Spirituele marketing: 10 uitgangspunten [manifest]

Spirituele marketing 10 uitgangspunten

Manifest Spirituele Marketing

Marketing is een van de instrumenten die de wereld veel schade heeft toegebracht. Schade aan mens, dier en milieu. Denk aan marketing puur en alleen voor eigen gewin. Zonder te kijken naar de gevolgen voor anderen of de wereld. We kennen deze marketing allemaal wel. En daarom hebben veel mensen ook beperkende overtuigingen over marketing.

De waarheid is dat marketing op zich neutraal is. Het is niets meer dan een concept. Het is aan ons hoe we daar invulling aan geven. Het is aan ons hoe we het instrument gebruiken. Gebruiken we het voor eigen gewin? Of maken we de wereld er een betere plek mee?

Spirituele marketing spreekt tot de de ziel van mensen. Marketing van ziel tot ziel. Van hart tot hart.

Spirituele marketing is gebaseerd op de kwaliteiten en deugden van de ziel, zoals liefde, compassie en vrijgevigheid. Het is marketing vanuit een goed hart, met de intentie om het leven te verrijken van iedereen die ermee in aanraking komt. Spirituele marketing voegt werkelijk waarde toe aan de wereld.

Het is tijd om marketing onderdeel te maken van een spirituele benadering. Marketing is daar uitermate geschikt voor en het is ook heel erg nodig. Het is tijd voor een nieuwe manier van marketing die de orde in de wereld herstelt.

Marketing als een kracht van het goede.

Als een voertuig van liefde en licht.

Marketing die het beste in mensen naar bovenhaalt.

En de wereld een betere plek maakt.

Die marketing is er.

Juist nu.

Wat is spirituele marketing?

Om uit te leggen wat spirituele marketing is, moeten we eerst naar de definities van marketing en spiritualiteit kijken.

Wat is marketing?

Marketing gaat over het vermarkten van je aanbod en is erop gericht om klanten aan te trekken en te behouden. Het is alles dat je doet om je aanbod te promoten en je business onder aandacht te brengen. Zo is alles wat je naar buiten toe communiceert een vorm van marketing.

Traditionele marketing is met name gericht op het vergroten van de groei, omzet en het bereik van een bedrijf.

Wat is spiritualiteit?

Spiritualiteit is het besef dat we een spirit of ziel zijn met een menselijke ervaring. Een spirit geïncarneerd in een lichaam dat emoties en gedachten ervaart. Maar de ziel is niet het lichaam, niet de emoties, niet de gedachten. De ziel kan ze echter wel waarnemen en besturen.

Spiritualiteit is een way of life. Een practice om steeds dichter bij onze ziel te komen, onze ware aard. Om ons hier steeds bewuster van te worden. De ziel is onder andere onvoorwaardelijke liefde. De ziel is een individuele entiteit, maar tegelijkertijd verbonden en één met God en alles.

Vormen van marketing

De klassieke marketing richt zich enkel op de materiële werkelijkheid. Het omvat o.a alle acties en methodes die je uit kunt voeren om je business en aanbod onder de aandacht te brengen. Denk aan het ontwikkelen van je aanbod, strategie, je propositie, onderzoeken van de doelgroep, creëren van content, adverteren en SEO.

Er bestaat ook energetische marketing. Dit omvat alle acties die je energetisch kunt nemen om klanten aan te trekken. Je mindset, je gedachten, je emoties, de wet van aantrekking en andere manieren om energie te beïnvloeden.

Spirituele marketing

Spirituele marketing gaat over beide dimensies. Zowel de materiële als de energetische werkelijkheid. Het zijn 2 kanten van 1 medaille. Energetische marketing klinkt heel cool en dat is het ook. Maar de valkuil is dat veel mensen het alsnog vanuit hun ego benaderen, zoals vaak met de wet van aantrekking gebeurt. Daarmee creëren ze niet de resultaten die onze ziel en God, de Bron of het Universum (hoe je het ook wil noemen) voor onze wereld wensen.

Spirituele marketing is dus meer dan energetische marketing. Het gaat erom dat de ziel aan het roer staat. Niet je mind, niet je ego, niet je dierlijke instincten.

10 uitgangspunten van spirituele marketing

Uiteindelijk is spirituele marketing simpelweg marketing vanuit je ziel. En dus moet je in je marketing streven naar de kwaliteiten van je ziel. Naar het goddelijke in jou en de ander. Je draagt met spirituele marketing bij aan bewustwording en een betere wereld voor iedereen.

Het is dus nooit marketing voor eigen gewin ten koste van de klant. De ziel is immers met alles en iedereen verbonden. Hiermee komen we aan bij de eerste uitgangspunten: karma en dienstbaarheid.

Uitgangspunt 1: Karma is onderdeel van spirituele marketing

Spirituele marketing karma en zielsmissie

Spirituele marketing gaat uit van het bestaan van karma. Je oogst wat je zaait. Wil je spirituele marketing bedrijven, dan kies je ervoor om anderen niet te schaden. Doe je dat wel, dan ga je ermee akkoord dat je daarmee ook jezelf schaadt. Weet dan ook dat het 10x harder bij je terugkomt. Dat is de wet van karma. Omgedraaid is het natuurlijk ook waar. Zorg er daarom voor je dat je in je marketing een echte, waardevolle bijdrage levert.

De traditionele marketing heeft het vaak over ‘het overbrengen van de waarde’ van een product. En daarin is eigenlijk alles geoorloofd, als het maar geld oplevert.

Spirituele marketing gaat over echte waarde.

Als je dood bent, kun je geen enkel product of geldbedrag meenemen. Wat je wel meeneemt, is het goede of slechte karma dat je gecreëerd hebt. En wat overblijft is de positieve of negatieve impact die je op de wereld hebt gemaakt.

Uitgangspunt 2: Sprituele marketing is dienstbaarheid

Marketing kan alleen spiritueel zijn als alle partijen erop vooruitgaan. Dat is de enige manier om echt waarde toe te voegen aan de wereld. Daarom gaat spirituele marketing op de eerste plaats uit van dienstbaarheid. Je wilt oprecht iets betekenen voor je klanten. En dat doe je ook. Voor eigen gewin is geen plaats. Je streeft altijd naar win-win situaties voor alle mogelijke partijen. Je kunt alleen winnen als de ander ook wint, zie karma.

Je intentie is altijd dienstbaarheid.

Marketing van ziel tot ziel. Geld komt op de tweede plaats, maar mag er zeker ook zijn. Ik vertel hier meer over bij uitgangspunt 9: gezonde geld mindset.

Uitgangspunt 3: Spirituele marketing verbetert de wereld

Spirituele marketing verbetert de wereld en draagt op een positieve manier bij aan mens, dier, milieu, planeet en het universum. Met spirituele marketing brengen we letterlijk meer liefde in de wereld. Veel traditionele marketing is gebaseerd angst. Dit soort marketing voelt vaak naar aan en is ook manipulatief. Omdat het onbewuste triggers van mensen raakt, krijg je mensen makkelijk in beweging om iets te kopen (zie love-based copywriting).

De manier waarop is niet eerlijk en zuiver. Vaak wordt er een beeld getoond of een situatie geschetst die niet overeenkomt met de werkelijkheid. “Als je dit product koopt, dan heb je nooit meer last van …” (noem maar op). In veel gevallen is het niet meer dan een lege opvulling. Het speelt koopverslaving in de hand en triggert mensen om vanuit angst te leven.

Dit soort marketing draagt niet bij aan een betere wereld.

Het zendt meer angst de wereld in. Het levert ook geen echte oplossing voor mensen hun problemen. Het houdt mensen onwetend en onbewust. Als je dit soort marketing bedrijft, dan krijg je het volgens de wet van karma ook een keer terug op je eigen bord, and it won’t be pretty.

Daarnaast worden er talloze producten verkocht die schadelijk zijn voor mens, dier en milieu. Dit soort praktijken moeten op d’n duur stoppen.

Spirituele marketing doet het tegenovergestelde. Het zendt liefde de wereld in (zie love-based copywriting). Het schetst een eerlijk beeld en geeft reële oplossingen voor reële problemen. Spirituele marketing draagt bij aan het welzijn van mens, dier en planeet. Het is marketing waarmee de wereld een betere en lichtere plek wordt.

Uitgangspunt 4: Spirituele marketing is 100% ethisch en gebaseerd op de hoogste deugden

Het spirituele pad bestaat niet zonder het ontwikkelen van een goed karakter. Daarom kan ook spirituele marketing niet zonder het ontwikkelen van de juiste deugden. Je streeft er altijd naar om acties te nemen die in lijn zijn met deze deugden.

Hier een kort lijstje van deugden om na te streven:

  • Liefde en vriendelijkheid
  • Compassie en geweldloosheid (in je acties en uitingen).
  • Vrijgevigheid (geven en ontvangen in balans – als je veel hebt, kun je ook veel geven).
  • Niet stelen
  • Eerlijkheid en niet liegen
  • Waarheid
  • Onderscheidingsvermogen (correct inschatten van situaties).
  • Dankbaarheid
  • Respect
  • Integriteit
  • Doelgerichtheid
  • Inspanning
  • Doorzettingsvermogen
  • Commitment
  • Matigheid (not too much – denk aan hebzucht & buitensporigheid voorkomen)

Uiteindelijk wil je deze deugden niet alleen in je marketing, maar ook in je gewone leven integreren. Want wat je daar doet, heeft natuurlijk ook effect op je karma. Je oogst wat je zaait. Natuurlijk zijn we allemaal mensen. En maken we allemaal wel eens fouten. Je hoeft niet perfect te zijn. Het gaat uteindelijk om je intentie. En of je ervan leert.

Wat hoort dus sowieso niet bij spirituele marketing?

Fake schaarste creëren (leugen). Beloftes doen waarvan je weet dat je ze niet waar kan maken (leugen). Mensen irrëele angst aanjagen om iets te kopen of andere manipulatieve trucjes gebruiken (niet vriendelijk en een vorm van emotioneel geweld). Content van anderen gebruiken (stelen).

Maar ook is het niet spiritueel om alleen maar te mediteren en visualiseren zonder actie (inspanning) te nemen. Je zielsmissie in de wereld zetten vraagt doelgerichtheid en commitment, dus zorg dat je niet te lui bent. 🙂

Uitgangspunt 5: Je onderneemt vanuit je zielswaarden en zielsmissie

Onderneem vanuit je zielswaarden en zielsmissieVeel mensen hebben het tegenwoordig over het leven van je zielsmissie. Ik vind zielsmissie zelf een groot woord (mensen hebben er vaak een verkeerd beeld van) en het is ook niet zo dat je een hele specifieke missie van boven hebt meegekregen die je dan nu moet herinneren en uitvoeren.

Sowieso heeft iedereen al een vaste zielsmissie. Het doel van iedere ziel op aarde is om verlichting te bereiken, door lessen te leren, donkere stukken aan te kijken en met karma aan de slag te gaan. De kern van iedere ziel is namelijk al verlicht, we hebben allemaal die ‘spark of God’ in ons en hoeven ons eigenlijk alleen maar te reinigen en ontdoen van alle ballast.

2 verschillende zielsmissies

Dit is dus de missie van je ziel, gedurende vele levens. Maar je ziel heeft ook een missie in jouw huidige leven op aarde. Dat is dus een andere zielsmissie, die onderdeel is van je grotere zielsmissie.

Om verwarring te voorkomen, spreek ik daarom liever over een levensmissie in plaats van zielsmissie als het om je missie in dit leven gaat.

Hoe dan ook, je hebt wel iets te doen in dit leven. Een bepaalde manier waarop jij als ziel bij kunt dragen aan je eigen ontwikkeling en een betere wereld.

Je creëert als ziel zelf je missie in dit leven, maar je hebt jezelf wel een bepaalde richting opgestuurd.

Natuurlijk kun je niet zomaar een missie kiezen. Je hebt in je leven nou eenmaal bepaalde talenten, thema’s die bij levenservaringen omhoog komen, karmastukken die je moet verwerken, passies waar je hart naar uitgaat, etc. Je levensmissie vloeit daaruit voort.

Als je het zo bekijkt, lijkt het alsof je een bepaalde richting op wordt gestuurd. En dat is ook zo, je hebt daar als ziel voor gekozen voordat je in dit leven kwam.

Binnen deze richting heb je verder alle speelruimte. Het is alsof je een mooie tekening inkleurt. Het is de bedoeling dat je binnen de lijntjes blijft, maar je mag zelf weten hoe je het inkleurt. En zelfs als je buiten de lijntjes kleurt, is dat geen groot probleem. Die vrijheid heb je. Uiteraard zijn er consequenties qua karma en dus kun jij je als ziel sneller spiritueel ontwikkelen als je de voor jou juiste richting opgaat.

In ieder geval betekent dit alles dat je bedrijfsmissie als ondernemer niet je zielsmissie is, maar er wel onderdeel van kan zijn. Je hebt daarom ook geen bedrijf met een missie, maar een missie met een bedrijf.

De missie die jij met je bedrijf uitvoert, staat dus niet vast. Daarom kan je bedrijfsmissie ook veranderen als je een nieuwe richting opgaat of een ander bedrijf start.

Het belangrijkste is dat jouw levensmissie of bedrijfsmissie voortvloeit uit jouw persoonlijke zielswaarden.

Dit zijn de waarden die zich aan jou openbaren tijdens belangrijke gebeurtenissen in je leven. Wie ben jij, waar sta jij voor en wat heb jij de wereld te bieden? Als alles goed op elkaar is afgestemd, heb je het gevoel dat je doet ‘waarvoor je gekomen bent’. En dat lijkt verdacht veel op het leven van je zielsmissie, toch?

Wil je ondernemen vanuit je zielswaarden en missie?

Doe dan mee aan mijn exclusieve programma voor spirituele ondernemers. In 8 weken bouw je een ijzersterk marketingfundament en ben je klaar om de wereld te veroveren met je onderneming.

Klik hier voor meer informatie.

Uitgangspunt 6: Je ideale klant en aanbod zijn afgestemd op jouw zielswaarden en levensmissie

Spirituele marketing gaat ervan uit dat je aanbod en ideale klant in alignment zijn met je ziel. Zodat je de juiste mensen met het juiste aanbod dient en zo daadwerkelijk waarde toevoegt aan de wereld.

Je doet dus altijd je best om de mooiste resultaten met je klanten te behalen en ze zo goed mogelijk te ondersteunen in hun groeiproces.

egelijkertijd doe je dat ten eerste vanuit jezelf, vanuit jouw zielswaarden en levensmissie. Net zoals jouw levensmissie, vloeien ook je ideale klant en aanbod voort uit wie jij bent. Van binnen naar buiten.

Uitgangspunt 7: Je hebt plezier in spirituele marketing

Spirituele marketing kun je alleen met ongelofelijk veel plezier doen. Als het jou geen vreugde brengt, dan is wat je nu doet (nog) niet de juiste weg voor je.

Natuurlijk is het soms moeilijk. Of moet je jezelf uit je comfortzone schoppen of jezelf motiveren om aan de slag te gaan. Het hoeft dus niet 100% van de tijd leuk te zijn. Maar overwegend heb je er veel plezier in. Je wilt graag dienstbaar zijn. Je wilt graag de juiste klanten voor je aanbod vinden. Je wilt graag bijdragen aan een betere wereld, op jouw eigen manier.

Als je er niet overwegend veel plezier in hebt, dan klopt er iets niet en moet je terug naar de tekentafel.

Uitgangspunt 8: De wet van aantrekking en energetische marketing

Je kunt met je binnenwereld de buitenwereld beïnvloeden. Sterker nog, dit doe je sowieso ieder moment van de dag, of je het nu doorhebt of niet. De energie die jij de wereld inzendt, bepaalt wat jij terugkrijgt.

We noemen dit de wet van aantrekking (law of attraction).

Dit is het domein van energetische marketing. En heeft alles te maken met je overtuigingen, je mindset, je emoties, gedachten en de energie die je uitzendt. De kunst is om dit vanuit je ziel te doen en niet je ego. Wat je met je ego manifesteert, kost je meer energie en brengt je uiteindelijk geen geluk.

De wet van karma gaat altijd boven de wet van aantrekking. Dit betekent dat je alleen datgene aan kan trekken dat binnen je karma ligt. Daarom is het ook zo belangrijk om een goed karakter te ontwikkelen en een zinvolle bijdrage te leveren aan de wereld.

Uitgangspunt 9: Gezonde geld mindset

Je kunt geen spirituele marketing beoefenen zonder een gezonde money mindset. Net zoals marketing is geld neutraal. Het is wat jij ervan maakt. Toch lopen veel mensen rond met allerlei beperkende overtuigingen over geld. Om aan te trekken wat je wil en om van betekenis te zijn in de wereld, is het belangrijk dat je een gezonde money mindset ontwikkelt.

Spirituele marketing creëert welvaart in de handen van de juiste mensen.

Niemand heeft er iets aan om arm te zijn. Voor al je inspanningen mag je goed betaald worden. De waarde die je met spirituele marketing levert, is veel groter dan de waarde die de de meeste bedrijven leveren.

Veel traditionele bedrijven maken miljarden omzet maar dragen totaal niet bij aan een betere wereld. Vaak zelfs het tegenovergestelde .Zij zijn het slechte voorbeeld, maar laat je daardoor niet tegenhouden. De wereld heeft juist nu behoefte aan goede voorbeelden.

Je mag dus echt heel goed geld verdienen! We moeten af van de beperkende overtuiging dat spiritualiteit en geld niet samengaan. Al dat geld kan veel beter in onze handen terechtkomen. Zo transformeren we geld naar een medium dat waarde toevoegt aan de wereld. Happy money.

Nogmaals: spirituele marketing creëert welvaart in de handen van de juiste mensen.

De juiste mensen maken met dat geld de wereld een betere plek.

Uitgangspunt 10: Je doneert je geld aan goede doelen of mensen die het goed kunnen gebruiken

Om echt spirituele marketing te bedrijven, is het belangrijk om minstens 10% van je inkomen te doneren aan goede doelen of mensen die het goed kunnen gebruiken. Geef regelmatig fooi. Help mensen en dieren in nood. Het is niet alleen fijn om te geven, maar je creëert hiermee ook goed karma. Als je meer dan genoeg geld hebt, maar je helpt er niemand mee behalve jezelf, dan komt je egoïsme een keer op je bordje terug. Doneer alsjeblieft wel uit oprechte dienstbaarheid en niet als een manier om te krijgen wat jij wil. Dat laatste werkt namelijk niet.

“Money in the hands of good people, makes the world a better place.”

Dit is een citaat van Grandmaster Choa Kok Sui, de grondlegger van pranic healing.

Ik wil aan Choa Kok Sui en pranic healing ook mijn dank betuigen, want veel van de spirituele teachings van pranic healing vormen de inspiratie voor dit manifest spirituele marketing. Wil je het spirituele pad volgen en ben je op zoek naar een goed systeem, dan raad ik pranic healing Nederland en België aan.

Over Joris Bardok – Sterke Content

Joris is Nederlands enige echte spirituele marketing mentor. Dat is ook niet zo moeilijk want die titel heeft hij zichzelf gegeven. 😉

Ok, even zonder gein. Mijn missie is om de manier waarop we marketing doen te transformeren. Marketing van hart tot hart, van ziel tot ziel. Om hogere deugden als liefde, compassie en vrijgevigheid de basis te laten zijn van die marketing. Om altijd waarde toe te voegen aan mens, dier, natuur en planeet en te streven naar welvaart voor iedereen. Op deze manier wordt marketing een diepe spirituele oefening.

Mijn visie is om te leven in een wereld waar op angst gebaseerde marketing vrijwel van de aardbodem is verdwenen. Dat marketing wordt gebruikt om het beste in mensen naar boven te halen en de wereld een betere en lichtere plek te maken. Dat deze manier van marketing bijdraagt aan bewustwording en zich over de hele wereld verspreidt.

In 10 jaar tijd ben ik wereldwijd de ultieme expert op het gebied van spirituele marketing. Ik heb een fantastische online academie gebouwd met verschillende opleidingen, programma’s en trainingen. Daarnaast organiseer ik een aantal keer per jaar volgeboekte spirituele business retreats op Bali. Ik ben bestselling author en heb verschillende boeken over spirituele marketing en aanverwante onderwerpen geschreven. Met al deze activiteiten inspireer ik duizenden bewuste ondernemers, zodat zij met hun business impact kunnen maken en bijdragen aan een betere & lichtere wereld. Zo komen we steeds een stapje dichter bij hemel op aarde. 😍🙏

Wil je ondernemen vanuit je zielswaarden en levensmissie?

Doe dan mee aan mijn exclusieve programma voor spirituele ondernemers. In 6 weken bouw je een spiritueel marketingfundament en ben je klaar om de wereld te veroveren met je onderneming.

Klik hier voor meer informatie.