11 snelle tips om wervende webteksten te schrijven

wervende-webteksten-schrijven-11-tips

Wil je overtuigende webteksten schrijven? Je hebt kilo’s koffie op en uiteindelijk staat je website. Of je moet hem nog (laten) bouwen. Maakt niet uit. Je hebt sowieso sterke webteksten nodig. Dan rollen die klanten vast wel binnen, toch?

Jazeker. Maar dan moet je wel lekkere, wervende teksten schrijven. En dat is zo makkelijk nog niet. Daarom kloppen veel mensen bij mij aan. Voor coaching of om het helemaal uit handen te geven.

Inmiddels weet ik hoe je snel en gemakkelijk je teksten stukken beter maakt. Daarom presenteer ik je mijn 11 beste tips om boeiende webteksten te schrijven. Let’s go!

 

1. Schrijf actief

Eén van de meest voorkomende fouten is passieve (web)teksten schrijven. Het ziet er niet uit. Het klinkt niet lekker. En je lezers haken eerder af.

Stop met het schrijven van zinnen als: “Je wordt bij ons lekker in de watten gelegd.” Wat is hier mis mee? Wordt is een onnodig hulpwerkwoord. Weglaten dus.

Schrijf liever: “We leggen je lekker in de watten.” Dat is actiever, klinkt beter en leest ook nog eens fijner. Vind je ook niet?

 

2. Webteksten schrijven = schrappen, schrappen, schrappen

Bij webteksten schrijven is korter meestal beter. Ik zie vaak véél te lange zinnen. Waarom zou je iets in tien woorden zeggen als het ook in drie woorden kan?

Tenzij je iets wilt benadrukken, moet je het zo kort mogelijk houden. Loop al je zinnen na en check of het korter kan.

En dan is er nog overbodige informatie. Als iets niet bijdraagt aan het doel van je tekst, dan heb je het niet nodig. Voorkom te veel herhaling. Begin niet iedere zin hetzelfde. Gebruik niet steeds dezelfde woorden, tenzij het een bewuste keuze is.

Ja, schrappen is lastig. Slaap er desnoods een aantal nachten over. Dan zie je de tekst weer met andere ogen. Klinkt iets niet lekker? Dan is er vast een manier om het wél lekker te omschrijven. Speel met woorden, totdat je die YES voelt.

 

3. Schrijf zoals je praat

Schrijf-webteksten-zoals-je-praat

Webteksten schrijf je zoals je praat. Spreektaal. Dát haalt klanten binnen.

Vergeet wat je ooit leerde op de basisschool. En vergeet ook je studieboeken. De meeste universitaire literatuur is bijvoorbeeld niet te lezen. Te lange en complexe zinnen, te veel overbodige informatie, niet to the point. Geen goed voorbeeld van copywriting dus. Copy schrijven is écht een ander verhaal.

Heb je geen idee hoe je schrijft zoals je spreekt? Stel je eens voor dat je direct tegen een klant praat. En schrijf dan op wat je zou zeggen. Lees daarna je zinnen eens hardop. En voel hoe het klinkt.

En ja, spreektaal betekent ook dat je zinnen met ‘en’ of ‘maar’ mag beginnen. Of dat je soms één woord in een zin schrijft. Het is gelukkig geen opstel.

 

4. Spreek je lezer direct aan

Webteksten schrijven doe je voor je potentiële klanten. Niet voor jezelf. Niet voor je familie of vrienden. En ook niet voor de hond van de buren.

Goede wervende teksten gaan over je ideale klant. Over zijn problemen en pijnpunten. Over zijn wensen en verlangens.

Praat daarom tegen je potentiële klanten in je teksten. Spreek ze direct aan. Zeg niet: “Wij willen onze klanten helpen hun maximale potentieel te benutten.”

Ten eerste is deze zin niet actief. Daarnaast kun je ‘onze klanten’ door ‘je’ vervangen. Zo spreek je de lezer direct aan. “Wij helpen je jouw maximale potentieel te benutten.” Of zelfs: “Benut je maximale potentieel.” Beter, toch?

Tip: gebruik zoveel mogelijk ‘je’ of ‘u’. Kijk maar eens hoe vaak ik ‘je’ gebruik. Dat geeft je namelijk het gevoel dat ik het écht tegen jou heb.

 

5. Denk bij webteksten schrijven altijd aan het voordeel voor je klant

Je wilt je dienst of product verkopen. Dus je schrijft een mooi verhaal erover. Maar heb je eigenlijk wel aan de voordelen gedacht? Wat heeft je klant eraan? Dit mag je bij webteksten schrijven nooit vergeten.

Beschrijf daarom altijd de voordelen voor je klant. Hoe verbetert jouw product of dienst zijn leven? Wat levert het je klant op? Bespaart het tijd, geld of moeite? Dat zijn belangrijke voordelen.

Nog beter zijn emotionele voordelen. Mensen kopen iets omdat het goed voelt. Hoe voelt je klant zich na jouw product of dienst? Schrijf het zo op dat je klant het ook écht voelt. Bijvoorbeeld met de volgende tip.

 

6. Show, don’t tell

Webteksten-schrijven-show-dont-tell

Show, don’t tell is een term uit het schrijven van fictie. Maar geldt ook voor copywriting en webteksten schrijven.

Op veel websites staan termen als “de beste service”. Klinkt goed, toch? Nee. Want iedereen kan roepen dat hij de beste service heeft. Of de beste hamburger. Of de beste training nagelpoepen. Bewijs het maar eens.

Kijk, je mag best een beetje opscheppen. Maar als je het niet onderbouwt, zijn je uitspraken niets waard. Laat dus zien waarom je de beste service hebt. Hoe jouw training nagelpoepen beter is dan die van een ander. Wees specifiek.

Hoe? Waarom? Vraag je dit altijd af als je iets beweert.

 

7. Vermijd inhoudsloze begrippen

Veel teksten bevatten woorden die eigenlijk van alles kunnen betekenen. Waardoor de lezer niet snapt wat je bedoelt. Maar we schrijven ze omdat we ze vaker zien. Of horen. Shit, dit doe ik zelf soms nog. Eén zo’n woord is bijvoorbeeld authentiek. “Je wordt je authentieke zelf”.

Ik voel er weinig bij. Jij wel? Waarschijnlijk niet. Want wat betekent het nou precies? Daar moet je echt even over nadenken. Maar dat doen je lezers vaak niet. Die zijn lui. Die lezen eroverheen. Leg zo’n woord daarom liever in simpele, directe en duidelijke taal uit, zodat je potentiële klant het letterlijk voor zich ziet.

Je authentieke zelf zijn is dan zoiets als: zijn wie je écht bent, zonder je sociale masker op. Zonder de verwachtingen van ouders, vrienden en de maatschappij. Je ware aard laten zien. Je diepste wensen en verlangens kenbaar maken…

Je ziet het al; je kunt er allerlei betekenissen aanhangen.

Dit betekent overigens niet dat je zo’n woord helemaal niet kunt gebruiken. Soms past het. Maar zorg er in ieder geval voor dat mensen snappen wat je ermee bedoelt.

 

8. Overzichtelijke en scanbare webteksten schrijven

Ook dit hoort bij webteksten schrijven. Wervende webteksten moeten makkelijk te lezen zijn. Soms zie ik blokken met tekst. Niet doen! Lezers haken gelijk af, omdat het niet overzichtelijk is en het ook nog eens veel tekst lijkt. Bovendien scannen lezers op het internet. Ze lezen een tekst vaak niet van A tot Z.

Hak je tekst daarom in stukken. Gebruik veel witregels. Maak alinea’s tussen de 1-5 regels. Plaats genoeg (tussen)kopjes. Denk aan plaatjes. Opsommingen. Etcetera.

 

9.  Zorg voor afwisseling

Niets is saaier dan een tekst lezen met zinnen die steeds even lang zijn. Probeer het maar eens. Wissel daarom af. Gebruik korte zinnen, maar ook lange zinnen. Hak te lange zinnen op in kortere zinnen.

Zo krijgt je tekst een lekker ritme. En dat verhoogt het leesgenot van je potentiële klant. Dat moet je hebben, toch?

 

10. Beter goed gejat dan slecht bedacht

Wervende-webteksten-beter-goed-gejat-dan-slecht-bedacht

Nee, copywriting betekent niet dat je alles letterlijk moet kopiëren. Dat mag niet eens. Er bestaat namelijk zoiets als auteursrecht. Waarom dan toch beter goed gejat dan slecht gejat?

Simpel. Voor goede copywriting hoef je het wiel echt niet opnieuw uit te vinden. Kijk daarom eens lekker af wat anderen doen. Check ook zeker je concullega’s en zorg dat je het beter doet. Gebruik voorbeelden van webteksten die je goed vindt. En ga op basis daarvan zelf aan de slag.

 

11. Wat je schrijft is belangrijker dan hoe je schrijft

Fijn al die geweldige tips. Ga je zeker betere webtektsten door schrijven. Maar als het nergens over gaat, bereik je er niets mee. Wat je schrijft is dus nóg belangrijker dan hoe je schrijft.

Ik zie soms prachtig geschreven teksten, die totaal geen overtuigingskracht hebben. Terwijl ik soms slecht geschreven teksten zie, die wel overtuigen. Puur omdat de juiste dingen op de juiste plek staan.

Een goede structuur in je tekst is onmisbaar. En maakt het makkelijker om overtuigend te schrijven. Gelukkig zijn hier allerlei copywriting formules voor. Gebruik ze dus.

Eén formule ontwikkelde ik zelf: PES, een variant op PAS. En in dit artikel leg ik het AIDA-model uit.

 

Niet langer zelf rommelen met webteksten schrijven?

Wist je dat je met een goede copywriting coach een genie wordt in wervende webteksten schrijven? Ik kan je helpen. Zo schrijf je al in een aantal sessies een geweldige website die verkoopt.

Toch geen zin om zelf te schrijven? Kies dan voor webteksten laten schrijven. Kan hier ook.

Meer weten? Neem dan nu contact met me op.