Schrijf in 10 stappen een pakkende verkooppagina of verkooptekst [voorbeelden & tips]

Verkooppagina-verkooptekst-voorbeelden-tips

Ga je een verkooptekst of verkooppagina schrijven? Volg dan dit stappenplan voor een overtuigende opbouw. Voor een goed resultaat is het namelijk ontzettend belangrijk om te weten wat je op welke plek schrijft.

Uiteraard zijn er vele manieren om een overtuigende verkooptekst of verkooppagina te schrijven. Dit stappenplan is vooral geschikt voor iedereen die met mensen werkt en een bepaalde transformatie biedt. Bijvoorbeeld coaches, trainers, therapeuten, healers, dienstverleners en andere experts met een missie.

Volg deze 10 stappen en je verkoopt sneller en gemakkelijker je online cursus, programma, challenge, dienst of product. Let’s go!

 

Wat is een verkooptekst of verkooppagina?

Een verkooptekst is een tekst waarin je iets verkoopt. Een verkooppagina is een speciaal ingerichte landingspagina waarop je iets verkoopt. Een verkooppagina bevat daarom ook een verkooptekst.

Een landingspagina zoals een verkooppagina is volledig gefocust op één doel: conversie. Een verkooppagina is uiteraard volledig gefocust op verkoop.

Een verkooppagina bevat daarom géén afleidingen. Denk hierbij aan een menu of sidebar, waarmee je gemakkelijk naar andere pagina’s navigeert. Dat zou immers afleiden van het verkoopdoel. Zo heb je meer kans dat de bezoeker op de pagina blijft en uiteindelijk een aankoop doet.

 

Een sterke verkooptekst verhoogt de kans op verkoop

Met een sterke verkooptekst verkoop je meer. Wanneer je de juiste dingen op de juiste plek vertelt, vergroot dit je kans om te verkopen. Als je tekst langdradig is of overbodige dingen behandelt, is de kans groter dat iemand afhaakt. En je minder verkoopt.

Je wilt er dus voor zorgen dat je lezer geboeid is door iedere letter. Om de kans op verkoop te vergroten, bevat iedere verkooppagina bepaalde onderdelen. Deze onderdelen giet je vervolgens in een overtuigende structuur.

 

In 10 stappen een pakkende verkooptekst of verkooppagina schrijven

Het onderstaande 10-stappenplan helpt je om de juiste onderdelen in de juiste volgorde te zetten.

Deze opzet werkt goed voor iedereen die met mensen werkt en een bepaalde transformatie biedt. Vaak zijn dit coaches, trainers, therapeuten en soortgelijke experts. Het werkt ook prima voor dienstverleners zoals marketeers, VA’s of (web)designers.

Een pakkende verkooptekst of verkooppagina schrijven, betekent trouwens niet dat je een opdringerige verkoper moet zijn. Integendeel, je kunt makkelijk wervende teksten vanuit je hart schrijven. Verkopen = helpen.

Probeer het eens!

 

Dit moet je weten voordat je aan de slag gaat met je verkooptekst of verkooppagina

Verkooppagina-maken

De lengte van je tekst hangt heel erg af van je aanbod. Je ziet bij online programma’s vaak superlange teksten. En vaak geldt ook: hoe duurder, hoe langer de tekst. Houd hier dus rekening mee. Als je een simpele cursus van een paar tientjes verkoopt, hoef je nou eenmaal minder moeite te doen dan voor een programma van duizenden euro’s.

Een goede tip: kijk naar succesvolle verkoopteksten en verkooppagina’s van soortgelijke aanbieders. Wat doen zij? Zorg dat jij het nog beter doet.

Let op: alle 10 de onderdelen zijn belangrijk. Je kunt wel afwijken van de volgorde. Soms kun je het ene onderdeel ergens anders zetten. Dat is een beetje puzzelen.

Als je geen ervaring hebt of niet goed weet wat je doet, volg dan gewoon deze standaard opbouw. Het werkt namelijk.

Hieronder de structuur. Je kunt elk onderdeel zo kort of lang maken als je wilt. Het kan in een paar regels of je kunt wat meer ruimte nemen. Besteed sowieso de meeste ruimte aan de voordelen van je aanbod en de resultaten die je klant behaalt.

Check als je tijd hebt ook even het AIDA-model. Dit model helpt ook bij het schrijven van verkoopteksten.

Succes!

 

Verkooptekst stap 1: titel

Begin je verkooptekst of verkooppagina met een uitnodigende titel. Zorg ervoor dat je titel gelijk de aandacht grijpt en de lezer prikkelt om verder te lezen. Dat doe je door in je titel een belofte te maken. Laat zien wat het allergrootste voordeel van jouw product of dienst is. Wat is de transformatie die je aan je klant biedt? Omschrijf het zo specifiek mogelijk.

De beste titels roepen een sterk verlangen op. Dit verlangen moet je lezer tot diep in z’n botten voelen.

Schrijf je titel actief. Begin met een sterk werkwoord.

 

Verkooptekst – voorbeelden van prikkelende titels voor een online cursus:

  • Schrijf in 1 dag een geweldige verkooppagina waarmee je 100-en klanten binnenhaalt.
  • Slank in 10 weken 30 kilo af, zonder streng dieet of sportregime.
  • Bouw in 4 weken je online business en verdien je eerste 2000 euro.

Cijfers trekken de aandacht. Bovendien geven ze in deze voorbeelden héél specifieke resultaten aan. Dit is wat mensen zoeken en dus ook wat ze triggert om verder te lezen.

Natuurlijk is het niet verplicht om cijfers te gebruiken. Maar doe in ieder geval je best om een tastbaar resultaat te tonen. Iets dat het verlangen van je potentiële klant aanwakkert.

Denk goed over je titel na. 80% leest je titel, maar slechts 20% leest verder. Weet je iemand niet met je titel te prikkelen, dan ben je ‘m sowieso al kwijt.

 

Verkooppagina stap 2: pijnpunten

Jouw potentiële klant heeft bepaalde pijnpunten. Dingen waar hij mee worstelt. Obstakels die hij op zijn pad tegenkomt. Punten die hem tegenhouden om te groeien. De pijnpunten van jouw potentiële klant zijn de reden waarom hij een oplossing zoekt. Het is de ongewenste situatie waarin je klant zich nu bevindt.

Om de interesse van je klant te wekken en te laten zien dat je hem begrijpt, moet je over zijn pijnpunten schrijven. Wat houdt je klant tegen? Wat ervaart hij? Hoe voelt hij zich? Wat is het probleem van je klant en hoe uit zich dat in het dagelijks leven?

Weet je niet goed met welke pijnpunten je klant worstelt, check dan hier mijn blogbericht over de ideale klant. Dit artikel helpt je om je ideale klant en zijn pijnpunten te bepalen.

 

Verkooptekst stap 3: why

Jouw why (waarom je doet wat je doet) is een van de belangrijkste punten waarop jij je onderscheidt van anderen. Bovendien willen mensen zakendoen met mensen. Niet met bedrijven of robots. Vertel daarom in je verkooptekst over je why.

Met je why laat je een stukje van jezelf zien. Je menselijke kant. Vaak is je why ook iets waar je potentiële klanten zich mee identificeren. Kortom: jouw why verkoopt.

Om je why tekstueel kracht bij te zitten, maak je vaak gebruik van storytelling.

 

Verkooptekst voorbeelden stap 3: why

Stel je bent afslankcoach. Vroeger was je twintig kilo te zwaar, maar dankzij de tips en tricks die je nu met je klanten deelt, ben je al die kilo’s kwijtgeraakt. Vertel daar dan een kort verhaaltje over. Dit is namelijk super overtuigend.

Ook als je niet iets uit eigen ervaring kunt delen, kun je een verhaaltje schrijven. Stel je bent VA. Schrijf dan over de problemen en uitdagingen van je klanten en waarom jij hier zo graag bij helpt.

Hieronder wat vragen om je op weg te helpen.

Waarom wil je jouw ideale klanten helpen? Waarom heb je gekozen voor dit specifieke aanbod? Wat vind je er zo mooi aan? Wat is je eigen ervaring ermee? Wat trekt jou het meeste aan in jouw vakgebied? Waar wil je in jouw vakgebied iets aan veranderen? Waar haal jij het meeste voldoening uit?

Bouw altijd een bruggetje naar de belevingswereld van je ideale klant. Wat heeft je klant aan jouw ‘why’?

Verkooptekst-verkooppagina-prijs

 

Verkooppagina stap 4: allergrootste voordeel of resultaat

Je hebt op je verkooppagina over de pijnpunten van je klant geschreven en over jouw why. Nu is het tijd om te laten zien wat jouw klant aan jouw aanbod heeft. Wat is het allergrootste resultaat dat jouw klant behaalt? Wat is het allergrootste voordeel van jouw aanbod? Wat bereikt je klant in grote lijnen?

Schets hier een soort droombeeld. Je wilt de klant aan de hand nemen en laten zien wat hij uiteindelijk met jouw aanbod bereikt.

Denk in een ‘voor en na’ situatie. Laat de transformatie zien die jouw klant doormaakt. Laat zien hoe hij van een ongewenste situatie (pijnpunten) naar een oplossing gaat. En laat je klant vooral voelen hoe dat voor hem is. Dus, hoe verbetert jouw aanbod het leven van je klant?

Beschrijf de rode draad en roep positieve emoties en verlangens op. Check voor meer hulp mijn blogbericht over de ideale klant.

 

Verkooptekst stap 5: dieper ingaan op de resultaten en voordelen

Je hebt in je verkooptekst het allergrootste resultaat / overkoepelende voordeel van jouw aanbod beschreven. Nu ga je dieper in op de resultaten en voordelen van jouw aanbod. Hier heb je de ruimte om ze meer in detail te beschrijven.

Noem letterlijk alle voordelen en resultaten die je maar kunt bedenken. Hoe meer, hoe beter. Natuurlijk kun je er altijd voor kiezen er weer een aantal te schrappen. Vooral als ze niet belangrijk genoeg zijn en je verkooptekst geen extra kracht geven.

Dus, welke specifieke resultaten bereikt je klant? Wat zijn specifieke voordelen van je aanbod? Op je verkooppagina kun je dit in bulletpoints laten zien. Of met mooie pictogrammetjes ernaast, zodat het qua design ook aantrekkelijk is.

Zorg er wederom voor dat je positieve emoties en verlangens oproept.

 

Verkooppagina stap 6: wat je klant krijgt / inhoud van je aanbod

In de vorige twee stappen van je verkooppagina schreef je uitgebreid over de voordelen van je aanbod en welke resultaten je klant behaalt. Bij deze stap 6 laat je zien wat je klant precies krijgt. Hier schrijf je dus over de inhoud. Wat houdt jouw product of dienst precies in? Wat kan je klant verwachten? Wat krijgt je klant? Welke modules bevat jouw online cursus?

Stel je verkoopt een online programma dat bestaat uit 10 video’s, 5 coachingsessies, een handboek, toegang tot een besloten facebookgroep, etc. Dan schrijf je dat hier allemaal op.

Ook behandel je hier de modules en schrijf je kort wat over de onderwerpen ervan. Koppel dit ook weer aan de beleving van je ideale klant. Wat heeft je klant aan die module? Wat is het voordeel?

Stel je verkoopt een dienst, dan kun je hier ook iets over je werkwijze kwijt. Hoe ga je te werk?

 

Verkooptekst stap 7: prijs verantwoorden en call to action

Een-goede-verkooppagina-of-verkooptekst-levert-geld-opVerkooptekst-verkooppagina-prijs

Nadat je in je verkooptekst beschreven hebt wat je klant precies krijgt en hoe je te werk gaat, vermeld je de prijs van je aanbod. Vervolgens is het belangrijk om die prijs te verantwoorden!

De prijs kan voor sommige klanten namelijk een flinke drempel zijn. De één denkt ‘koopje’ en trekt gelijk zijn creditcard. Maar de ander denkt ‘hmm, dat is toch wel duur’.

Het ligt eraan wat je precies aanbiedt. Als je bijvoorbeeld een online programma met een hoge prijs (duizenden euro’s) verkoopt, is de prijs vaak een flinke drempel. Je koopt zoiets online en weet niet zeker wat je dan krijgt. Ga je daar echt blij mee zijn? Vaak is het een gok.

Vertel daarom iets om je prijs te verantwoorden. Waarom is het een goede deal voor mensen? Laat zien dat het een geweldige investering is. Je lost namelijk een probleem van je klant op. En je helpt hem resultaten te bereiken. Daar kun je dus nog eens kort op ingaan. Vertel het zo dat het een koopje lijkt.

Denk er eens goed over na. Hoe overtuig je jouw klanten dat je prijs het waard is? Wat zou je tegen een klant zeggen als hij twijfelt over de prijs? Wat kun je vertellen om je klant gerust te stellen? Hoe laat je zien dat het de beste investering ooit is?

 

Call to action

Voeg vervolgens een call to action toe. Wat wil je dat mensen doen? Aangezien je een verkooppagina schrijft, wil je waarschijnlijk iets verkopen. Toch? Schrijf dat dus op. Deze call to action staat in de meeste gevallen op een button (knop).

Klikken ze op die knop, dan komt je potentiële klant bijv. op een transactiepagina terecht, waar hij het geld kan overmaken.

Let op: je verkooppagina mag zeker op meerdere plekken een call to action hebben. Zet er sowieso ook één boven de vouw van je pagina. Het kan namelijk goed zijn dat iemand je aanbod gelijk wilt kopen, zonder uren naar beneden te scrollen. Plaats je call to actions dus strategisch op meerdere plaatsen in je verkooppagina. Zo maak je het klanten gemakkelijk.

 

Verkooppagina stap 8: bezwaren uit de weg halen

Bij deze stap haal je op je verkooppagina de bezwaren van je potentiële klanten weg. De prijs heb je al verantwoord. Toch kunnen mensen nog een bezwaar hebben tegen de prijs. Of een ander bezwaar om niet te kopen. Welke bezwaren zijn dat? En hoe kun je die weerleggen?

Naast geld hebben mensen vaak nog andere bezwaren. Dat heeft in de meeste gevallen iets te maken met de tijd of energie die men erin investeert. Is dat het waard? En of je aanbod wel echt voor hen geschikt is. Denk aan alle mogelijke bezwaren die een klant kan hebben en zorg dan dat je die bezwaren onderuit haalt.

Een optie is om een aantal of zelfs alle bezwaren in een FAQ (zie hieronder) te behandelen.

 

Verkooptekst stap 9: FAQ

Stap 9 van je verkooptekst is de FAQ: frequently asked questions. In het Nederlands: vaak gestelde vragen. Je potentiële klanten hebben namelijk allerlei vragen over je aanbod. Die vragen kun je in dit gedeelte alvast beantwoorden.

Zijn er bepaalde vragen die potentiële klanten steeds weer stellen? Hier kun je ze beantwoorden. Zorg ervoor dat alles duidelijk is voor je klant. En dat ze niet meer met vragen zitten na het lezen van je verkooppagina.

Dat scheelt je een hoop tijd en moeite (als ze je mailen of bellen met vragen). En het levert ook meer verkopen op. Als iets onduidelijk is of je potentiële klant begrijpt iets niet, dan is dat namelijk een drempel om te kopen.

 

Verkooppagina stap 10: testimonials / aanbevelingen

Verkooptekst-schrijven

Vergeet absoluut niet om ook ergens op je verkooppagina testimonials of aanbevelingen van klanten toe te voegen. Dit is namelijk een vorm van social proof en super overtuigend. Als een potentiële klant ziet dat anderen je aanbevelen, dan koopt hij natuurlijk sneller. Het schept vertrouwen.

Social proof is dus altijd erg sterk. Waar voeg je testimonials of aanbevelingen het beste toe? Net onder de prijs is altijd een goede keuze. Maar je kunt ook op verschillende strategisch gekozen plaatsen aanbevelingen plaatsen. Zo passen aanbevelingen ook prima bij de pijnpunten of resultaten van je aanbod.

 

Aan de slag met je verkooptekst of verkooppagina

Ik heb je nu de 10 belangrijkste onderdelen van een sterke verkooppagina of verkooptekst uitgelegd. Aan jou de taak om er nu ook écht een te schrijven.

Kun je meer tips gebruiken? Check dan mijn blogbericht over webteksten schrijven. Of lees in dit artikel hoe je een geweldige over mij of over ons pagina schrijft.

Kun je toch wel wat hulp gebruiken bij het schrijven van je teksten? Schrijf je dan hier in voor een gratis consult.