Succesvol zakelijk bloggen doe je met écht unieke content

 

Hoe kun je succesvol zakelijk bloggen?

Is succesvol zakelijk bloggen een uitdaging voor je? Ben je benieuwd hoe je ‘t goed kunt aanpakken?

Veel ondernemingen beginnen vanwege de vele voordelen van zakelijk bloggen gemotiveerd aan een bedrijfsblog.

Na een tijd zakelijk bloggen blijven de resultaten echter uit. Men trekt de stekker eruit, want de tactiek werkt niet zo goed als gehoopt.

Toch is zakelijk bloggen tegenwoordig nog steeds een van de beste online marketingstrategieën. Lees hier waarom.

Succesvol zakelijk bloggen valt of staat met je aanpak. Je wilt het beter doen dan de meeste ondernemingen. Hoe je dat doet, leer je in dit blogbericht. Lees ‘m daarom zorgvuldig door.

 

Succesvol zakelijk bloggen hangt af van de waarde van je content

 

Wil je succesvol zakelijk bloggen, dan heb je verschillende ingrediënten nodig. Het belangrijkste ingrediënt is onweerstaanbare, unieke content.

Het publiceren van matige, ongeïnspireerde content is de belangrijkste reden waarom bedrijven falen. Vaak is de content niet uniek, relevant of waardevol genoeg. Lees verder om er meer over te leren en hoe je het kunt oplossen.

Vroeger was het makkelijker om succesvol zakelijk te bloggen. Maar die tijd is voorbij…

 

Succesvol zakelijk bloggen wordt steeds moeilijker

 

Er wordt steeds meer content geproduceerd. En dat betekent dat het lastiger wordt om op te vallen.

Content shock

In 2014 publiceerde Mark Schaefer een artikel waarin hij de term ‘content shock’ introduceerde. Hij beargumenteerde dat het aanbod van content groter wordt dan de vraag ernaar. Waardoor het steeds moeilijker wordt om resultaat te boeken met je content.

Klinkt logisch. Zeker als je naar SEO kijkt…

Het belang van Google

Kom je niet op de eerste pagina van Google terecht, dan ben je nagenoeg onvindbaar. Check de volgende statistieken maar eens:

  • 33% klikt op #1 zoekresultaat
  • 15% klikt op #2 zoekresultaat
  • 9% klikt op #3 zoekresultaat

Op z’n minst 75% van alle klikken gaan naar de eerste pagina van de zoekresultaten.

Hoe hoger je in de zoekresultaten verschijnt, hoe meer website bezoekers je aantrekt

Ook logisch, toch?

Dus ja, hoe meer content er gepubliceerd wordt, hoe lastiger het wordt om succesvol zakelijk te bloggen.

Eigenlijk is het dus helemaal niet zo bijzonder dat je onweerstaanbare content nodig hebt. Je content moet op een bepaald vlak beter zijn dan die van je competitie. Je zult je moeten onderscheiden. En dat is precies wat veel bedrijven niet doen…

 

Google’s beloont unieke en waardevolle content

 

Google weet gemakkelijk goede content van slechte te onderscheiden. De zoekmachine gebruikt daar niet alleen allerlei algoritmes voor. Google heeft ook nog eens echte mensen in dienst, die websites beoordelen op inhoud en kwaliteit.

Denk dus niet dat je Google “wel effe kan misleiden”.

De situatie qua content is vergelijkbaar met de SEO-situatie vroeger. Via het spammen van zoekwoorden en het gebruiken van andere trucs, wisten websites hoog in de zoekresultaten te eindigen. Maar aan die situatie werd snel een einde gemaakt. Nu word je gestraft als je zoekwoorden spamt.

Hetzelfde geldt voor content. Want ja, je kunt ook content spammen. En dat gebeurt tegenwoordig op grote schaal: het recyclen van content.

“Met het recyclen van content doel ik op het herschrijven van reeds gepubliceerde content. De inhoud blijft nagenoeg hetzelfde. Het is alleen anders verwoord, zodat het niet als plagiaat of ‘duplicate content’ gedetecteerd wordt. Ook het combineren van verschillende bronnen valt onder recycling.”

Naast dat zulke content niets toevoegt, straalt dit soort content ook geen passie uit. En dat merken lezers.

Google merkt het ook

Google heeft het zelfs aangegeven als een richtlijn:

Succesvol zakelijk bloggen doe je met nieuwe, unieke content. Want zo maak je Google én je bezoekers blij.

 

Stop daarom direct met het recyclen van content

 

Om op te vallen en een indruk achter te laten, heb je werkelijk unieke en waardevolle content nodig. Met het recyclen van content kom je er niet.

Dit soort content lijkt uniek, maar is het niet

Mens en zoekmachine zijn slimmer dan dat. Want zeg nou zelf, zit jij er op te wachten om hetzelfde verhaal nog eens te lezen, maar dan in andere woorden?

Als je op ‘t internet naar informatie zoekt, dan wil je toch content die op z’n minst iets toevoegt? Content met unieke informatie of een nieuw perspectief? Content die écht waardevol is? Je kunt je kostbare tijd immers wel beter besteden…

Google’s bestaansrecht ligt bij de gebruikers

Google is er voor de gebruikers en wil hen de optimale zoekervaring bieden. Google heeft er daarom baat bij dat de beste content bovenaan eindigt. Daarom legt Google steeds meer de nadruk op unieke, waardevolle content.

Waarom zouden mensen Google nog gebruiken als de zoekmachine waardeloze content uitspuugt?

Stop dus direct met het recyclen van content.

Heb je een tekstschrijver of copywriter in dienst? Ik wil niet afgeven op mijn concullega’s, maar het kan zijn dat juist jouw tekstschrijver zich hier schuldig aan maakt. Het is immers makkelijk en snel gedaan. Niet iedereen geeft om kwaliteit…

En ook al heb je jouw hele blogbericht zelf bedacht en zelf geschreven, als de inhoud uiteindelijk hetzelfde is als op veel andere websites, dan is je content simpelweg niet goed genoeg.

 

succesvol zakelijk bloggen doe je door geen gerecyclede content te gebruiken

 

“Lekker belangrijk, ik kom er nu nog mee weg”

Zelfs als je op dit moment nog resultaat bereikt en geen reden ziet om je aanpak te veranderen, laat me je dan één vraag stellen.

Wat als Google een nieuwe update doorvoert of strenger gaat controleren op unieke content en je rankings omlaag schieten?

Juist, dan heb je aan al die content niets meer. Het was niets meer dan een ‘quick fix’. En dat is niet genoeg om op de lange termijn succesvol te zijn.

 

In 5 stappen succesvol zakelijk bloggen

 

Goed, je weet nu dat het ontzettend belangrijk is om écht unieke, waardevolle content te creëren en publiceren. Maar hoe doe je dat? Volg de volgende 5 stappen.

Stap 1: bepaal het doel van je blogberichten

Wat wil je met je content bereiken? Wil je meer website bezoekers? Leads? Jezelf profileren als een expert? Kies één hoofddoel en eventueel een aantal subdoelen.

Hoe wil je ooit resultaat bereiken als je content geen duidelijk doel heeft?

Stap 2: bepaal je doelgroep

Doe een doelgroep- of persona onderzoek. Welke doelgroep wil je met je content bereiken? Wat zijn de problemen van je doelgroep? Hoe kun je waardevol zijn voor je doelgroep?

Zonder een duidelijk beeld van je doelgroep kun je geen gerichte, waardevolle content voor ze creëren.

Stap 3: zoekwoordenonderzoek

Voer een professioneel zoekwoordenonderzoek uit en rangschik de zoekwoorden naar potentie. Zonder een uitgebreid zoekwoordenonderzoek kun je moeilijk hoog in Google scoren.

Stap 4: bedenk thema’s en onderwerpen

Bedenk aan de hand van de vorige stappen thema’s en onderwerpen waarover je kunt schrijven. Koppel zoekwoorden aan je onderwerpen. Bepaal wanneer je wat gaat plaatsen aan de hand van een contentkalender.

Stap 5: kijk wat er al geschreven is en doe het beter, anders of voeg iets nieuws toe

Check aan de hand van je zoekwoorden en onderwerpen welke content er al is geschreven. Doe onderzoek naar je competitie. Zoek bijvoorbeeld eens zelf in Google.

Tip: maak gebruik van BuzzSumo.

Breng de best presterende content in kaart. Hoe kun je het beter doen? Kun je de onderwerpen op een andere manier belichten? Is er nieuwe informatie die je toe kunt voegen?

Kortom: ga brainstormen. Wat kun je doen om jouw blogbericht werkelijk uniek te maken?

Tip: soms ontkom je er niet aan om al bestaande informatie te herhalen. Dat is op zich niet erg. Maar probeer altijd iets te verbeteren, toe te voegen of anders te belichten.

 

Ontwikkel een uitgekiende contentstrategie

 

Wil je het écht goed en professioneel aanpakken? En succesvol zakelijk bloggen als een kampioen? Dan is een gedocumenteerde blog- of contentstrategie onmisbaar.

Het is namelijk bewezen dat een goed uitgewerkte contentstrategie meer resultaat oplevert.

Een gedocumenteerde contentstrategie levert meer resultaat op

In zo’n contentstrategie onderzoek en beschrijf je bovenstaande 5 stappen uitvoerig en tot in detail.

Een goede contentstrategie is echter nog veel uitgebreider. Het format dat ik zelf heb ontwikkeld kent 12 stappen.

Wil je maximaal resultaat boeken, dan heb je bijvoorbeeld ook een plan nodig voor de promotie en distributie van je blogberichten.

Meer leren over zakelijk bloggen?

Lees dan mijn zakelijk bloggen gids.

Is dit blogbericht waardevol voor je? Heb je nog vragen of opmerkingen?

Laat het me weten door een reactie achter te laten.

Hulp nodig bij succesvol zakelijk bloggen?

Check mijn pakketten of neem contact op voor een volledig custom-made pakket.