fbpx

Zakelijk bloggen: de ultieme gids

 

Hoe je met zakelijk bloggen hoger in Google komt, autoriteit uitstraalt en leads werft

 

Zakelijk bloggen helpt je met de (online) groei van je bedrijf

Zakelijk bloggen helpt je met de (online) groei van je bedrijf

 

Zakelijk bloggen is een essentiƫle en bewezen online marketingstrategie waarmee je de groei van jouw bedrijf stimuleert. Het helpt je een sterke marktpositie op het internet te veroveren. Met behulp van zakelijk bloggen:

  1. vergroot je jouw online zichtbaarheid;
  2. laat je zien dat jij dƩ expert bent in jouw vakgebied;
  3. werf je een continue stroom verse leads.

Maar dat is niet alles. Zakelijk bloggen kan je helpen je leads te converteren naar klanten, zodat je meer omzet maakt.

Zakelijk bloggen is daarom eenĀ succesvolle strategie waarmee je de (online) groei van je bedrijf stimuleert. Dat staat buiten kijf, want er zijn allerlei onafhankelijke onderzoeken naar gedaan.

Zo onderzocht Hubspot (marktleider qua inbound marketing – leer je later meer over) het volgende.

Bedrijven die zakelijk bloggen hebben:

  • 55% meer website bezoekers;
  • 97% meer backlinks;
  • 434% meer geĆÆndexeerde paginaā€™s.

Meer website bezoekers betekent meer potentiĆ«le klanten. Het aantal backlinks en geĆÆndexeerde pagina’s verhoogt je online zichtbaarheid.

Bovendien werven B2B bedrijven die bloggen 67% meer leads.

Geen wonders dus dat veel ondernemers blogs laten schrijven.

 

Zakelijk bloggen is goed voor je bedrijf

Bron: IgnitespotĀ – Kleine bedrijven genereren 126% meer leads met een zakelijke blog

Dat zijn een aantal mooie statistieken, tochā€¦Ā 

Wil je dit soort resultaten bereiken met je bedrijf?

Dat kan! In deze gids leer je alles over zakelijk bloggen. Het maakt niet uit of je een beginner bent of al ervaring hebt. Je vindt hier alle informatie om je skills naar een volgend level te brengen.

Gebruik de inhoudsopgave hieronder om makkelijk naar een bepaald hoofdstuk navigeren.

Als freelance copywriter help ik je om je ideale klanten te werven

Hoe je het meeste uit deze zakelijk bloggen gids haalt

 

De gids is opgedeeld in twee delen. In deel Ć©Ć©n leer je alles over de theorie achter zakelijk bloggen. In deel twee leer je hoe je zakelijk bloggen succesvol in de praktijk toepast.

Op dit moment is deze gids nog volop in ontwikkeling. Daarom vind je nu alleen het eerste deel op mijn website.Ā 

Op verschillende plekken in de gids ga je links vinden naar interne blogartikelen die verder de diepte in gaan, zodat je nog meer kunt leren over zakelijk bloggen. Deze interne blogartikelen verschijnen in de toekomst.Ā 

Ook zie je her en der externe links naar gevestigde autoriteiten qua zakelijk bloggen en contentmarketing. Meestal zijn dit Engelstalige bronnen.

Waarom? Ik baseer deze gids graag op harde cijfers, statistieken en bewezen methodes. Zo bied ik je overtuigend bewijs dat het nut van zakelijk bloggen onderstreept.

Helaas loopt Nederland achter qua zakelijk bloggen, contentmarketing en origineel, kwalitatief onderzoek op dit gebied. Daarom kijken we daarvoor met name naar de Verenigde Staten.

 

Neem notities om alles te leren over zakelijk bloggen

Maak aantekeningen om zoveel mogelijk te leren

 

Klaar om meer te leren over zakelijk bloggen?

 

Lees dan deze uitgebreide gids en verover het internet met je zakelijke blog.

Tip: vergeet niet om deze webpagina te bookmarken, zodat je ā€˜m later makkelijk terugvindt. Wanneer de gids helemaal klaar is, kun je hier ook een mooie .pdf versie downloaden.

Deel 1: theorie

 

Wat is zakelijk bloggen?

 

Zakelijk bloggen is een essentiƫle, kosteneffectieve online marketingstrategie die je veel resultaat op kan leveren, met name op de lange termijn. Voordat we daar dieper induiken, leg ik je eerst uit wat bloggen is en hoe persoonlijk bloggen zich onderscheidt van zakelijk bloggen.

Wat is bloggen?

  1. Een blog is een onderdeel van je website waar je blogberichten plaatst.
  2. Een blogbericht is een vorm van content, vergelijkbaar met een artikel.
  3. Bloggen is het creƫren van blogberichten.

Veel mensen onderhouden een persoonlijke blog. Persoonlijke blogs draaien in de regel om de blog zelf. Vaak gaat het om een hobby. Denk maar eens aan de vele persoonlijke reisblogs of foodblogs die er zijn.

Het komt geregeld voor dat zoā€™n hobby uitgroeit tot een serieus bedrijf waarmee de blogger (soms erg veel) geld verdient. We spreken dan over zakelijk bloggen. Er is namelijk een cruciaal verschil tussen zakelijk bloggen en persoonlijk bloggen.

 

Zakelijk bloggen is een online marketingstrategie

 

Een zakelijke blog helpt je uiteindelijk meer omzet te maken

Een zakelijke blog helpt je uiteindelijk meer omzet te maken

 

Zakelijk bloggen onderscheidt zich van persoonlijk bloggen, omdat je een zakelijke blog bewust inzet als marketingstrategie. Je gebruikt zakelijk bloggen om specifieke marketingdoelen te bereiken, zoals het werven van leads.

Je zakelijke blog is dus een onderdeel van je online marketing en ondersteunt het bereiken van je bedrijfsdoelen.

Een zakelijke blog helpt je online te groeienĀ 

Die groei bereik je op verschillende manieren. De drie voornaamste redenen heb ik al eerder genoemd:

  1. Vergroten online zichtbaarheid & naamsbekendheid
  2. Autoriteit uitstralen
  3. Leads werven

Deze drie doelen van zakelijk bloggen helpen je uiteindelijk om meer omzet te maken.Ā In een volgend hoofdstuk gaan we hier dieper op in.

Wanneer we spreken over zakelijk bloggen als online marketingstrategie, dan hebben we het qua online marketing over inbound marketing en contentmarketing.

[/vc_column_inner][/vc_row_inner]

Zakelijk bloggen als onderdeel van inbound marketing en contentmarketing

 

Inbound marketing en contentmarketing zijn tegenwoordig zeer populaire vormen van online marketing.

Beide hebben ontzettend veel met elkaar gemeen, want in principe is contentmarketing een onderdeel van inbound marketing. En zakelijk bloggen is op zā€™n beurt een onderdeel van beide strategieĆ«n.

Belangrijk om te weten is dat inbound marketing en contentmarketing (online) marketingstrategieƫn zijn die op een vriendelijke manier klanten proberen aan te trekken. Dat gebeurt via zogenaamde pull-marketing.

Pull-marketing / inbound marketing

Via pull-marketing bouw je een relatie op met je potentiƫle klanten en laat je ze op een laagdrempelige manier kennismaken met je bedrijf en je aanbod. Je zorgt ervoor dat je het vertrouwen van je doelgroep wint, want dat is enorm belangrijk om uiteindelijk klanten te werven.

Vaak gebeurt dit via het gratis weggeven van waardevolle informatie en content. Zo zorg je ervoor dat je doelgroep naar jou toekomt (pull). Mooie voorbeelden van pull-marketing zijn een zakelijke blog of e-boeken en whitepapers.

Push-marketing / outbound marketing

Dit in tegenstelling tot push-marketing. Bij push-marketing zoek je actief je doelgroep op en probeer je jouw aanbod er doorheen te drukken (push). Dit wordt tegenwoordig regelmatig als storend ervaren.

 

Dit soort advertenties kun je negeren door er niet naar te kijken. Online verwijder je ze met een ad-blocker.

 

Vaak zijn dit reclamespotjes op de tv & radio en online advertenties via schreeuwerige banners & irritante pop-ups.

Je kiest er niet voor om deze reclame’s te zien of aan te horen. Daarom worden zulke advertenties steeds vaker genegeerd. En op het internet gebruikt een grote groep mensen een ad-blocker om online advertenties te weren.

Je potentiƫle klanten willen controle over de informatie die hen bereikt

Naast dat mensen reclame-moe zijn, gaan ze tegenwoordig het liefst zelf op zoek naar meer informatie over een product of dienst: ze willen controle over hun aankoopproces. En die zoektocht speelt zich voornamelijk op het internet af…

Denk er maar eens over na. Hoe vaak zoek jij meer informatie op het internet als je met een probleem zit of interesse in een product of dienst hebt?

Daarom is pull-marketing tegenwoordig zoā€™n effectieve strategie voor het werven van klanten.

Je speelt op de behoeften van je doelgroep in door ze waardevolle informatie te bieden over onderwerpen waar ze zelf naar op zoek zijn. Je potentiƫle klanten controleren zelf het aankoopproces. Zo bouw je op een vriendelijke manier een band op met je publiek.

Zakelijk bloggen is een van de beste strategieƫn (bewezen) om dat te bereiken.

Daar lees je verderop meer over. Nu eerst een simpele vergelijking die het nut van zakelijk bloggen illustreert.

 

Een zakelijk blogbericht is als een blokje kaas

Laten we een zakelijk blogbericht eens met een blokje kaas vergelijken

 

Stel je eens voor dat je naar de kaasboer gaat, omdat je overweegt een stuk kaas te kopen. De kaasboer biedt je gratis een aantal verschillende blokjes kaas aan (waardevolle informatie als je kaas wilt kopen).

Je vindt een van de blokjes erg lekker en besluit die kaas te kopen. Een mooi voorbeeld van pull-marketing.

Vergelijk dat eens met een schreeuwende kaasboer op de markt, die geen gratis blokjes aanbiedt…

Ieder zakelijk blogbericht dat je plaatst is een gratis blokje kaas

Je klanten kunnen via je zakelijke blogberichten kennismaken met je bedrijf en je aanbod. En dat op een aantrekkelijke, relevante en vriendelijke manier, waardoor ze eerder geneigd zijn een aankoop bij je te doen.

Wil je meer dan bloggen?

Kies dan voor contentmarketing uitbesteden of neem contact op voor een volledig custom-made pakket.

Andere inbound marketingstrategieƫn

 

Vaak geven bedrijven de voorkeur aan een mix van inbound marketingstrategieƫn, om een zo optimaal mogelijk resultaat te creƫren.

Zakelijk bloggen neemt tussen al die verschillende inbound marketingstrategieĆ«n een prominente plaats in. En dat is natuurlijk niet voor niets…

Statistieken liegen niet. Volgens onderzoek van Hubspot (State of Inbound 2018) zijn dit de belangrijkste prioriteiten van ondernemingen op het gebied van inbound marketing.