Kernwaarden? Ontdek liever je zielswaarden

Kernwaarden-of-zielswaarden

Kernwaarden. Ze worden vaak in één adem genoemd met je missie en visie. Kernwaarden geven aan wat een mens of bedrijf écht belangrijk vindt. Het is ontzettend handig om je kernwaarden te kennen. Zeker als ondernemer.

Als je goed weet wie je bent, waar je voor staat en waarom, dan kun je zorgen dat je onderneming compleet is afgestemd op je kernwaarden. Zo maak je nooit keuzes die afwijken van wie jij diep van binnen bent. En ben en blijf je authentiek.

Vanuit die positie kun je ook krachtige, inspirerende verhalen met de wereld delen. Als je heel duidelijk weet wie je bent en waar je voor staat, dan kun je dat overtuigend (via sterke content) naar buiten brengen. Zodat je de klanten aantrekt die het beste bij jou passen.

Maar wat zijn kernwaarden nou eigenlijk? En slaan ze wel ergens op? In dit artikel leg ik je uit waarom je beter op zoek kunt naar je zielswaarden, i.p.v. je kernwaarden.

 

Wat zijn kernwaarden?

Misschien ken je kernwaarden wel als zo’n traditionele, stoffige, saaie, nietszeggende marketingtechniek. En dan moet ik je gelijk geven. Soms in ieder geval. Het ligt eraan hoe die kernwaarden tot stand komen.

Vaak worden ze uitgekozen: ‘dit is wie we zijn en waar we voor willen staan’. De kern die kernwaarden dan moeten beschrijven, wordt in feite verzonnen en dus uit het niets gecreëerd. Past natuurlijk geheel in lijn met het maakbaarheidsideaal van onze moderne samenleving.

Dit is zo’n beetje hoe standaard, traditionele bedrijven het doen. En veel bedrijven zijn daar ook groot mee geworden. Dus, werkt het? Ja. Maar slaat het ook ergens op? Wat mij betreft niet. Vaak zijn dit soort kernwaarden niet meer dan een leeg marketingverhaal. Ziet er misschien leuk uit aan de buitenkant, maar hol van binnen.

Soms volgen ondernemers een zinniger, persoonlijk proces om tot hun kernwaarden te komen. Een intuïtief proces, bijvoorbeeld. Daar komen vaak veel betere kernwaarden uitrollen. Die ook echt wel bij hen passen. Maar zelfs dat biedt nog geen zekerheid of die kernwaarden ook echt hun kern beschrijven. En welke kern is dat eigenlijk?

 

Kernwaarden betekenis

Als je googlet op ‘kernwaarden betekenis’ dan kom je uiteenlopende antwoorden tegen.

Voorbeelden:

  • “Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden van een persoon of binnen een bedrijf.”
  • “Kernwaarden zijn een richtlijn voor de belangrijkste beslissingen die een persoon of bedrijf maakt.”
  • “Kernwaarden beschrijven waar iemand of een organisatie voor staat.”

Maar welke kern die waarden beschrijven? Daar vind je niet zo snel een antwoord op. Simpelweg omdat die vraag ook niet gesteld wordt. Kernwaarden zijn gewoon kernwaarden omdat ze de belangrijkste (=kern) waarden beschrijven.

Maar wat als we die vraag nou wel eens stellen? Wat als kernwaarden de kern van een persoon of onderneming beschrijven? Welke kern is dat dan?

 

Vergeet je kernwaarden, ontdek nu je zielswaarden

Als je het mij vraagt, heb je als mens maar één kern. En dat is je ziel. Je echte kernwaarden zijn dus de waarden die je als ziel, in dit leven, hebt meegekregen. Wat jij diep van binnen écht belangrijk vindt. Dat is niet iets dat je kunt verzinnen of bedenken. Je kunt het alleen ontdekken of opgraven.

Deze waarden wil je ook in jouw onderneming vertegenwoordigen. Of je nu solo-ondernemer bent of een groter bedrijf hebt.

Deze benadering is waarschijnlijk té spiritueel voor traditionele bedrijven. En waarschijnlijk té afwijkend van de ‘normale’ opvattingen over kernwaarden. Als je dat geen probleem vindt en ik je interesse te pakken heb, lees dan aandachtig verder.

 

Zielswaarden i.p.v. kernwaarden

Als je net zoals ik gelooft in een ziel, dan ben je het vast met me eens dat jouw ziel de échte authentieke kern van jouw zijn is. Met kernwaarden probeer je dus sowieso dat deel te beschrijven. En dan kun je het om verwarring te voorkomen beter zielswaarden noemen.

Als je gelooft in een ziel, dan geloof je vast ook dat je als ziel, in je huidige menselijke gedaante, bepaalde lessen meekrijgt. Je kunt dat zien als karma. Of gewoon als ervaringen om te groeien als ziel. Grote kans dat je ook gelooft dat je die lessen als ziel zelf hebt uitgekozen (al dan niet in samenwerking met bepaalde gidsen of mentoren).

Je zielswaarden komen tijdens deze ervaringen of lessen naar boven. Ze beschrijven wat je in dit leven belangrijk vindt, wat je te helen en geven hebt, en wat jou uniek maakt. Ze geven richting aan je leven en helpen je te ontdekken of jij je eigenlijk wel op het (voor jou) juiste pad begeeft. Ze helpen je om in lijn met je (ziels)missie te leven.

 

Je kernwaarden zielswaarden en je missie

Kernwaarden-betekenisNu wordt ook gelijk het verband tussen je kernwaarden zielswaarden en je missie duidelijker. Want de lessen en ervaringen die jij als ziel meekrijgt, horen natuurlijk bij je (ziels)missie. Je bent hier om te zijn, ervaren, leren, groeien, ergens aan bij te dragen.

Jouw lessen in dit leven, vormen dé perfecte voedingsbodem voor je missie. Jij bent uniek geschikt om hetgeen jij geleerd hebt, door te geven aan anderen. Om anderen daarmee te helpen, zodat zij kunnen groeien én jij op jouw beurt ook weer groeit.

Je zielswaarden, die voortkomen uit jouw lessen en ervaringen in dit leven, bepalen wat jij diep van binnen belangrijk vindt. Wat jij door wilt geven aan de wereld. Wat jij wilt helen in jezelf. En wat je wilt helen in de wereld. En daarmee draag je bij aan jouw missie als mens en ziel.

Toen ik mijn zielswaarden ontdekte, was het alsof ik eindelijk een missend puzzelstukje in mijn handen had. Iets waarmee het plaatje voor mij compleet werd.

Ik had altijd al het gevoel dat er iets miste in mijn bedrijf (en leven). Dat er iets niet helemaal klopte. Ik vroeg me ook regelmatig af of mijn bedrijf wel écht mijn missie was. Soms geloofde ik daar niet meer in en daarom stroomde het ook niet in mijn business. Ik was het vertrouwen in mezelf en mijn business kwijtgeraakt.

De ontdekking van mijn zielswaarden bracht daar verandering in.

 

Je kernwaarden zielswaarden en je bedrijf

Op zoek naar de ziels- of kernwaarden van je bedrijf? Dat is niet zo moeilijk. Jouw zielswaarden zijn de kernwaarden van je bedrijf. Je zielswaarden vormen het fundament voor jouw missie. Met je bedrijf draag je bij aan die missie. En daarmee wil ik gelijk een groot misverstand uit de weg ruimen. Je bedrijf is niet je missie. Je missie is niet je bedrijf. Je bedrijf is slechts een onderdeel van jouw missie. Een groot onderdeel, ja. Maar lang niet alles.

Ook in je relaties met vrienden en familie of zelfs wildvreemden die je op straat tegenkomt, spelen je zielswaarden een rol. Dat heeft niets met je bedrijf te maken. Je bent veel meer dan alleen ondernemer. Je bent ook man, vrouw, vader, moeder, zus, broer, vriend, vriendin, etc. Wie weet ben je ook vrijwilliger. Of doneer je aan bepaalde organisaties die je aan het hart liggen. Ook dat kan allemaal uit je zielswaarden voortvloeien.

Je hebt dus een missie met een bedrijf, in plaats van een bedrijf met een missie.

Belangrijk onderscheid. Voor mij haalde het de druk eraf om de perfecte missie met mijn bedrijf te formuleren. En juist dat maakte de weg vrij om meer te betekenen met mijn bedrijf. Om op een speelse i.p.v. geforceerde manier te ontdekken hoe ik met mijn bedrijf bijdraag aan mijn échte missie.

 

Wat leverde het ontdekken van mijn zielswaarden me op?

Toen ik mijn zielswaarden ontdekte kwam ik tot het doorslaggevende inzicht dat mijn bedrijf niet in lijn was met mijn zielswaarden.

Een van mijn zielswaarden is namelijk spiritualiteit. Daar deed ik nog helemaal niets mee in mijn bedrijf. Ik liet mijn spirituele kant niet zien in mijn communicatie. Maar ook mijn aanbod was niet doordrenkt met spirituele waarden. En ook mijn ideale klant was er niet op afgestemd.

Ik denk dat je vast wel snapt dat dit enorme gevolgen heeft voor je business en de content die je naar buiten brengt. Want als jij een belangrijk deel van jezelf verborgen houdt voor de buitenwereld, hoe kun je dan ooit de business bouwen die jou zoveel voldoening en geluk schenkt? Hoe kun je dan werkelijk jouw zielsmissie leven? En hoe kun je dan klanten aantrekken die daar perfect op aansluiten?

Je snapt het al, dat is dus onmogelijk. En ik heb dit ook al bij klanten gezien. Die net zoals ik, een deel van zichzelf verborgen hielden.

Door je business en content helemaal in lijn te brengen met wie jij diep van binnen bent, maak je een echte doorbraak, schiet je aantrekkingskracht door het dak en ervaar je ook nog eens veel meer geluk en voldoening.

Je begeeft je op het juiste pad, jouw zielspad. En dan kan het niet anders dat er geweldige dingen gebeuren. Want als jij afgestemd onderneemt en daar je hele ziel en zaligheid in legt, dan staat het universum volledig achter je

Toen ik zelf mijn zielswaarden in mijn business integreerde en het ook via sterke content naar buiten bracht, heeft dat een wervelstorm aan geweldige, bijzondere manifestaties opgeleverd.

 

Je zielswaarden en je content

Als je jouw bedrijf, aanbod en ideale klant in lijn hebt gebracht met je zielswaarden, dan is het tijd om daarmee naar buiten te treden. Hoe laat je aan de wereld zien wie jij bent en waar je (met je onderneming) voor staat? Online doe je dat met sterke content.

Stel je gaat je website schrijven, dan wil je natuurlijk dat jouw website goed weerspiegelt wie jij bent. Je authentieke zelf laten zien. Dat is tegenwoordig ook een van de beste manieren om jezelf in de markt te zetten. Er zijn inmiddels zoveel coaches, trainers, therapeuten en andere experts, dat een potentiële klant door de bomen het bos niet meer ziet.

Hoe neem jij jouw unieke positie in? Hoe onderscheid jij jezelf? Hoe zorg je ervoor dat potentiële klanten jouw naam herinneren?

Natuurlijk kun je net een andere methode hebben. Of een andere insteek met je aanbod. Maar een van de grootste onderscheidende factoren, dat ben jij zelf! Jij bent werkelijk uniek en niet te vervangen. Niemand doet precies wat jij doet, zoals alleen jij dat doet – en waarom.

Jouw unieke energie is waarmee je de juiste klanten naar je toetrekt. De beste klanten resoneren op zielsniveau met jou. Dan moet je natuurlijk wél weten hoe je dat aan de buitenwereld laat zien. Hoe je jouw ziel in je content stopt.

Je raadt het vast al: je zielswaarden vormen hier het fundament voor.

Of het nu om je webteksten, je e-mails of socialmedia-berichten gaat:

Als je jouw content als doordrenkt met jouw unieke zielsenergie…

Als je die zielswaarden duidelijk in je content weet over te brengen…

Direct of tussen de regels door…

…Dan wordt je magnetisch voor je ideale klanten.

 

Hoe kom je achter je zielswaarden; de nieuwe kernwaarden?

zielswaarden-ontdekken

Maar hoe kom je nou eigenlijk achter je (ziels)missie of zielswaarden. Jouw echte persoonlijke (kern)waarden? Vaak weten we het intuïtief wel. Maar dan nog kan het lastig zijn om de juiste woorden eraan te geven. We voelen het ergens wel, maar kunnen moeilijk onze vinger erop leggen.

Gelukkig heb ik een oplossing voor je.

Ik heb een methode ontdekt waarmee je jouw zielswaarden trefzeker achterhaalt. Je denkt er niet over na. Je verzint het niet. Nee. Je gaat op reis in jezelf, op reis naar verborgen schatten.

En ik zal er geen doekjes om winden, je zult ook in het donker op zoek moeten. Jouw zielswaarden ontstonden namelijk niet zomaar. Ik geloof dat je ze als ziel hebt meegekregen, maar dat er in jouw aardse leven bepaalde situaties nodig waren om ze naar boven te halen.

En soms zijn dat de moeilijkste, donkerste situaties uit je leven. Daarom moet je bereid zijn om naar jezelf te kijken. Om je schaduw, wonden, trauma’s, pijnen en angsten onder ogen te zien.

Maar als jij daar klaar voor bent, dan beloof ik je dat je met gouden informatie terugkomt: jouw zielswaarden. Als je deze zielswaarden in je business en content verweeft, dan heel je jezelf en de wereld. En word je magnetisch voor de klanten die het beste bij je passen.

Zij zullen namelijk op zielsniveau met je resoneren. Ook als ze daar niet in geloven of niets met spiritualiteit hebben.

Je trekt de klanten aan die voor jou bestemd zijn. Die als puzzelstukjes op je aansluiten.

Je bereikt geweldige resultaten met ze. En zet concrete stappen om jouw missie hier op aarde te verwezenlijken.

Gun jij dat jezelf? En gun je dat je klanten?

Kijk dan nu of jij in aanmerking komt om samen met mij jouw zielswaarden te ontdekken.