3 tips voor wervende teksten zonder nare verkooptrucs

wervende-teksten-schrijven
Veel ondernemers hebben moeite met wervende teksten schrijven. Soms omdat ze niet te commercieel willen overkomen. Toch is verkopen belangrijk. Of je het nu wilt of niet. Zonder klanten kun je ook niemand helpen.

Verkopen kan gelukkig ook leuk zijn. En hoeft helemaal niet te commercieel te zijn. Sterker nog: de beste verkopers zijn hulpvaardig en empathisch i.p.v. opdringerig. En dus zijn de beste verkoopteksten dat ook.

In dit artikel leg ik je er alles over uit en geef ik je 3 tips om sterke wervende teksten te creëren.

 

Wervende teksten schrijven zonder irritante verkooptechnieken

Voordat ik je de 3 tips over wervende teksten schrijven geef, wil ik je een kort verhaal vertellen.

Het is je vast wel eens overkomen…

Je krijgt een oproep van een nummer dat je niet kent. Ook al sta je in het bel-me-niet register, aan de andere kant van de lijn zit een opdringerige verkoper met een pafferige stem, die je iets aan probeert te smeren dat je helemaal niet nodig hebt.

Je probeert hem rustig af te wimpelen – je bent immers een degelijk mens – maar hij blijft maar doorgaan. Het stoom begint langzaamaan uit je oren te komen.

Het liefst zou je door de telefoon kruipen en hem met z’n eigen telefoonsnoer wurgen om hem vervolgens op te hangen aan de grootste boom in je dorp, zodat iedereen kan zien dat je niet van dit soort verkopers gediend bent.

Maar in plaats daarvan hang je gefrustreerd op en blokkeer je het nummer.

Herkenbaar? Of is mijn fantasie iets te veel op hol geslagen?

Hoe dan ook, je begrijpt mijn punt vast wel. En als dit jouw beeld van verkopen is, dan snap ik dat je er een hekel aan hebt.

 

Goede wervende teksten zijn juist hulpvaardig

wervende-teksten-3-tips
Wist je dat er ook normale verkopers zijn? Vast wel. Denk eens aan die vriendelijke dame die je hielp bij het passen van verschillende schoenen. En die er ook nog iets nuttigs over te vertellen had.

Of die man bij het reisbureau die rustig naar je luisterde en je toen een aantal opties gaf die precies aansloten op je wensen en budget.

De beste verkopers blinken niet uit in liegen en opdringen, maar in hulpvaardigheid.

Dus je hebt nu toestemming om voor eens en altijd dat negatieve beeld over verkopen weg te gooien. En mocht je nog steeds jeuk van het woord ‘verkopen’ krijgen, dan mag je het vanaf nu ‘helpen’ noemen.

 

3 tips om wervende teksten te schrijven

Goed. Nu we dat uit de weg hebben geruimd, heb ik een aantal tips voor je om geweldige wervende teksten te schrijven, zonder als opdringerige verkoper over te komen.

 

1. Verkoop in wervende teksten niet je product of dienst, maar een transformatie

Ga je met wervende teksten aan de slag? Vergeet dan dat je een product of dienst verkoopt. Mensen kopen namelijk niet je product of dienst. Ze kopen een transformatie.

Hoe zit dat? Bekijk het zo. Je hebt een ‘voor’ en ‘na’ situatie. Voordat je ideale klant je product of dienst koopt, is hij ergens ontevreden over. Ervaart hij een bepaald probleem. Jouw aanbod lost dat probleem op. Als je een goed aanbod hebt, tenminste.

Je klant gaat daarmee van een ongewenste situatie naar een gewenste situatie. En dat noemen we een transformatie. Die transformatie wil je zo goed mogelijk omschrijven. Laat dus in je wervende teksten zien hoe je aanbod je klant van A naar B brengt.

Hoe voelt je klant zich voor de transformatie? Waar worstelt hij mee? Tip twee gaat hier dieper op in.

En wat bereikt je klant na de transformatie? Welke voordelen ervaart hij? En hoe voelt hij zich dan? Tip drie gaat hier dieper op in.

Nu is het natuurlijk wel belangrijk dat je eerlijk bent en geen gebakken lucht verkoopt.

Wervende-teksten-verkoop-een-transformatie

2. Maak in je wervende teksten de ongewenste situatie niet erger dan het is

Dit is een puntje waarop veel copywriters het niet met me eens zijn. In de traditionele copywriting leer je om de pijnpunten van je klant uit te vergroten. Om ze erger te maken dan ze zijn. En dit is precies waarom veel mensen een afkeer van dat soort copywriting hebben.

De beredenering werkt als volgt. Mensen zijn meer gemotiveerd om in actie te komen (een aankoop te doen) als ze daarmee pijn vermijden. En dus dachten verkopers en copywriters dat het slim zou zijn om die pijn aan te dikken. Als de potentiële klant maar genoeg pijn voelt, dan koopt-ie wel. En ja, het werkt. Maar blije klanten krijg je er niet mee. In dit artikel lees je hier meer over.

Eén van de manieren om de pijn uit te vergroten, is het beschrijven van ‘worst case scenarios’. Wat gebeurt er als de potentiële klant niets aan zijn situatie doet en niet koopt? Nou, dan breekt alle hel los. De potentiele klant wordt angst aangejaagd. En dus trekt de klant zijn creditcard om dat rotgevoel te voorkomen.

Dit is dus wat je juist niet wilt doen als je eerlijke wervende teksten zonder nare verkooptrucs schrijft.

Hoe het dan wel moet? Wees empathisch en hulpvaardig. Ja, de klant worstelt ergens mee. Dat mag je ook aangeven, precies zoals het is. Maak het niet erger. Stel je klant vervolgens gerust en laat zien hoe je hem kan helpen.

Ik heb een copywriting-formule voor je die je hierbij helpt en die dit punt duidelijker uitlegt. Lees hier alles over de PES-formule.

 

3. Focus je op de voordelen en resultaten die je klant ervaart en eindig je wervende teksten altijd positief

Ok. Je verkoopt in je wervende teksten een transformatie en maakt de pijn van je ideale klant niet erger dan het is. Nu hoef je nog maar één ding te doen: de voordelen en resultaten van je aanbod op een schoteltje presenteren.

Stel je eens voor dat je ideale klant een tekst leest die alleen maar over zijn pijn en problemen gaat. Een verhaal zonder happy ending. Grote kans dat je ideale klant zich verschrikkelijk voelt.

Dat wil je dus voorkomen. Daarom is het belangrijk dat je genoeg ruimte aan de voordelen en resultaten besteedt. Een stuk meer dan aan de pijnpunten en problemen die je ideale klant ervaart. Zo heeft je klant na het lezen van je wervende teksten uiteindelijk een goed gevoel.

Laat je tekst anders eens nalezen door een kritische vriend(in). En vraag hoe je vriend(in) zich voelt na het lezen ervan.

Eindig je tekst sowieso altijd positief. Begin niet opnieuw over een pijnpunt of probleem. Jaag je klant geen angst aan. Zorg dat je ideale klant zich goed voelt na het lezen van je tekst. Zó goed dat hij met liefde je product of dienst koopt.

Remember, je neemt je klant mee in de transformatie die hij met jouw product of dienst ervaart. In feite geef je dus een voorproefje van je aanbod. Je neemt de klant aan de hand en laat zien hoe zijn leven verbetert door jouw aanbod.

Eindig altijd met een call to action. Vraag de klant om contact met je op te nemen, zich in te schrijven voor je programma, etc.

Op zoek naar meer tips? Check dan mijn 11 beste tips voor webteksten schrijven.

Hulp nodig? Neem dan contact met me op of schrijf je in voor een GRATIS consult.