Wat is love-based copywriting?

love-based-copywriting - Wat-is-love-based-copywriting-1.jpg

Love-based copywriting is het schrijven van promotiemateriaal gebaseerd op positieve emoties, waarmee je mensen tot actie aanzet.

Een copywriter is in feite een verkoper achter een toetsenbord. En kopen is allereerst een emotioneel proces. Mensen kopen op basis van emoties en dit gebeurt meestal onbewust. Pas later verantwoorden ze die emotionele, onbewuste keuze door rationele argumenten te gebruiken.

Door emoties te ‘bespelen’ kun je een potentiële klant overtuigen om voor je aanbod te kiezen. Weet je als copywriter de juiste emotionele knoppen in te drukken, dan verkoop je makkelijker je aanbod.

Met love-based copywriting werf je jouw ideale klanten door ze te overtuigen, motiveren en inspireren met positieve emoties. Dit in tegenstelling tot de traditionele fear-based copywriting, waarmee je klanten werft door ze te beïnvloeden met negatieve emoties (manipulatie).

 

Direct response copywriting

In 2014 bracht de Amerikaanse copywriter Michele PW (Pariza Wacek) het boek Love-Based Copywriting: How to Write Copy That Attracts, Inspires and Invites Your Ideal Prospects to Become Ideal Clients uit. In het boek legt ze de filosofie achter de love-based copywriting methode uit.

Maar voordat we daar dieper op ingaan is het belangrijk om te begrijpen wat direct response copywriting is (mocht je dat nog niet weten). Direct response copywriting is het schrijven van promotiemateriaal dat ervoor zorgt dat mensen direct actie ondernemen.

Zo’n actie kan van alles zijn:

  • Delen van je blogartikel op social media.
  • Downloaden van je weggever.
  • Kopen van je product of dienst.

love-based-copywriting - direct-response-copywriting.jpg

Direct response copywriting helpt je om je business te groeien. Je copy doet 24/7 het werk voor je, waardoor je onder andere minder tijd kwijt bent aan verkopen van je producten of diensten. En dat geeft je meer vrijheid.

Logisch dus dat iedere goede business behoefte heeft aan uitstekende copy. Je kunt je business zelfs zo inrichten dat je marketing en sales vrijwel geheel automatisch verlopen. Goede copywriting ligt aan de basis hiervan.

Maar wat is er nu zo bijzonder aan direct response copywriting?

Het principe is simpel. Direct response copywriting triggert bepaalde emoties in de lezer. En die emoties zetten de lezer aan tot actie (bijv. iets kopen). Dit ligt geheel in lijn met inzichten uit de consumentenpsychologie. Het koopgedrag van mensen is namelijk gebaseerd op emoties.

 

Love-based copywriting versus fear-based copywriting

Je begrijpt dat er een hoop verschillende emoties zijn. Als copywriter kun je op al deze emoties inhaken om een klant te beïnvloeden.

Grof gezien kunnen we emoties opdelen in twee kampen. Aan de ene kant hebben we negatieve emoties, zoals:

  • angst;
  • schaamte;
  • schuld;
  • boosheid;
  • verdriet;
  • onzekerheid;
  • frustratie.

We weten allemaal dat dit soort emoties niet fijn voelen. Ze doen pijn en we voelen ze het liefst helemaal niet. En dus doen we er alles aan om ze te vermijden.

love-based-copywriting - love-based-copywriting-versus-fear-based-copywriting.jpg

Aan de andere kant hebben we positieve emoties, zoals:

  • liefde;
  • hoop;
  • geluk;
  • blijdschap;
  • dankbaarheid;
  • vertrouwen;
  • moed.

Dit soort emoties voelen natuurlijk stukken beter. Ze geven ons plezier. Zo willen we ons het liefst altijd voelen, toch?

 

Pijn versus plezier

We hebben dus twee groepen emoties. Pijnlijke emoties en plezierige emoties. En het vermijden van pijn of opzoeken van plezier zijn de twee motivaties die aan de basis van al onze beslissingen liggen.

Hierin ligt ook het grootste verschil tussen love-based copywriting en de traditionele, fear-based copywriting.

Fear-based copywriting werkt door voornamelijk negatieve emoties aan te spreken. Mensen hebben nu eenmaal de neiging om pijn en negatieve emoties te vermijden en komen snel in beweging om dat te doen.

Hoe ziet dat eruit?

Eerst roep je negatieve emoties op in je copy. Vervolgens zeg je dat deze negatieve emoties verdwijnen als ze een bepaalde actie nemen (kopen van je product). Logisch dus dat dit erg overtuigend werkt.

love-based-copywriting - Pijn-versus-plezier-1.jpg

Het nadeel is dat fear-based copy manipulatief is. Eerst geef je jouw lezers een rotgevoel door negatieve emoties te bespelen. Om vervolgens te zeggen dat ze van het rotgevoel afkomen door je product of dienst aan te schaffen.

Dit is simpelweg niet waar. Die negatieve emoties worden door de actie weliswaar naar de achtergrond gedrukt, maar blijven aanwezig in het onbewuste. Bovendien associëren je klanten je merk of business (on)bewust met die negatieve emoties. Daarom is fear-based copy geen duurzame manier om klanten te werven.

(Er is echter wel een subtiel verschil dat belangrijk is om te vermelden. De actie om je product of dienst te kopen lost geen pijn of negatieve emoties op. Maar je product of dienst kan dat uiteraard wel doen.)

 

Kopen is een emotioneel proces

Om ervoor te zorgen dat mensen actie ondernemen, moet je inspelen op bepaalde emoties.

Dat doe je door psychologische triggers te gebruiken. Die psychologische triggers zijn verbonden aan ons overlevingsinstinct, bestaan al sinds mensenheugenis (+10.000 jaar) en zijn diep in ons onbewuste verankerd.

love-based-copywriting - kopen-is-een-emotioneel-proces.jpg