Hoe je met je missie en visie je droomklanten werft

 

Droomklanten-werven-met-je-missie-en-visie

Je missie en visie zijn een belangrijk onderdeel van je ‘why’, waarom je onderneemt. En zoals je wellicht weet, is je waarom – zeker vandaag de dag – ontzettend belangrijk.

Je missie en visie helpen je om meer van jezelf te laten zien en zo klanten aan je te binden. Bovendien geven ze richting aan het pad dat je met je bedrijf neemt. Het kan dus zeker geen kwaad om er eens goed over na te denken.

Ben je benieuwd hoe je achter jouw missie en visie komt? En hoe je er je droomklanten mee werft? Lees dan snel verder.

 

Hoe belangrijk zijn je missie en visie?

Collega copywriter Edward Hendriks beweert dat je als zzp’er of klein bedrijf geen missie of visie nodig hebt. Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Juist zzp’ers en kleine bedrijven hebben enorm baat bij een duidelijke missie en visie.

Je missie en visie zijn letterlijk goud waard. Zeker als je een bewuste ondernemer bent of jezelf als impactmaker ziet.

 

Klanten werven met je missie en visie

Je missie en visie zijn een belangrijk onderdeel van je ‘why’ en daarom punten waarmee je verbinding met je ideale klanten creëert. Een goed omschreven missie en visie spreekt de juiste klanten enorm aan.

Er zijn tegenwoordig veel ondernemers die hetzelfde aanbieden. Als bewuste ondernemer is je persoonlijkheid (of die van je onderneming) daarom een van de beste manieren om je te onderscheiden.

Met je missie en visie laat je een krachtig stuk van jezelf en je onderneming zien. Ze leggen een aantal van jouw diepere drijfveren als ondernemer bloot. Zo zorg je voor een klik en vergroot je de gunfactor bij klanten die goed bij je passen.

 

Je missie en visie geven richting aan je onderneming

Daarnaast geven je missie en visie ook richting aan je eigen pad als ondernemer. Een missie is vaak iets wat je voelt, wat je leeft, maar is soms moeilijk in woorden te vangen. Het verwoorden ervan verheldert voor jezelf welke impact je wilt maken.

In je visie verwoord je wat je in de toekomst met je onderneming wilt bereiken. Je dwingt jezelf om erover na te denken. Je snapt vast dat een duidelijk doel ook richting aan jouw handelen geeft.

Denk daarom eens goed na over je missie en visie. Je hebt meer kans om je droomklanten te werven, terwijl je tegelijkertijd jezelf de juiste kant op stuurt.

Missie-en-visie-bewuste-ondernemers

 

Missie en visie betekenis

Wat betekenen een missie en visie nu precies? Het ligt er natuurlijk aan wie je dat vraagt. En in welke context. Een missie betekent voor een groot bedrijf vaak iets anders dan voor een zzp’er. Hieronder mijn betekenis, toegespitst op bewuste ondernemers en impactmakers.

 

Wat is een missie?

Een missie toont wat je doet, wie je helpt en wat je voor je klanten wilt bereiken. Waar je in gelooft. Welke impact je wilt maken en waarom. Waar sta je voor?

 

Wat is een visie?

Een visie laat zien welke kant je op wilt met je onderneming. Welke doelen en dromen je wilt bereiken. Je toekomstbeeld. Waar ga je voor?

 

3 methodes om je missie te verhelderen

Er zijn talloze manieren om achter je missie te komen of je missie te verhelderen. Sommige ondernemers voelen of weten al precies wat hun missie is. Maar als je nog op zoek bent, kan het knap lastig zijn om erachter te komen. Zeker omdat er ook veel misverstanden over het vinden van je missie bestaan.

Een aantal vragen om over na te denken:

  • Waarom besta je?
  • Hoe lever je een belangrijke bijdrage aan de wereld?
  • Waar geloof je in?
  • Wat wil je in de wereld zetten?
  • Wat is er zo waardevol aan jouw aanbod?
  • Wie is je ideale klant?
  • Wat wil je voor je klanten bereiken?

Zoek je nog naar je missie? Dan kunnen de volgende 3 methodes je helpen.

 

1. Ikigai

Eerder schreef ik al een blog over content bedenken met je ikigai. Kort samengevat is ikigai een Japans concept dat ‘een betekenis voor je bestaan’ betekent. Die reden vind je in onderstaand model.

ikigai-model

Bron

In de overlap tussen deze 4 cirkels vind je jouw ikigai.

  • Waar je van houdt.
  • Wat de wereld nodig heeft.
  • Waar je geld voor kunt ontvangen.
  • Waar je goed in bent.

Dit is hoe ik zelf ooit ben begonnen als copywriter. Ik heb deze 4 vragen genomen en kon overal het antwoord ‘schrijven’ plaatsen.

Oh, en denk niet dat je missie super groot moet zijn of dat je maar één missie hebt. Ik had qua missie op dit moment ook iets heel anders kunnen doen. Ik geloof dat het daarom belangrijker is om als ondernemer gewoon een keuze te maken en aan de slag te gaan. Je kunt je missie later altijd bijsturen, veranderen of aanvullen. Bijt je er dus niet op stuk. Uiteindelijk is wat je doet lang niet zo belangrijk als wie je bent.

Meer hulp nodig om je ikigai te ontdekken? Laat deze 10 tips je dan op weg helpen.

 

2. Je persoonlijke pijnpunten / kernwond

Sommige mensen hebben een missie die aan hun levensverhaal is gekoppeld. Meestal gaat het om een bepaalde pijn die men heeft meegemaakt. We maken in het leven allemaal dingen mee die pijn doen. Maar vaak zijn die momenten ook een bron van kracht.

Pijn helpt je namelijk om te groeien. En als jij een bepaalde pijn hebt omgezet in een kracht, dan kun jij mensen in een soortgelijke situatie (met soortgelijke pijn) als geen ander helpen. Veel coaches vinden op deze manier hun missie.

Wat heb jij meegemaakt in je leven, waar je nu anderen uitstekend mee kunt helpen? Welke levenservaringen heb jij opgedaan die je nu ten dienste van anderen in kunt zetten?

Meer hulp hierbij nodig? Misschien helpt een van deze e-boeken je.

Your Soul Guided Niche” van Jeffrey van Dyk (Engels).
De 7 stappen om te manifesteren met jouw bewustwordingspraktijk” van Erik Verhagen (voor spirituele ondernemers).

En nog even voor de duidelijkheid: je missie hoeft niet uit een persoonlijke pijn voort te komen. Het is slechts een mogelijkheid. Mijn missie met Sterke Content komt ook niet uit pijn voort.

Denk daarom ook aan een pijn die jij uit de wereld wilt helpen. Een probleem dat jij voor anderen op wilt lossen. Misschien komt dat juist voort uit iets waar jij heel goed in bent, zonder dat het om een persoonlijk pijnpunt gaat (zie ikigai).

 

3. Leer jezelf beter kennen

Heb je geen enkel idee waar te beginnen? Je missie komt uiteindelijk uit jou voort. Dus het helpt om te weten wie je bent, waar je van houdt, waar je goed in bent, etc. Als je dat niet goed weet, geen paniek. Er zijn genoeg manieren om dat te ontdekken.

Zo kunnen deze 2 persoonlijkheidstests je meer inzicht in jezelf verschaffen.

Kom je er zelf niet uit? En heb je het gevoel dat je hier hulp bij kunt gebruiken? Dan kan een coach je helpen om helderheid te scheppen. Zelf ben ik ook beschikbaar als schrijfcoach.

Waar ga je heen als ondernemer

 

Vragen om je visie te verhelderen

Het vinden en formuleren van je visie is waarschijnlijk makkelijker dan je missie. Je visie laat zien welke kant je op wilt met je bedrijf. Wat bereik je uiteindelijk?

Je mag hierbij lekker wegdromen. Het gaat om jouw ideale toekomst, een droombeeld van je toekomst. Denk groot, maar zorg dat het wel haalbaar is. Dat is inspirerend voor jezelf én je klanten.

Neem de volgende vraag uit uitgangspunt: wat wil je bereiken over 5 of 10 jaar?

Hier nog een aantal vragen om over na te denken:

  • Welke doelen bereik je uiteindelijk met je onderneming?
  • Hoe zie je de groei van je onderneming voor je?
  • Wat voor impact bereik je uiteindelijk met je aanbod?
  • Hoe lever jij een unieke bijdrage aan jouw werkveld?
  • Welke rol van betekenis speel in je in de wereld?</