerd. Je hoeft er letterlijk niets meer voor te doen. Ideaal, toch?

 

Bron: HubspotĀ – Het stapeleffect van zakelijk bloggen. De meeste leads werden gegenereerd in voorgaande maanden

Zakelijk bloggen kan dus enorm schaalbaar zijn. Je ziet misschien niet direct resultaten van een gepubliceerd blogbericht, maar na verloop van tijd genereert een goed blogbericht gestaag meer website bezoekers en leads. Terwijl je er maar Ć©Ć©n keer in investeert.

Dus zelfs als je op vakantie bent in Spanje en geniet van lekkere tapas en sangria met uitzicht op het strand, blijven je blogberichten bezoekers aantrekken en leads werven. Heerlijk, toch?

Zakelijk bloggen met behulp van een blogstrategie of contentstrategie

 

Wil je zakelijk bloggen Ć©cht serieus aanpakken en zoveel mogelijk resultaat bereiken met je zakelijke blogberichten, dan is een blog- of contentstrategie onmisbaar. Het is namelijk bewezen dat een goed uitgewerkte contentstrategie meer resultaat oplevert.

 

Bron: B2B Content Marketing 2019 – Content Marketing Institute & MarketingProfs

Dus, wil je het goed aanpakken en zoveel mogelijk resultaat bereiken, dan ontwikkel je een uitgekiende, gedocumenteerde contentstrategie.

Een goede contentstrategie helpt je om gestructureerd je online (content)marketing doelen te bereiken. Het geeft richting aan al je content activiteiten. Zonder een goede contentstrategie ben je als een stuurloos schip op zee. Je weet niet waar je terecht komt. Met een duidelijke bestemming en een uitgestippelde koers heb je de meeste kans om je doelen te bereiken.

Bovendien helpt een contentstrategie je om goede content te ontwikkelen.

Uit hetzelfde onderzoek van The Content Marketing Institute blijkt dat 81% van de marketeers dit als een van de grootste voordelen van een gedocumenteerde contentstrategie ziet.

Een uitgekiende, gedocumenteerde contentstrategie is onmisbaar

Er zijn nog erg veel bedrijven in Nederland die geen uitgekiende, gedocumenteerde contentstrategie opstellen om richting te geven aan al hun contentcreatie.

Sorry, maar dit leidt nooit tot het beste resultaat. Er wordt tegenwoordig zoveel content geproduceerd, dat nattevingerwerk echt geen zin meer heeft. Het is schieten met losse flodders. Wil je de beste zijn, zorg dan voor de beste strategie…

  • Hoe wil je in godsnaam sturing aan al je content geven als je geen strategie hebt? Hoe ga je ervoor zorgen dat je continu content ontwikkelt die jouw marketingdoelen bereikt?
  • Hoe ontwikkel je keer op keer content die perfect afgestemd is op de wensen en behoeften van je doelgroep?
  • Hoe ga je ervoor zorgen dat al je content zo goed mogelijk scoort in de zoekmachines?
  • Hoe ga je de content zo goed mogelijk promoten?
  • En hoe ga je het effect van je content analyseren, zodat je de strategie kunt verbeteren?

Het zou logisch moeten zijn dat een strategie altijd meer resultaat oplevert. Alle winnaars gebruiken een strategie.

Topsporters gebruiken strategieƫn. Legers gebruiken strategieƫn. Politieke partijen gebruiken strategieƫn.

En de beste bedrijven gebruiken strategieƫn.

Jij wilt toch ook een winnaar zijn?

Heb je een contentstrategie nodig?

Neem contact me op voor een uitgekiende custom-made contentstrategie, waarmee je gegarandeerd wint.

Wat vind je tot nu toe van mijn zakelijk bloggen gids? Stuur me een bericht via het formulier hieronder.

Stuur me een bericht

Zin om te praten over jouw online marketingdoelen? Of heb je vragen? Vul het formulier hieronder in. Je hoort zo spoedig mogelijk van me.