21 voordelen zakelijk bloggen + tips

 

Hier zijn 21 voordelen van zakelijk bloggen

 

Als je weet hoeveel voordelen zakelijk bloggen heeft, dan is het een no-brainer om ermee te beginnen of om je skills naar een volgend level te brengen.

Ken je de 3 belangrijkste voordelen van zakelijk bloggen al? Zo niet, dit zijn ze:

  • Vergroten online zichtbaarheid
  • Autoriteit uitstralen
  • Leads werven

Leer er meer over in mijn ultieme zakelijk bloggen gids.

Omdat een bedrijfsblog nog veel meer voordelen biedt, heb ik hieronder 21 voordelen van zakelijk bloggen voor je op een rijtje gezet. Ik weet zeker dat je er een aantal niet had verwacht…

Ook vind je her en der tips om de voordelen in de praktijk te brengen. Doe er je voordeel mee!

 

1. Creëer vertrouwen

 

Een van de belangrijkste voordelen van zakelijk bloggen. Vertrouwen is ontzettend belangrijk. Als je doelgroep geen vertrouwen in jou, je bedrijf, je product of dienst heeft, dan kun je een verkoop doen wel vergeten. Uiteraard zijn er verschillende manieren om (online) vertrouwen met je publiek op te bouwen.

Een zakelijke blog is daar één van. Vertrouwen bouw je onder andere op door je kennis te delen en vragen van je publiek te beantwoorden. Doe je dat goed, dan laat je een positieve indruk op je doelgroep achter.

Bovendien vergroot je de geloofwaardigheid van je bedrijf door te laten zien dat je online actief bent en interesse hebt in het helpen van je lezers. Je toont betrokkenheid en komt professioneler over.

 

2. Bouw een band op met je publiek

 

Laten we even voortborduren op ‘t vorige voordeel van een bedrijfsblog. Stel je eens voor dat je een positieve indruk op iemand van je doelgroep hebt achtergelaten. De kans is aanwezig dat-ie vaker op je website komt, omdat-ie meer wilt weten over een bepaald thema.

Jouw zakelijke blog gaat dieper in op dat thema. Logisch dus dat er een grote kans is dat diegene weer op je zakelijke blog terechtkomt.

Zo bouw je een band op met je publiek. En als je een goede band met iemand hebt, dan is de kans groter dat diegene een aankoop bij je doet.

Een andere, uitstekende manier om via je blog een band op te bouwen is door het gesprek met je doelgroep aan te gaan via de reacties. Stel iemand vraagt iets in de reacties. En je geeft daar geen antwoord op. Een misgelopen kans en het ziet er onprofessioneel uit.

Geef je een passend antwoord, dan zal diegene je zeker herinneren. En anderen zien het ook. Goed voor je imago.

 

3. Vergroot je naamsbekendheid

 

Ok, we grijpen nog eens terug op de vorige voordelen van zakelijk bloggen. We nemen dezelfde persoon uit je doelgroep. Je hebt z’n vertrouwen gewonnen en een band met ‘m opgebouwd. Na een tijdje gaat-ie jou of je bedrijf zeker herkennen.

Je hebt op dit moment je naamsbekendheid vergroot. En wie weet tikt-ie je website adres nu rechtstreeks in als-ie een vraag over dat thema heeft.

Of nog beter: als-ie op een gegeven moment de behoefte heeft om een product of dienst te kopen dat met hetzelfde thema te maken heeft, bij wie denk je dan dat-ie als eerste gaat kijken?

Juist, bij jou. Jouw naam zit in z’n hoofd.

Een van de voordelen van zakelijk bloggen is het vergroten van je naamsbekendheid

Met zakelijk bloggen zorg je voor meer naamsbekendheid. Je doelgroep denkt al snel aan jou.

 

4. Geef je bedrijf een gezicht

 

Je zakelijke blogberichten geven kleur aan je bedrijf en helpen je karakter uit te stralen. Het maakt je bedrijf menselijker. En dat verkleint de afstand tussen klant en bedrijf. Een belangrijk voordeel van zakelijk bloggen, dus.

Een zakelijke blog is niet voor niets een aanvulling op je website. De teksten op je website zijn vaak beknopt en geven inzicht in wat je doet, wat je potentiële klanten daaraan hebben en hoe je dat doet.

Via je zakelijke blog heb je onbeperkt de ruimte om de persoonlijkheid van je bedrijf te laten zien.

Mensen willen met andere mensen zakendoen en een zakelijke blog is de ideale methode om ze dat gevoel te geven. Je laat zien dat je geen onpersoonlijke entiteit bent en je bedrijf wordt zo tastbaarder voor je potentiële klanten.

Bovendien is je zakelijke blog hét punt op je website waar je met mensen in gesprek kunt. Je bent benaderbaar via de reacties, maar soms zullen mensen je ook mailen of bellen naar aanleiding van een blogbericht. En dan heb je zomaar een lead te pakken.

 

5. Vertel het verhaal van je merk

 

Heb je wel eens van storytelling gehoord? Of van de ‘why’ van Simon Sinek? Je zakelijke blog biedt een mooi podium voor beide.

Je kunt verder uitwijden over je bedrijf, je ‘why’, filosofie, je werknemers en ideeën. Via een aantal zakelijke blogberichten kun je een kijkje achter de schermen bieden.

Laat je doelgroep zien wat je bedrijf voor je betekent en breng je producten, diensten en missie tot leven door te delen hoe dit jou en de werknemers van je bedrijf inspireert en motiveert.

Dat maakt het voor potentiële klanten nog makkelijker om binding met je bedrijf te ervaren. Je verkleint wederom de afstand tussen klant en bedrijf en je vergroot de kans dat je potentiële klanten je gaan waarderen.

 

6. Vergroot de interesse in je producten of diensten

 

Het is niet de bedoeling dat je in elk blogbericht je producten of diensten probeert te verkopen. Dat kun je op je website en uiteraard je landings- en verkooppagina’s. Toch kun je zo nu en dan uitstekend je producten of diensten via je blogberichten aanprijzen.

Stel je lanceert een nieuw product. Daar mag je best een blogbericht aan toewijden. Concentreer je dan vooral op de voordelen van je product. Wat heeft de lezer eraan? En geef het een verhaal. Waarom lanceer je het product of wat is de ‘why’ achter je product?

Ook is er niets mis met het toevoegen van een CTA (call-to-action) aan een blogbericht. Neem een blogbericht waarin je uitlegt hoe je A zelf kunt doen. Waarbij A een dienst is die jij aanbiedt.

Een perfecte kans om onderaan je blogbericht een simpele CTA toe te voegen, zoals “geen tijd of zin om zelf aan de slag te gaan? Kijk dan eens naar [jouw dienst A]”.

 

7. Onderscheid je van de competitie

 

Je zakelijke blog is een uitstekende manier om je van je competitie te onderscheiden. Dat kan erg simpel zijn, want als je de enige bent met een zakelijke blog, dan heb je natuurlijk een streepje voor.

Ook als je competitie al blogt, kun je manieren vinden om je te onderscheiden. Je onderwerpen, de invalshoeken die je gebruikt, maar ook je tone of voice, stijl en de visuele aantrekkelijkheid zijn allemaal methodes om je te onderscheiden.

Analyseer daarom altijd je competitie. Breng in kaart wat ze met hun zakelijke blogs doen. Hoe kun jij zorgen dat je het net beter, anders of vernieuwender doet?

De kwaliteit van je content staat altijd voorop, dus als jouw zakelijke blog op ieder denkbaar punt beter scoort dan de competitie, dan laat je ze met gemak achter je.

Trek je ideale klanten aan met de voordelen van zakelijk bloggen

Een van de grootste voordelen van zakelijk bloggen is het aantrekken van je ideale klanten

 

8. Trek je ideale klanten aan

 

Vanwege bovenstaande voordelen trek je makkelijker je ideale klanten aan. Ze voelen zich aangesproken door de inhoud van je zakelijke blogberichten.

Je ideale klant is dankzij je blogberichten laaiend enthousiast over wat je te vertellen hebt, waarom je dat vertelt en hoe je dat vertelt. En staat te trappelen om zaken met je te doen.

Je begrijpt vast dat je verkoopproces daardoor stukken eenvoudiger wordt.

Bonus: naast je ideale klanten helpt een bedrijfsblog je ook met het aantrekken van je ideale:

  • werknemers of collega’s;
  • samenwerkingspartners;
  • investeerders of sponsors.

 

9. Plaats je bericht op social media

 

Je kunt je zakelijke blogberichten met gemak doorplaatsen naar de juiste social media. Zo heb je daar meer content.

Ook is dit een simpele manier om je eigen blogberichten te promoten en onder de aandacht te brengen. Waardoor je meer verkeer naar je website trekt. Je kunt je blogberichten zelfs gebruiken in advertenties, bijvoorbeeld op Facebook of Linkedin.

Wil je maximaal resultaat bereiken, plaats dan niet simpelweg je blog op je social media. Maak een kort, triggerend verhaal ter introductie en voeg een afbeelding toe. Dit verleidt mensen om erop te klikken.

 

10. Ontwikkel andere content

 

Een andere aanpak is het ‘repurposen’ van je content. Oftewel: je content in een nieuwe vorm gebruiken.

Zo kan het super waardevol zijn om een klantmagneet te creëren, zoals een e-boek of whitepaper. Je zakelijke blogberichten kunnen daar een ideale bron voor zijn.

Denk dan niet gelijk aan kopiëren, plakken en klaar is Kees. Je kunt je content uitstekend hergebruiken, maar zorg ervoor dat je echt iets toevoegt. Met kopiëren en plakken kom je er niet.

Zie je zakelijke blogberichten meer als inspiratie en bronmateriaal. Zo kun je op basis van je blogberichten toch iets nieuws en waardevols creëren.

Denk ook aan:

  • Video’s en podcasts
  • Webinars
  • Infographics
Een van de voordelen van zakelijk bloggen is dat je de blogberichten voor andere content kunt gebruiken

Gebruik je zakelijke blogberichten als inspiratie en bronmateriaal voor andere content

 

11. Groei eenvoudig je e-maillijst

 

Omdat je dankzij je zakelijke blog meer bezoekers aantrekt, een band met ze opbouwt en ze jouw merk gaan waarderen, verhoog je de kans dat mensen zich inschrijven voor je e-maillijst.

Wie weet schrijven ze zich direct in, zodat ze op de hoogte blijven van je nieuwe blogberichten. Of ze schrijven zich in via een van je klantmagneten of weggevers, zoals een e-boek of whitepaper.

Vervolgens helpt je e-mailmarketing (als je het goed hebt opgezet) je om die leads te converteren naar klanten.

 

12. Leer je doelgroep beter kennen

 

Je zakelijke blog biedt je op verschillende manieren inzicht in je doelgroep.

Ten eerste: dankzij reacties en vragen leer je jouw doelgroep beter begrijpen.

Ten tweede: dankzij je zakelijke blog krijgt je website als het goed is meer verkeer. Dat verkeer kun je analyseren met Google Analytics.

Met een account kun je allerlei handige informatie inzien. Bijvoorbeeld welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt.

Verder kun je het volgende inzien:

  • Demografische gegevens (leeftijd, geslacht)
  • Psychografische gegevens (interesses)
  • Geografische gegevens (locatie, taal)
  • Gedrag (soort bezoekers, frequentie, engagement)
  • Technologie (browser, besturingssysteem, netwerk)

Ook kun je leads achterhalen. En met behulp van segmenteren kun je nog veel meer nuttige informatie achterhalen.

Dankzij al die gegevens kun je jouw content en aanbod nog beter afstemmen op je doelgroep, zodat je meer resultaat bereikt voor je klanten én jezelf. Win-win.

 

13. Open de deur naar interessante mogelijkheden

 

Een mooie samenwerking met een ander bedrijf, een interview voor een (online) magazine, de krant, radio of tv, spreken op een evenement.

Allemaal prachtige mogelijkheden die zich dankzij je zakelijke blog kunnen voordoen. Omdat je online zichtbaar bent en waardevolle content publiceert, is de kans aanwezig dat je de interesse van andere partijen wekt.

Zie je zakelijke blog daarom ook als een manier om online te netwerken. Je weet van tevoren niet wat daaruit kan rollen, maar het kan zomaar in je voordeel werken.

 

14. Maak het leven van jezelf, je salesteam, je klantenservice en je verkooppagina’s makkelijker

 

Als je zelf voor je sales en klantenservice zorgt, dan kunnen blogberichten je veel tijd te besparen. Maar ook als je daar iemand voor inhuurt of er een team voor hebt.

Laten we met de klantenservice beginnen. Vaak komen hetzelfde soort vragen keer op keer langs. Het is echt niet efficiënt om iedere keer die vragen opnieuw te beantwoorden. Veel makkelijker is het om er een blogbericht aan te besteden.

En nee, je hoeft niet iedere vraag in een apart blogbericht te behandelen. Een titel als “de 5 meest gestelde vragen over x” werkt bijvoorbeeld prima.

Vervolgens kun je mensen doorverwijzen naar je blogbericht.

Hoe zit het met je salesteam? Als je zakelijk bloggen goed aanpakt, dan verlicht je ook het werk van je salesteam. Klanten die je verkoopfunnel inkomen en een aantal van je blogberichten hebben gelezen, zijn beter geïnformeerd. Je hoeft ze minder uit te leggen.

En omdat je in je blogberichten aan vertrouwen werkt, een band opbouwt en de waardering van je leads wint, gaan je potentiële klanten warmer het gesprek in.

Hetzelfde geldt dus voor je verkooppagina’s. Leads die een aantal blogberichten lezen, zijn beter geïnformeerd en zijn warmer als ze jouw verkooppagina lezen of naar je producten en diensten kijken.

Dankzij de voordelen van zakelijk bloggen, krijg je veel warmere leads

Werf warmere leads dankzij de voordelen van zakelijk bloggen

 

15. Laat zien wat je voor je klanten betekent

 

Heb je een interessant project succesvol afgerond? Waarom schrijf je er niet een mooi blogbericht over met bijbehorend beeldmateriaal? Zo kun je potentiële klanten over de streep trekken.

Of nog beter, schrijf er een echt