Wat is love-based copywriting?
Love-based copywriting is het schrijven van promotiemateriaal gebaseerd op positieve emoties, waarmee je mensen tot actie aanzet.
Een copywriter is in feite een verkoper achter een toetsenbord. En kopen is allereerst een emotioneel proces. Mensen kopen op basis van emoties en dit gebeurt meestal onbewust. Pas later verantwoorden ze die emotionele, onbewuste keuze door rationele argumenten te gebruiken.
Door emoties te triggeren, kun je een potentiële klant overtuigen om voor je aanbod te kiezen. Weet je als copywriter de juiste emotionele knoppen in te drukken, dan verkoop je makkelijker je aanbod.
Met love-based copywriting werf je jouw ideale klanten door ze te overtuigen, motiveren en inspireren met positieve emoties. Dit in tegenstelling tot de traditionele fear-based copywriting, waarmee je klanten werft door ze te beïnvloeden met negatieve emoties (wat vaak manipulatief is!).
Direct response copywriting
In 2014 bracht de Amerikaanse copywriter Michele PW (Pariza Wacek) het boek Love-Based Copywriting: How to Write Copy That Attracts, Inspires and Invites Your Ideal Prospects to Become Ideal Clients uit. In het boek legt ze de filosofie achter de love-based copywriting methode uit.
Maar voordat we daar dieper op ingaan, is het belangrijk om te begrijpen wat direct response copywriting is. Direct response copywriting is het schrijven van promotiemateriaal dat ervoor zorgt dat mensen direct actie ondernemen.
Zo’n actie kan van alles zijn:
- Delen van je blogartikel op social media.
- Downloaden van je weggever.
- Kopen van je product of dienst.
- Contact opnemen.
- Een kennismakingsgesprek boeken.
Direct response copywriting helpt je om je business te groeien. Je copy doet 24/7 het werk voor je, waardoor je onder andere minder tijd kwijt bent aan verkopen van je producten of diensten. En dat geeft je meer vrijheid.
Logisch dus dat iedere goede business behoefte heeft aan uitstekende copy. Je kunt je business zelfs zo inrichten dat je marketing en sales vrijwel geheel automatisch verlopen. Goede copywriting ligt aan de basis hiervan.
Maar wat is er nu zo bijzonder aan direct response copywriting?
Het principe is simpel. Direct response copywriting triggert bepaalde emoties in de lezer. En die emoties zetten de lezer aan tot actie (bijv. iets kopen). Dit ligt geheel in lijn met inzichten uit de consumentenpsychologie. Het koopgedrag van mensen is namelijk gebaseerd op emoties.
Love-based copywriting versus fear-based copywriting
Je begrijpt dat er een hoop verschillende emoties zijn. Als copywriter kun je op al deze emoties inhaken om een klant te beïnvloeden.
Grof gezien kunnen we emoties opdelen in twee kampen. Aan de ene kant hebben we negatieve emoties, zoals:
- angst;
- schaamte;
- schuld;
- boosheid;
- verdriet;
- onzekerheid;
- frustratie.
We weten allemaal dat dit soort emoties niet fijn voelen. Ze doen pijn en we voelen ze het liefst helemaal niet. En dus doen we er alles aan om ze te vermijden.
Aan de andere kant hebben we positieve emoties, zoals:
- liefde;
- hoop;
- geluk;
- blijdschap;
- dankbaarheid;
- vertrouwen;
- moed.
Dit soort emoties voelen natuurlijk stukken beter. Ze geven ons plezier. Zo willen we ons het liefst altijd voelen, toch?
Pijn versus plezier
We hebben dus twee groepen emoties. Pijnlijke emoties en plezierige emoties. En het vermijden van pijn of opzoeken van plezier zijn de twee motivaties die aan de basis van al onze beslissingen liggen.
Hierin ligt ook het grootste verschil tussen love-based copywriting en de traditionele, fear-based copywriting.
Fear-based copywriting werkt door voornamelijk negatieve emoties aan te spreken. Mensen hebben nu eenmaal de neiging om pijn en negatieve emoties te vermijden en komen snel in beweging om dat te doen.
Hoe ziet dat eruit?
Eerst roep je negatieve emoties op in je copy. Vervolgens zeg je dat deze negatieve emoties verdwijnen als ze een bepaalde actie nemen (kopen van je product). Logisch dus dat dit erg overtuigend werkt.
Het nadeel is dat fear-based copy vaak manipulatief is. Eerst geef je jouw lezers een rotgevoel door negatieve emoties te bespelen. Om vervolgens te zeggen dat ze van het rotgevoel afkomen door je product of dienst aan te schaffen.
Dit is simpelweg niet waar. Die negatieve emoties worden door de actie weliswaar naar de achtergrond gedrukt, maar blijven aanwezig in het onbewuste. Bovendien associëren je klanten je merk of business (on)bewust met die negatieve emoties. Daarom is fear-based copy geen duurzame manier om klanten te werven.
(Er is echter wel een subtiel verschil dat belangrijk is om te vermelden. De actie om je product of dienst te kopen lost geen pijn of negatieve emoties op. Maar je product of dienst kan dat uiteraard wel doen.)
Kopen is een emotioneel proces
Om ervoor te zorgen dat mensen actie ondernemen, moet je inspelen op bepaalde emoties.
Dat doe je door psychologische triggers te gebruiken. Die psychologische triggers zijn verbonden aan ons overlevingsinstinct, bestaan al sinds mensenheugenis (+10.000 jaar) en zijn diep in ons onbewuste verankerd.
Het gedeelte van ons brein dat hiervoor verantwoordelijk is, noemen we het reptielenbrein. Dit deel van ons brein wil maar één ding: overleven. Psychologische triggers die hierbij horen zijn:
- Genoeg voeding en andere materiële bezittingen hebben.
- Bij een groep horen of een bepaalde status in een gemeenschap hebben.
- Behoefte aan liefde, intimiteit en aantrekkelijk zijn voor anderen.
Nu is het zo dat evolutionair gezien het volgende geldt:
Onze angst om dit soort zaken te verliezen, is vaak sterker dan ons verlangen ze te bemachtigen. Ons reptielenbrein dat erop gebrand is om te overleven, ziet eerder negativiteit dan positiviteit. Het wordt eerder getriggerd door angst dan liefde.
Logisch dus dat fear-based copywriting zo goed werkt. En daarom is het ook makkelijker om angst en negatieve emoties te triggeren.
Pak het anders aan met love-based copywriting
Love-based copywriting werkt door voornamelijk positieve emoties aan te spreken. Naast het vermijden van pijn en negatieve emoties komen mensen ook in beweging om plezier en verlangens na te jagen.
Allereerst nog dit. Pijn en negatieve emoties horen bij het leven. Dus ook bij love-based copywriting schenk je hier aandacht aan. Je maakt het alleen niet erger dan het is. Je richt je enkel op de pijn die je klant echt ervaart. Dat is heel wat anders dan je klanten angst aanjagen en negatieve emoties uitvergroten.
Check voor meer informatie de PES-formule die ik ontwikkelde.
Goed. Laten we eerlijk zijn. Het kan moeilijker zijn om met love-based copywriting snel klanten te werven. Want ja, onze angst iets te verliezen is vaak groter dan ons verlangen iets te bemachtigen.
Aan de andere kant is het wel een duurzame manier om klanten aan te trekken. Mensen associëren je business of merk uiteindelijk met de emoties die je in ze oproept. Als je dus voornamelijk fear-based copy gebruikt, dan kan dat uiteindelijk je merk schaden.
Met love-based copywriting bouw je een betere reputatie op. Bovendien heb je met love-based copy een grotere kans om je ideale klanten aan te trekken.
Je trekt je klanten aan, omdat ze geloven in je aanbod. Omdat ze erop vertrouwen dat je business ze helpt hun verlangens te bereiken. Klanten die raving fans worden, omdat ze 100% achter je business staan.
Waar kies jij voor?
Ik geloof dat de meeste ondernemers en bedrijven een goed product of dienst willen neerzetten, waarmee ze waardevol zijn voor hun klanten. De vraag is alleen: hoe overtuig je die potentiële klanten?
Doe je dat door voornamelijk pijn, angst en negatieve emoties te triggeren? Waardoor ze je onderneming daarmee associëren en er (on)bewust een naar gevoel aan overhouden? Is dat de impact die je wilt maken op je ideale klanten?
Of overtuig je ze liever door ze juist een goed gevoel te geven? Door voornamelijk verlangens, liefde en positieve emoties te triggeren?
Ik neem aan dat je dan voor het laatste kiest…
Maar wist je dat de meeste marketing en copywriting juist gebaseerd is op angst en negatieve emoties?
Zelfs de grootste marketing goeroes werken voornamelijk nog vanuit dit principe.
Niet dat ze het expres doen, hoor. Want ze hebben nou eenmaal de traditionele marketing en copywriting geleerd. Ze weten niet beter.
Zo zie ik zelfs ondernemers met de beste bedoelingen naar hun klanten toe, toch nog gebruikmaken van fear-based marketing en copywriting.
Zonde, het kan namelijk anders.
Als je echt impact wilt maken met je onderneming en positiviteit wilt verspreiden, hoe kun je dan in je marketing voor het tegenovergestelde kiezen?
Ik denk dat je daar uiteindelijk niemand mee dient. Jezelf en je klanten niet. Want als je marketing niet in lijn is met de waarden en normen van je onderneming, dan beperk je de impact die je kunt maken.
En als je boodschap aan de ene kant over impact en positiviteit gaat, maar je in je marketing iets anders doet, dan merken potentiële klanten dat (on)bewust ook.
Is de manier waarop je marketing doet eigenlijk wel in lijn met de waarden, visie en missie van je onderneming?
Heb ik je geïnspireerd met dit artikel?
Deel het dan met je netwerk. En laat een reactie achter.
Kun je wel wat hulp gebruiken om je copy overtuigend én liefdevol te maken?
Of schrijf je in voor mijn gratis cursus, waarin je ontdekt wat je over je ideale klant moet weten om aantrekkelijke teksten te schrijven.
6 Comments
Dit is erg inspirerend, dank je.
Bedankt.
Bedankt voor je inzichten en inspiratie!
Graag gedaan!
Nou begrijp ik waarom mijn krampachtige schrijfpogingen zo moeizaam gingen….het kan ook anders. Dit klopt veel meer voor mij.
Dankjewel, superinspiratie om mee aan de slag te gaan! ❤
Fijn dat je er iets aan hebt!