Hoe bepaal je een sterke missie en visie? [+voorbeelden en tips]

 

formuleren missie en visie (+voorbeelden)

Je missie en visie zijn een belangrijk onderdeel van je ‘why’, waarom je onderneemt. En zoals je wellicht weet, is je waarom – zeker vandaag de dag – ontzettend belangrijk. Daarom leg ik je hier alles over missie en visie (+voorbeelden en tips) uit.

Je missie en je visie helpen je om meer van jezelf te laten zien en zo klanten aan je te binden. Bovendien geven ze richting aan het pad dat je met je als ondernemer neemt. Het kan dus zeker geen kwaad om er eens goed over na te denken.

Ben je benieuwd hoe je achter jouw missie en visie komt? Hoe je jouw missie en visie formuleert? En hoe je er je droomklanten mee werft? Lees dan nu door.

 

Hoe belangrijk zijn je missie en visie?

Sommige copywriters beweren dat je als zzp’er of klein bedrijf geen missie of visie nodig hebt. Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Juist zzp’ers en kleine bedrijven hebben enorm baat bij een duidelijke missie en visie.

Je missie en visie zijn letterlijk goud waard. Zeker als je een bewuste ondernemer bent of jezelf als impactmaker ziet. Maar voordat we daar op ingaan, wil ik eerst even laten zien hoe het niet moet.

 

Missie en visie: voorbeelden van kletspraat

Als je naar de meeste marketing guru’s luistert, dan zeggen ze vaak dat het omschrijven van een missie en visie geen holle marketingpraat is. Maar in mijn ogen is dat geregeld wel het geval. Soms is het niet meer dan manipulatieve kletspraat. Daarom laat ik je nu één van die missie en visie voorbeelden zien.

Want kom op, laten we ons niet voor de gek houden…

 

Missie en visie voorbeelden: Coca-Cola (hoe jij het niet wilt doen)

Hoe formuleer je een goede, eerlijke missie en visie? Voorbeelden hoe het niet moet zijn er genoeg. Zo beweert Coca-Cola dat profit en planet prima samen kunnen gaan. Dat kan ook wel, maar gaat in het geval van Coca-Cola niet op.

Het bedrijf is een van de grootste vervuilers op aarde. En het drankje zelf is nou ook niet echt gezond.

Kijk maar eens wat ze op hun website beweren. Ik moet er bijna hard om lachen, maar eigenlijk is het te triest voor woorden…

Hier een onderdeel van hun visie:

“Planet: het verschil maken door maatschappelijk verantwoord te ondernemen en door het bouwen aan duurzame lokale gemeenschappen”

“Profit: winstgevende groei en aandacht voor duurzaamheid hoeven elkaar niet uit te sluiten”

Bron

Trappen we hier anno 2020 serieus nog in? Eigenlijk weten we wel dat dit onzin is, toch?

Het gaat een multinational als Coca-Cola maar om één ding. Zoveel mogelijk winst maken, ongeacht de gevolgen voor lokale gemeenschappen en de planeet. Profit over planet dus.

Zo kost het maken van één Coca-Cola fles liters water en komen Coca-Cola fabrieken geregeld in het nieuws omdat ze de watervoorziening van de lokale bevolking verstoren.

Daarnaast hoef je alleen maar te denken aan de miljarden plastic flessen die iedere dag onze planeet vervuilen en een levensgroot probleem vormen voor al het leven op aarde.

Allemaal erg maatschappelijk verantwoord en duurzaam, toch?

Totale onzin dus, deze missie en visie van Coca-Cola. Ze schrijven het alleen maar om zieltjes te winnen. Omdat ze weten dat de consument tegenwoordig bewuster is en liever kiest voor duurzame, milieuvriendelijke opties.

 

Missie en visie: voorbeelden genoeg

Goed, dat moest ik even kwijt. En begrijp me niet verkeerd. Gezien ons economische systeem is het ook niet gek hoe Coca-Cola te werk gaat. Maar het is een prachtig voorbeeld dat laat zien hoe manipulatieve marketing werkt. En zo zijn er nog veel meer missie en visie voorbeelden waarvan je hoofdpijn krijgt. Maar daar gaan we nu verder niet op in.

Als bewuste ondernemer wil je het namelijk anders doen. En heb je een échte en eerlijke missie en visie. Je wilt immers een positieve impact maken. Het leven van je klanten verrijken. De wereld een stukje beter maken.

Hoe formuleer je zo’n eerlijke visie en missie? En hoe werf je er je klanten mee? Daar gaan we het nu over hebben.

 

Klanten werven met je missie en visie

Je missie en visie zijn een belangrijk onderdeel van je ‘why’ en daarom punten waarmee je verbinding met je ideale klanten creëert. Een goed omschreven missie en visie spreekt de juiste klanten enorm aan.

Er zijn tegenwoordig veel ondernemers die hetzelfde aanbieden. Als bewuste ondernemer is je persoonlijkheid (of die van je onderneming) daarom een van de beste manieren om je te onderscheiden.

Met je missie en visie laat je een krachtig stuk van jezelf en je onderneming zien. Ze leggen een aantal van jouw diepere drijfveren als ondernemer bloot. Zo zorg je voor een klik en vergroot je de gunfactor bij klanten die goed bij je passen.

 

Je missie en visie geven richting aan je onderneming

Daarnaast geven je missie en visie ook richting aan je eigen pad als ondernemer. Een missie is vaak iets wat je voelt, wat je leeft, maar is soms moeilijk in woorden te vangen. Het verwoorden ervan verheldert voor jezelf welke impact je wilt maken.

In je visie verwoord je wat je in de toekomst met je onderneming wilt bereiken. Je dwingt jezelf om erover na te denken. Je snapt vast dat een duidelijk doel ook richting aan jouw handelen geeft.

Denk daarom eens goed na over je missie en visie. Je hebt meer kans om je droomklanten te werven, terwijl je tegelijkertijd jezelf de juiste kant op stuurt.

Missie-en-visie voorbeelden bewuste-ondernemers

 

Missie en visie betekenis

Wat betekenen een missie en visie nu precies? Het ligt er natuurlijk aan wie je dat vraagt. En in welke context. Een missie betekent voor een groot bedrijf vaak iets anders dan voor een zzp’er. Hieronder mijn betekenis, toegespitst op bewuste ondernemers en impactmakers.

 

Wat is een missie?

Een missie toont wat je doet, wie je helpt en wat je voor je klanten wilt bereiken. Waar je in gelooft. Welke impact je wilt maken en waarom. Waar sta je voor?

 

Wat is een visie?

Een visie laat zien welke kant je op wilt met je onderneming. Welke doelen en dromen je wilt bereiken. Je toekomstbeeld. Waar ga je voor?

 

3 methodes om je missie te verhelderen

Er zijn talloze manieren om achter je missie te komen of je missie te verhelderen. Sommige ondernemers voelen of weten al precies wat hun missie is. Maar als je nog op zoek bent, kan het knap lastig zijn om erachter te komen. Zeker omdat er ook veel misverstanden over het vinden van je missie bestaan.

Een aantal vragen om over na te denken:

  • Waarom besta je?
  • Hoe lever je een belangrijke bijdrage aan de wereld?
  • Waar geloof je in?
  • Wat wil je in de wereld zetten?
  • Wat is er zo waardevol aan jouw aanbod?
  • Wie is je ideale klant?
  • Wat wil je voor je klanten bereiken?

Zoek je nog naar je missie? Dan kunnen de volgende 3 methodes je helpen.

 

1. Ikigai

Eerder schreef ik al een blog over content bedenken met je ikigai. Kort samengevat is ikigai een Japans concept dat ‘een betekenis voor je bestaan’ betekent. Die reden vind je in onderstaand model.

missie en visie voorbeelden: ikigai-model

Bron

In de overlap tussen deze 4 cirkels vind je jouw ikigai.

  • Waar je van houdt.
  • Wat de wereld nodig heeft.
  • Waar je geld voor kunt ontvangen.
  • Waar je goed in bent.

Dit is hoe ik zelf ooit ben begonnen als copywriter. Ik heb deze 4 vragen genomen en kon overal het antwoord ‘schrijven’ plaatsen.

Oh, en denk niet dat je missie super groot moet zijn of dat je maar één missie hebt. Ik had qua missie op dit moment ook iets heel anders kunnen doen. Ik geloof dat het daarom belangrijker is om als ondernemer gewoon een keuze te maken en aan de slag te gaan. Je kunt je missie later altijd bijsturen, veranderen of aanvullen. Bijt je er dus niet op stuk. Uiteindelijk is wat je doet lang niet zo belangrijk als wie je bent.

Meer hulp nodig om je ikigai te ontdekken? Laat deze 10 tips je dan op weg helpen.

 

2. Je persoonlijke pijnpunten / kernwond

Sommige mensen hebben een missie die aan hun levensverhaal is gekoppeld. Meestal gaat het om een bepaalde pijn die men heeft meegemaakt. We maken in het leven allemaal dingen mee die pijn doen. Maar vaak zijn die momenten ook een bron van kracht.

Pijn helpt je namelijk om te groeien. En als jij een bepaalde pijn hebt omgezet in een kracht, dan kun jij mensen in een soortgelijke situatie (met soortgelijke pijn) als geen ander helpen. Veel coaches vinden op deze manier hun missie.

Wat heb jij meegemaakt in je leven, waar je nu anderen uitstekend mee kunt helpen? Welke levenservaringen heb jij opgedaan die je nu ten dienste van anderen in kunt zetten?

En nog even voor de duidelijkheid: je missie hoeft niet uit een persoonlijke pijn voort te komen. Het is slechts een mogelijkheid. Mijn missie met Sterke Content komt ook niet uit pijn voort.

Denk daarom ook aan een pijn die jij uit de wereld wilt helpen. Een probleem dat jij voor anderen op wilt lossen. Misschien komt dat juist voort uit iets waar jij heel goed in bent, zonder dat het om een persoonlijk pijnpunt gaat (zie ikigai).

 

3. Leer jezelf beter kennen

Heb je geen enkel idee waar te beginnen? Je missie komt uiteindelijk uit jou voort. Dus het helpt om te weten wie je bent, waar je van houdt, waar je goed in bent, etc. Als je dat niet goed weet, geen paniek. Er zijn genoeg manieren om dat te ontdekken.

Zo kunnen deze 2 persoonlijkheidstests je meer inzicht in jezelf verschaffen.

Kom je er zelf niet uit? En heb je het gevoel dat je hier hulp bij kunt gebruiken? Dan kan een coach je helpen om helderheid te scheppen. Zelf ben ik ook beschikbaar als schrijfcoach.