Schrijf in 5 stappen een geweldige ‘over mij’ of ‘over ons’ pagina [+voorbeelden]

Schrijf-in-7-stappen-een-geweldige-over-mij-of-over-ons-pagina

Je ‘over mij’ of ‘over ons’ pagina is een van de belangrijkste pagina’s van je website. Na je homepage is het vaak de meestbezochte pagina. Je wilt deze pagina daarom slim inzetten en ervoor zorgen dat je er je ideale klanten mee aantrekt.

Een goede ‘over ons’ of ‘over mij’ pagina schrijven, is niet zo simpel als het op het eerste gezicht lijkt. Veel bedrijven en ondernemers maken één flinke fout: hun ‘over ons’ pagina gaat alleen maar over hen.

Je ideale klanten zijn vooral geïnteresseerd in zichzelf. Ze willen weten wat jij voor hen kan betekenen. En dus moet jouw ‘over mij’ of ‘over ons’ pagina daarop ingaan. Koppel daarom informatie over jou en je bedrijf aan de wensen en verlangens van je klant.

Benieuwd hoe? In dit artikel geef ik je 5 stappen om een geweldige ‘over ons’ of ‘over mij’ pagina te schrijven. Voer je deze stappen goed uit, dan heb je een pagina die klanten oplevert.

 

Wat is het doel van een ‘over mij’ of ‘over ons’ pagina?

Eigenlijk is de naam van de ‘over mij’ of ‘over ons’ pagina een beetje misleidend. Het is namelijk niet je doel om zoveel mogelijk over jezelf of je bedrijf te vertellen. Natuurlijk is daar ruimte voor, maar alleen als het ook écht waarde heeft voor je ideale klant.

Een goede ‘over ons’ of ‘over mij’ pagina heeft maar twee doelen:

  1. Je lezers geïnteresseerd en enthousiast maken.
  2. Ze aanzetten tot actie.

Meer hoeft jouw over-pagina niet te doen.

Veel ondernemers en bedrijven denken dat ze de lezer vooral moeten informeren. Geloof me, je ideale klanten zitten daar niet op te wachten.

Waarom niet? Je ideale klanten zitten met een hulpvraag. Een probleem of obstakel. En ze zijn op zoek naar een oplossing. Het enige dat ze willen weten is: kan jij ze helpen?

Als ze geloven dat jij dat kan, dan zijn ze benieuwd of jij de geschikte persoon of partij bent om hen te helpen. Dan zijn ze geïnteresseerd in jouw aanpak of wat jou uniek maakt. En pas daarna willen ze meer over jou of je bedrijf weten.

Ok, genoeg gekletst. Tijd voor de 5 stappen.

 

5 stappen voor een geweldige ‘over mij’ of ‘over ons’ pagina

Uiteraard zijn er meerdere manieren om een goede ‘over mij’ of ‘over ons’ pagina op te bouwen. In dit artikel deel ik 5 stappen met je die vooral goed werken voor ondernemers die met mensen werken. Ondernemers die impact willen maken.

Dus ben jij bijv. coach, trainer, therapeut of healer? Of marketeer, VA of tekstschrijver? Dan werkt deze aanpak bijzonder goed voor je. Maar ook als je daar niet bij hoort, is de kans groot dat deze aanpak uitstekend voor je werkt.

Klaar voor de start?

 

Stap 1: begin je ‘over ons’ pagina met een titel en waardepropositie

Je waardepropositie beschrijft wat jou uniek en waardevol maakt. Je laat in één of twee zinnen zien waarom je ideale klant bij jou moet zijn. Je beschrijft je waardepropositite in je titel.

De titel op je ‘over mij’ of ‘over ons’ pagina is vergelijkbaar met de titel op je homepage. Het is belangrijk om hier goed over na te denken. Als jouw titel niet boeiend genoeg is, haken de meeste lezers af.

Je wilt met je titel (eventueel inclusief je boven- en ondertitel) je lezers prikkelen om verder te lezen. Bovendien wil je de juiste lezers prikkelen: je ideale klanten. Zorg er dus voor dat zij zich direct in je titel herkennen.

Beantwoord de volgende vragen om een goede titel + waardepropositie te schrijven:

  1. Wie is je ideale klant? Wie help je? Zorg dat je ideale klant zich aangesproken voelt.
  2. Wat doe je? Wat bied je? Wat is je aanbod? Vat dit krachtig samen.
  3. Welke resultaten bereiken je klanten? Wat is het grootste voordeel van je aanbod? Welke transformatie bied je? Zorg dat dit verlangen oproept.

 

‘Over mij’ / ‘over ons’ pagina voorbeeld – stap 1

Titel-over-mij-of-over-ons-pagina

De 3 vragen van hierboven zijn allemaal in mijn titel en ondertitel verwerkt. Je ziet wat ik doe, voor wie en wat het resultaat is.

 

Stap 2: schets een dagdroom op je ‘over ons’ / ‘over mij’ pagina

In dit deel schrijf je op waar jouw klant over droomt. Wat wil je klant bereiken? Hoe ziet zijn ideale toekomst of situatie eruit? Wat wil je klant hebben, kunnen of zijn? Het gaat dus om de verlangens van je klant. Die verlangens wil je triggeren.

De kunst is nu om er een kort verhaaltje van te maken, zodat het op een dagdroom lijkt. Het helpt daarom om te beginnen met: “stel je voor dat…” of “hoe zou het zijn dat…”

Zo dromen je lezers actief met je mee.

Verwerk in dit verhaaltje ook wat pijnpunten. Je ideale klant heeft zijn droombeeld immers nog niet bereikt. Door zijn pijnpunten te noemen, voelt je ideale klant dat er nog een kloof is tussen zijn huidige situatie en zijn verlangen.

En dat is niet gemeen, het is nou eenmaal hoe het is. Als je ideale klant zijn droombeeld al leeft, dan heeft hij jou ook niet nodig om ‘m te helpen.

Jouw aanbod is de oplossing om die kloof te overbruggen. Om je klant van A naar B te brengen. Het is de transformatie die je met je product, dienst of cursus biedt.

 

‘Over ons’ / ‘over mij’ pagina voorbeeld – stap 2

Een voorbeeld van een dagdroom op je ‘over ons’ of ‘over mij’ pagina:

“Stel je eens voor dat je een manier vindt om in je stressvolle leven (pijnpunt) meer tijd voor jezelf (verlangen) te creëren. Zodat je het niet altijd maar druk-druk-druk (pijnpunt) hebt, maar eindelijk eens die rust ervaart (verlangen) waarnaar je zo verlangt. Je hebt minder last van fysieke kwalen en voelt je zo fit en krachtig als twintig jaar geleden (verlangen). Zeg maar dag tegen uitgeblust op de bank neerploffen na een lange werkdag (verlangen + pijnpunt). Eindelijk heb je weer de energie om ‘s avonds nog iets nuttigs te doen (verlangen).”

Een voorbeeld van mijn eigen ‘over mij’ pagina:

Droombeeld-pijnpunten-over-mij-of-over-ons-pagina

 

Stap 3: laat op je ‘over mij’ / ‘over ons’ pagina zien wat jou uniek maakt

Het is belangrijk om op je ‘over ons’ of ‘over mij’ pagina te laten zien wat jou uniek maakt. Grote kans dat er een hoop ondernemers hetzelfde aanbieden als jij. En meestal zijn er ook andere oplossingen voor het probleem van je klant. Zo kan een marketeer je helpen om klanten te werven, maar een copywriter of businesscoach doet dat ook.

Als op zoek bent naar meer ontspanning en minder stress in je leven, kan je kiezen voor massagetherapie, coaching of yogalessen. En nog honderd andere dingen.

Het is daarom belangrijk dat jouw ideale klant begrijpt wat er zo bijzonder aan jouw aanbod is.

Wat maakt jouw aanbod uniek? Wat doe jij anders dan anderen?

Hier heb je de ruimte om daarover te schrijven. Laat dus zien wat jou uniek maakt. Wat jou onderscheidt van andere aanbieders.

Vragen om je te prikkelen:

Waarom ben je voor jezelf begonnen en heb je niet voor een baan gekozen? Wat irriteert jou aan je professie? Welke verandering zou jij graag in je werkveld zien?

 

‘Over mij’ / ‘over ons’ pagina voorbeeld – stap 3

 

Over-mij-over-ons-pagina-uniek

Op mijn eigen ‘over mij’ pagina zie je wat mijn aanpak uniek maakt en wat mij onderscheid

 

Stap 4: jouw verhaal – je why, missie en visie

Nu is het tijd voor jouw persoonlijke verhaal. Wat heb jij persoonlijk meegemaakt? Wat is jouw verhaal als ondernemer?

Lukt het (en past het) om je kwetsbaar op te stellen? Doen, want dat is erg overtuigend.

Je laat in dit deel ook je ‘why’ en je missie zien. Waarom doe je wat je doet? Waarom ben je in deze vorm gaan ondernemen? Wat is je missie met je bedrijf? Wat wil je dolgraag voor je klanten bereiken en waarom? Wat is je visie voor je bedrijf (hoe ziet je onderneming er in de toekomst uit)?

Je kunt hier echt een verhaal van maken (storytelling in marketingpraat). Volg voor een overtuigend verhaal deze opbouw:

  1. Welke pijnpunten / obstakels / problemen ervaarde je eerst? (introductie)
  2. Waar verlangde je naar, maar leek op dat moment moeilijk te bereiken? (conflict)
  3. Welke stap(pen) heb je uiteindelijk genomen in de hoop te veranderen? (qlimax)
  4. Tot welke verandering of transformatie leidde dat? (resolutie)

Vergeet niet om je verhaal te verbinden aan de resultaten die jouw klanten kunnen bereiken.

Verder mag je in dit deel een klein beetje opscheppen. Hoeveel jaar ervaring heb je al? Ben je misschien aangesloten bij bepaalde kwaliteitsmerken? Alles wat expertise uitstraalt is oké.

 

Verschillende soorten ‘why’s’