Bepaal je ideale klant in 3 stappen

 

Blogs2019 - ideale-klant-bepalen.jpg

Vind je het lastig om online een constante stroom ideale klanten aan te trekken? Of heb je het gevoel dat er meer in zit dan je er nu uithaalt?

 

Kijk eens of je het volgende ervaart:

  • Je hebt op dit moment niet genoeg (ideale) klanten om echt de impact te maken die je wilt maken en te verdienen wat je wilt verdienen.
  • Je voelt je soms onzeker en niet echt in je flow, want je werkt geregeld met klanten die maar wat aanmodderen en met wie je niet de resultaten bereikt die je voor hen voor ogen hebt.
  • Je werkt soms met klanten die je veel energie kosten en je hebt ‘t gevoel dat ze je niet waarderen, ondanks de tijd en moeite die je in ze stopt.
  • Je denkt dat je niet het onderste uit de kan haalt en dat je dit met de juiste expertise en ervaring wél kan.
  • Je weet goed wat je wilt bereiken maar je hebt geen idee hoe je nou eigenlijk je ideale klanten in overvloed aantrekt.

 

Wil je online een constante stroom ideale klanten aantrekken, dan heb je onweerstaanbare content nodig. Teksten die inspireren, motiveren en verleiden. Zonder manipulatie of andere op angst gebaseerde verkooptrucs, want daarmee trek je juist de verkeerde klanten aan.

Je kunt nog zo’n mooie website hebben, dagelijks zichtbaar zijn op social media of op slimme wijze adverteren. Maar als je content niet goed is afgestemd op je ideale klant en niet overtuigend is, dan bereik je niet het maximale.

Daarom is het belangrijk om bij het begin te beginnen. En dat is het bepalen van je ideale klant. Want hoe kun je goede content maken die perfect is afgestemd op je ideale klant als je geen duidelijk beeld van je ideale klant hebt?

Je ideale klant vormt het fundament van je hele business. Je aanbod, marketing, content; alles moet afgestemd zijn op je ideale klant.

 

Online je ideale klanten werven

 

Stel je eens voor dat je online een constante stroom ideale klanten aantrekt. Je werkt altijd met fijne klanten die je energie geven en hebt daarom veel plezier in je werk. Ze passen bij je, staan open voor je hulp, beschouwen je als dé expert en vertrouwen volledig op je oplossing. Daarom kun je geweldige resultaten of transformaties met ze bereiken.

Je ideale klanten betalen graag wat je vraagt. Zonder dat je aan ze hoeft te trekken of er veel moeite voor doet. Je zit in je flow, maakt meer impact en je werk geeft je meer voldoening. Je hebt nu meer energie en focus om aan andere belangrijke zaken in je leven te besteden. Bovendien betalen je ideale klanten je altijd op tijd.

Je trekt je ideale klanten gemakkelijk en in overvloed aan, waardoor je financiële vrijheid ervaart en erop vertrouwt dat je altijd genoeg klanten hebt. Alles loopt heerlijk op rolletjes en je denkt na over manieren om nog meer impact te maken, nog meer waarde te leveren en je business verder uit te bouwen.

 

Een ideaalbeeld?

 

Ja en nee.

Zit je nu nog niet in zo’n situatie, dan lijkt het een ideaalbeeld. En misschien zelfs onbereikbaar.

Maar niets is minder waar, want het is écht mogelijk. Met de juiste inzichten kun jij dat ook bereiken.

Daarom laat ik je in dit artikel zien hoe je nog dieper in de huid van je ideale klanten kunt kruipen, zodat je super overtuigende content kunt maken.

Dus, ben je er klaar voor?

Stap 1: ontdek wie je ideale klant is

 

Blogs2019 - ideale-klant-succes.jpg

 

Wil je online je ideale klanten aantrekken, dan moet je eerst weten wie nou eigenlijk je ideale klant is.

Je ideale klanten horen bij je. Het zijn de klanten die je hoort te helpen. De klanten die voor je bestemd zijn. Die passen bij wat je doet, hoe je dat doet en waarom je dat doet.

Het zijn de klanten die ook écht op zoek zijn naar jou! Die op zoek zijn naar de beste oplossing voor hun problemen. Iemand die hen kan helpen hun verlangens te realiseren.

Als jullie goed op elkaar aansluiten, ontstaat er een match. Je content is dé manier om online die match te maken. Sterker nog: er is geen andere manier. Hoe wil je anders laten zien dat jij dé persoon bent die hen kan helpen?

Ja, natuurlijk kan dat via verkoopgesprekken. Maar voordat je iemand aan de lijn krijgt, moet je ‘m weten te overtuigen of warm te maken. Dat doe je via je content.

Daarom moet je voordat je ook maar één woord op papier zet, haarscherp vaststellen wie je ideale klant is.

Pas als je jouw ideale klant helder hebt, kun je content bedenken en schrijven waarmee je jouw ideale klant werft.

Bovendien wordt het zo stukken makkelijker om je ideale klant te bereiken, omdat je nu beter weet waar je ideale klant zich bevindt. Zodat je de rest van je marketing daar ook beter op af kunt stemmen.

Ja, de rest van je marketing. Want al je content is een vorm van marketing.

Hoe bepaal je wie je ideale klant is?

Grote kans dat je al een doelgroep of niche hebt. In dat geval is je marketing al redelijk specifiek. Maar het kan nog specifieker door te bepalen wie de ideale klant is.

Je ideale klant gaat verder dan een doelgroep of niche.

Een doelgroep is gebaseerd op demografische gegevens. Je doelgroep is bijvoorbeeld vrouwen tussen de 25 en 55.

Een niche is een stapje verder dan een doelgroep. Door verder te specificeren wie je aan wilt spreken. Bijvoorbeeld: vrouwen tussen de 25 en 55 die een eigen bedrijf als coach willen starten.

Je ideale klant gaat nóg een stapje verder. Doelgroep en niches gaan vooral om externe factoren.

Je ideale klant bepalen doe je door innerlijke factoren te benoemen. Zoals motivatie, normen & waarden, overtuigingen en karaktereigenschappen.

Voorbeeld: vrouwen tussen de 25 en 55 die een eigen bedrijf als coach willen starten, omdat ze graag mensen willen helpen, iets met hun talenten willen doen en zich aangetrokken voelen tot de vrijheid die ondernemerschap biedt.

Dat is een stuk specifieker toch? En daarom is het ook makkelijker om die ideale klant écht aan te spreken, want je kunt nu je content daarop afstemmen.

Je kunt je ideale klanten nog verder specificeren door een lijstje met aanvullende eigenschappen samen te stellen:

  • Sociaal
  • Vinden zelfontwikkeling belangrijk
  • Nemen graag initiatief
  • Staan open voor advies
  • Goed in zelfreflectie

 

Hoe specifieker je beeld van de ideale klant, hoe makkelijker het wordt om die klant ook echt aan te spreken met je content.

 

Als ze echt het idee hebben van ‘wow, deze tekst gaat exact over mij,’ of “jeetje, dit past echt precies bij mij’, dan heb je hun aandacht volledig te pakken te pakken. En dat bereik je alleen door specifiek te zijn.

Bovendien: hoe specifieker je bent, hoe meer je als een expert gezien wordt. Mensen werken liever met een specialist dan een generalist.

Je wordt geselecteerd door zelf te selecteren. En trekt daarom juist meer van deze klanten aan, dan wanneer je een groot net zou uitwerpen. Want dan spreek je uiteindelijk niemand écht aan.

Aan de slag: je ideale klant beschrijven met deze formule

 

Open een document of pak een vel papier en vul de volgende formule in.

Mijn ideale klanten zijn: [doelgroep] die [doel], omdat [waarde, eigenschappen, motivatie].

Voorbeeld: [vrouwen tussen de 25 en 55] die [een eigen bedrijf als coach willen starten], omdat [ze graag mensen willen helpen, iets met hun talenten willen doen en zich aangetrokken voelen tot de vrijheid die ondernemerschap biedt].

Weet je het niet zeker? Schrijf verschillende vormen van je formule op. En probeer dan te bepalen welke ideale klant het beste bij je past.

Specificeer vervolgens je ideale klanten nog uitgebreider door een lijstje met aanvullende eigenschappen samen te stellen.

Aan de slag: de eigenschappen van je ideale klant beschrijven

 

Blogs2019 - ideale-klant-profiel.jpg

 

Maak twee kolommen in je document. Favoriete klanten en ‘vervelende’ klanten.

Denk eens aan een aantal van je meest favoriete klanten. Met wie je super fijn kon werken. Veel resultaten bereikte. Met wie het echt goed klikte.

Wat maakte deze klant zo fijn? Waarom was het bijzonder om met deze klant te werken? En waarom waardeerde deze klant jou? Schrijf alles op.

En denk nu eens aan een aantal van je minst favoriete klanten. Met wie je maar wat aanmodderde. Die maar niet tevreden was en niet de resultaten behaalde die je voor ogen had.

Wat maakte het zo lastig om met deze klant te werken? Waarom was dit een van je minst favoriete klanten? Wat vond je vervelend aan deze klant? Schrijf alles op.

Vergelijk nu je favoriete klanten met je ‘vervelende’ klanten. Wat zijn de grootste verschillen tussen deze klanten? Waarom klik je met de ene klant wel en de andere klant niet?

Je hebt nu een duidelijker beeld van welke klanten je energie geven en welke klanten je energie kosten. En welke eigenschappen daarbij horen.

Aan de slag: vertrek vanuit je ‘why’ om je ideale klant te toetsen

 

Je ‘why’ is een uitstekende manier om te toetsen of de ideale klant die je hebt omschreven goed bij je past.

Dus, waarom doe je wat je doet? Wat is je grootste motivatie? Wat is je passie? Wat wil je bereiken voor je klanten? Waarom wil je dat voor ze bereiken?

En wat voor soort klanten past bij je ‘why’? Past je ideale klant die je in de vorige oefeningen hebt beschreven erbij?

Blijf net zo lang spelen met formules, eigenschappen en je ‘why’ als nodig is. Totdat je echt het gevoel hebt dat het klopt.

Stap 2: ken de pijn van je ideale klant

 

Als je helder hebt wie je ideale klant is, moet je precies weten wat de pijnpunten van je ideale klant zijn.

Overtuigende content spreekt altijd een pijn van je ideale klant aan. Je bouwt je content om die pijn heen.

Doe je dat niet, dan voelen een hoop ideale klanten zich simpelweg niet aangesproken.

Dit is iets wat ik veel ondernemers en coaches niet zie doen. Ze besteden geen aandacht aan de pijn. En dat is ontzettend jammer, want zo loop je een hoop klanten mis.

Je ideale klanten hebben nou eenmaal bepaalde pijnpunten. Anders hebben ze je hulp en oplossing niet nodig.

Het is noodzakelijk dat je ze op die pijn aanspreekt. Die pijn moet je even naar de voorgrond brengen.

Als je ideale klanten zich niet bewust zijn van hun pijn, snappen ze (vaak) ook niet dat je ze kan helpen met je oplossing.

Je kunt in je oplossing praten over de resultaten die ze bereiken of het verlangen dat je voor ze kan realiseren. Maar als je ideale klanten niet begrijpen dat jouw oplossing bij hun pijn hoort, dan komt je boodschap minder sterk en overtuigend over.

 

Hoe werkt dat?

 

Vaak zijn mensen zich niet heel erg bewust van hun pijn. Terwijl ze diep van binnen precies weten wat die pijn is. Dit heeft alles te maken met de menselijke psyche.

Een pijn is verbonden aan bepaalde negatieve emotie. En we zijn nou eenmaal niet zo goed in het omgaan met negatieve emoties.

We proberen ze weg te stoppen, onszelf af te leiden, erover te praten voor verzachting, eraan te ontsnappen door harder te werken, te veel eten, drinken, etc.

Daardoor komen veel van die pijnen en negatieve emoties weer in het onbewuste terecht. Waar ze in blijven totdat er een trigger is die (een deel van) de pijn weer oproept.

Die trigger kan je content zijn. En moet je content zijn. Het is echt belangrijk dat je mensen bewust maakt van hun pijn. Anders hebben ze ook niet de keuze er iets aan te doen.

Je gunt je ideale klanten met je oplossing toch juist een beter leven? Een verlossing van hun pijn? Spreek ze daarom aan op hun pijn.

 

Je houdt met je content een gesprek met je ideale klanten

 

De pijn is wat voor je klanten onmiddellijk telt. En waar ze een oplossing voor willen. Door te laten zien dat je die pijn begrijpt, voelen je klanten zich enorm aangesproken.

Als je jouw ideale klanten herinnert aan hun pijn, kunnen ze besluiten of ze er ook echt aan wat willen doen. En of ze jouw product of service nodig hebben. Zijn ze daar nog niet klaar voor, dan zijn het waarschijnlijk ook niet je ideale klanten.

Bekijk het eens alsof je met je content een gesprek houdt met je lezers. En dat is ook echt zo. Zodra iemand je content leest, houdt je lezer in gedachten een gesprek met je. Je lezers vragen zich af of je ze begrijpt. Of je hen kan helpen. En wat ze eraan hebben.

Je begint het gesprek niet gelijk met je oplossing. Want dan weten je bezoekers niet of jouw oplossing geschikt is voor hun specifieke situatie / pijnpunten.

Ze blijven dan met de vraag zitten of je oplossing ze écht kan helpen. Grote kans dat ze zich niet eens aangesproken voelen. En je ze dus niet kan overtuigen.

Hoe bepaal je de pijnpunten van je ideale klant?

 

Blogs2019 - ideale-klant-pijn.jpg