Waarom je een klantpersona nodig hebt

Klantpersona van een ideale klant

Een klantpersona is een fictieve omschrijving van jouw ideale klant. Je geeft kort en krachtig weer wie je  droomklant is, waar je klant mee worstelt en wat je klant verlangt.

Dankzij je klantpersona weet je exact wie jouw droomklant is. En dat maakt het stukken makkelijker om die klant ook echt aan te trekken, omdat je nu al je marketing en content op die klant kunt afstemmen.

In dit artikel neem ik je mee op ontdekkingsreis. Ik laat je aan de hand van mijn persoonlijke verhaal zien waarom het zo belangrijk is een klantpersona te ontwikkelen.

 

Zonder klantpersona liep mijn business lang niet zo goed als nu

Toen ik net begon had ik nog geen ideale klant gekozen. En dus ook geen profiel of klantpersona van die ideale klant. Ik had geen idee wie ik aan wilde trekken. Ik ging voor een grote doelgroep, omdat ik hoopte meer klanten aan te trekken, door een groot net uit te werpen.

Ik zocht voornamelijk via online freelance platforms naar klanten. En was al lang blij als ik een opdracht kreeg. Ik wilde iedereen helpen en ik dacht dat ik dat ook kon. Soms had ik klanten of opdrachten die niet zo leuk waren of waar het gewoon niet zo goed mee klikte. Geen ideale klanten dus.

Veel opdrachtgevers waren simpelweg op zoek naar de goedkoopste optie. Gelukkig wist ik toch met veel moeite genoeg klanten binnen te halen die enigszins redelijk betaalden.

Helaas kwam het bedrag nergens in de buurt van wat ik wilde verdienen. Daarom zat ik regelmatig in de stress over mijn inkomsten.

Ik leefde van factuur tot factuur.

Soms lukte het me maar net om de eindjes aan elkaar te knopen. En af en toe moest ik zelfs geld lenen om te overleven. Absoluut geen ideale situatie, dus.

Waarom worstelde ik dan zo? Was het dan toch beter om voor een specifieke ideale klant te gaan, i.p.v. een grote doelgroep?

 

Hoe een klantpersona dat veranderde

Dat veranderde allemaal toen ik eindelijk voor een specifieke ideale klant en klantpersona ging: coaches, trainers, therapeuten en andere experts met een missie.

Deze keuze leverde mij leukere klanten en opdrachten op. En ook nog eens meer van dat soort klanten. Ik ging er dus ook flink op vooruit qua inkomsten. Over de jaren heen, heb ik mijn tarieven zelfs twee keer verdubbeld.

Ik volg nu meer mijn hart en werk exclusief met de leukste klanten.

Waarom? De ondernemers die ik help voegen echt iets toe aan het leven van hun klanten.

  • Hoe tof is het als je als coach een klant helpt om angsten te overwinnen en meer zelfvertrouwen te ontwikkelen.
  • Als trainer mensen helpt om betere communicatievaardigheden te ontwikkelen, zodat ze beter met anderen om kunnen gaan.
  • Of als therapeut mensen helpt om hun trauma’s en wonden te helen en meer geluk en voldoening te ervaren.

Voor mij zijn dit de ondernemers die er écht toe doen. Ze bereiken prachtige resultaten met hun klanten. En helpen zo om de wereld een leukere en lichtere plek te maken.

Tegelijkertijd kan ik mijn klanten nu op een hoger niveau bedienen.

Omdat ik er meer zin in heb. Omdat ik gerichter en specifieker hulp kan bieden. Omdat ik mijn ideale klanten steeds beter ken en begrijp.

Natuurlijk zijn niet alle coaches, trainers, therapeuten en andere experts mijn ideale klanten.

Met sommige mensen klikt het gewoon niet! Die wil ik dus ook niet aantrekken. Het liefst filter ik ze er zo snel mogelijk uit.

Dat doe ik bij voorbaat al door aan te geven voor wie ik er juist wél ben.

 

Met een specifiek klantpersona trek je meer droomklanten aan

Met een klantpersona trek je meer droomklanten aan

Laatst heb ik mijn ideale klant en klantpersona nog eens flink aangescherpt. Ik ben er nu met name voor bezielde ondernemers.

Want één ding hebben mijn droomklanten met elkaar gemeen.

Ze doen hun werk met bezieling en willen met hun missie de wereld een stukje beter en lichter maken.

Bewuste ondernemers die vanuit hun hart en intuïtie werken.

Ondernemers die:

  • interesse hebben in persoonlijke & spirituele ontwikkeling en hun bedrijf ook zien als een voertuig voor persoonlijke groei.
  • snappen dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor het succes van hun bedrijf en naar mogelijkheden i.p.v. beperkingen kijken.
  • op een eerlijke en authentieke manier aan marketing willen doen, zonder ‘verkoperig’ of ‘pusherig’ te zijn.

Dit zijn de klanten met wie de samenwerking een feestje is. Dit zijn de klanten met wie ik de beste resultaten bereik. Dit zijn de klanten die ik aan wil spreken en aan wil trekken met mijn teksten en marketing.

En door dit allemaal te onderzoeken en vast te leggen in een klantprofiel en -persona, trek ik die klanten nu ook echt véél makkelijker aan.

Vraagje aan jou: heb jij glashelder wie jouw droomklant is?

Weet je precies wie het is, waar-ie ‘s nachts van wakker ligt en waar-ie over droomt? Weet je wat hem tegenhoudt om verder te komen? En wat hij juist nodig heeft om zijn doelen te bereiken?

Alleen dan kan je laserscherpe teksten schrijven, waarmee je die klanten ook echt aantrekt.

 

Heb jij al een klantpersona en klantprofiel op papier?

Heb jij al duidelijk vastgelegd wie jouw ideale klantpersona is? Heb je een gedetailleerd profiel van je droomklant? Want als jij niet duidelijk hebt wie je ideale klant is, hoe moet je die dan aantrekken? Hoe laat je dan de wet van aantrekkingskracht voor je werken?

Klantpersona: resultaat

Hoe ga je dan webteksten schrijven die precies op de belevingswereld van je klant aansluiten?

Teksten die alleen maar toepasbaar zijn op jouw ideale klanten?

Teksten waarin verder niemand zich herkent?

Mocht je nog geen klantpersona van je ideale klant hebben, dan begrijp ik dat wel hoor. Misschien ben je zelfs bang om volledig voor één type klant te gaan.

Houd een van de volgende punten je misschien tegen?

  • Je bent bang dat je juist minder klanten meer krijgt. Dat je een hoop potentiële klanten misloopt door ze uit te sluiten.
  • Je bent bang dat er simpelweg niet genoeg ideale klanten zijn of dat je ze niet kunt bereiken.
  • Je hebt een groot hart en wilt zo graag iedereen helpen en daarom kies je een grote doelgroep.
  • Je bent bang om de verkeerde klant te kiezen.
  • Je denkt dat je geen uitgebreid profiel van je ideale klant nodig hebt. Je weet het op gevoel wel.

Al deze dingen heb ik namelijk ook gedacht. Maar nu weet ik dat het allemaal niet klopt.

Door voor een specifieke klant te gaan, trek je juist méér klanten aan. En ook nog eens leukere klanten. Je kunt nu alles beter op je klant afstemmen: je aanbod, je marketing, je content. Logisch dat die klant zich nu meer aangesproken voelt.

Juist door niet voor een specifieke klant te gaan, sluit je een hoop mensen uit. Want dan spreek je uiteindelijk niemand écht aan.

Van bijna iedere groep ideale klanten zijn er wel genoeg. Als ik kijk naar mijn ideale klant, daar zijn er echt duizenden van. Ook al is het écht een hele specifieke klant.

En als jij denkt het uit je hoofd of op gevoel wel te weten, dan zul je erachter komen dat je nog véél meer over je ideale kunt kunt leren dan je denkt. Tenminste, als je er serieus mee aan de slag gaat.

En wat maakt het nou uit als je de verkeerde ideale klant kiest?

Je mag toch fouten maken. Daar leer je van. Zo kom je weer dichterbij je echte ideale klant. Het is niet alsof je eraan vastzit.

 

Uiteindelijk kies je ook niet voor je droomklant

Heb je al een klantprofiel of -persona van je ideale klant?

Je droomklant kies je niet, die ontdek je.

Kiezen impliceert dat je uit duizenden opties een ideale klant kiest. En dat je die keuze baseert op een aantal overwegingen.

Laat het geen rationeel proces worden. Want zo werkt het niet.

Je droomklant is geen auto in een showroom. Je kiest niet even een type, merk, prijsklasse, kenmerken en accessoires uit (al kan dat óók moeilijk zijn).

Je kunt niet even een stel ideale klanten vergelijken en de voor- en nadelen afwegen.

Uiteindelijk kies je jouw ideale klant niet. Je ideale klant vloeit voort uit wie jij bent en wat je te geven hebt.

Jouw droomklant ligt al in jou besloten.

Die klant ontdek je dus.

Het is dan ook geen keuze, maar een bewustwordingsproces.

Vanaf nu kan ik jou bijstaan in dit proces.

 

Klantpersona maken

Klantpersona voorbeeld

Wil je een klantpersona maken? Onlangs heb ik een nieuw aanbod gelanceerd waarin je jouw ideale klant ontdekt en bepaalt. Je ontwikkelt een profiel én persona van je ideale klant.

Vanaf nu is dit ook stap één om met mij samen te werken, omdat je simpelweg véél meer resultaat boekt met een gedetailleerde beschrijving van je droomklant.

Dit aanbod helpt je sowieso verder als je nu nog niet goed weet wie je ideale klant is.

Als je niet goed weet wat je moet schrijven om je droomklanten aan te trekken.

Als je geregeld met vervelende klanten werkt, die je meer energie kosten dan opleveren.

Echt, jouw leven als ondernemer kan zoveel leuker zijn als je met je ideale klanten werkt.

Dat begint allemaal bij het ontdekken en bepalen van jouw droomklant. En dus begint dat met met het onderzoeken en bepalen van jouw ideale klantpersona.

Wil je serieuze resultaten boeken, dan raad ik je aan hier serieus mee aan de slag te gaan.

 

Wil jij een klantpersona maken en zo je droomklanten aantrekken?

Een klantpersona maken is altijd stap 1 als je professionele teksten wilt (laten) schrijven, waarmee je je jouw droomklanten als een magneet aantrekt.

Ontdek er hier alles over.