Bepaal je ideale klant in 3 stappen
Vind je het lastig om online een constante stroom ideale klanten aan te trekken? Of heb je het gevoel dat er meer in zit dan je er nu uithaalt?
Kijk eens of je het volgende ervaart:
- Je werkt nog niet exclusief met je ideale klanten en weet ook niet zo goed hoe je ze met de juiste teksten aantrekt. Je denkt dat je dit met de juiste expertise en ervaring wél kan.
- Je hebt op dit moment niet genoeg (ideale) klanten om echt de impact te maken die je wilt maken en te verdienen wat je wilt verdienen.
- Je voelt je soms onzeker en niet echt in je flow, want je werkt geregeld met klanten die maar wat aanmodderen en met wie je niet de resultaten bereikt die je voor hen voor ogen hebt.
- Je werkt soms met klanten die je veel energie kosten en je hebt ‘t gevoel dat ze je niet waarderen, ondanks de tijd en moeite die je in ze stopt.
- Je wilt online meer droomklanten aantrekken, je hebt alleen geen idee hoe je dat aanpakt. Hoe trek je de leukste klanten aan, waarmee de samenwerking een feestje is?
Wil je online een constante stroom ideale klanten aantrekken, dan heb je onweerstaanbare content nodig. Teksten die inspireren, motiveren en verleiden. Zonder manipulatie of andere op angst gebaseerde verkooptrucs, want daarmee trek je juist de verkeerde klanten aan.
Je kunt nog zo’n mooie website hebben, dagelijks zichtbaar zijn op social media of op slimme wijze adverteren. Maar als je content niet goed is afgestemd op je ideale klant en niet overtuigend is, dan bereik je niet het maximale.
Daarom is het belangrijk om bij het begin te beginnen. En dat is het bepalen van je ideale klant. Want hoe kun je goede content maken die perfect is afgestemd op je ideale klant als je geen duidelijk beeld van je ideale klant hebt?
Je ideale klant vormt het fundament van je hele business. Je aanbod, marketing, content; alles moet afgestemd zijn op je ideale klant.
In dit blogbericht help ik je om je ideale klant te bepalen, zodat je die online makkelijker kunt aantrekken. Hiermee kom je al een heel eind.
Wil je het echt serieus en professioneel aanpakken, dan raad ik je aan om dit samen met mij te doen. Dat bespaart je namelijk een hoop tijd, moeite en hoofdpijn. Bovendien bereik je veel sneller resultaten. Interesse? Klik dan hier voor meer info.
Goed, verder naar het artikel.
Online je ideale klanten werven
Stel je eens voor dat je online een constante stroom ideale klanten aantrekt. Je werkt altijd met fijne klanten die je energie geven en hebt daarom veel plezier in je werk. Ze passen bij je, staan open voor je hulp, beschouwen je als dé expert en vertrouwen volledig op je oplossing. Daarom kun je geweldige resultaten of transformaties met ze bereiken.
Je ideale klanten betalen graag wat je vraagt. Zonder dat je aan ze hoeft te trekken of er veel moeite voor doet. Je zit in je flow, maakt meer impact en je werk geeft je meer voldoening. Je hebt nu meer energie en focus om aan andere belangrijke zaken in je leven te besteden. Bovendien betalen je ideale klanten je altijd op tijd.
Je trekt je ideale klanten gemakkelijk en in overvloed aan, waardoor je financiële vrijheid ervaart en erop vertrouwt dat je altijd genoeg klanten hebt. Alles loopt heerlijk op rolletjes en je denkt na over manieren om nog meer impact te maken, nog meer waarde te leveren en je business verder uit te bouwen.
Een ideaalbeeld?
Ja en nee.
Zit je nu nog niet in zo’n situatie, dan lijkt het een ideaalbeeld. En misschien zelfs onbereikbaar.
Maar niets is minder waar, want het is écht mogelijk. Met de juiste inzichten kun jij dat ook bereiken.
Daarom laat ik je in dit artikel zien hoe je nog dieper in de huid van je ideale klanten kunt kruipen, zodat je super overtuigende content kunt maken.
Dus, ben je er klaar voor?
Stap 1: ontdek wie je ideale klant is
Wil je online je ideale klanten aantrekken, dan moet je eerst weten wie nou eigenlijk je ideale klant is.
Je ideale klanten horen bij je. Het zijn de klanten die je hoort te helpen. De klanten die voor je bestemd zijn. Die passen bij wat je doet, hoe je dat doet en waarom je dat doet.
Het zijn de klanten die ook écht op zoek zijn naar jou! Die op zoek zijn naar de beste oplossing voor hun problemen. Iemand die hen kan helpen hun verlangens te realiseren.
Als jullie goed op elkaar aansluiten, ontstaat er een match. Je content is dé manier om online die match te maken. Sterker nog: er is geen andere manier. Hoe wil je anders laten zien dat jij dé persoon bent die hen kan helpen?
Ja, natuurlijk kan dat via verkoopgesprekken. Maar voordat je iemand aan de lijn krijgt, moet je ‘m weten te overtuigen of warm te maken. Dat doe je via je content.
Daarom moet je voordat je ook maar één woord op papier zet, haarscherp vaststellen wie je ideale klant is.
Pas als je jouw ideale klant helder hebt, kun je content bedenken en schrijven waarmee je jouw ideale klant werft.
Bovendien wordt het zo stukken makkelijker om je ideale klant te bereiken, omdat je nu beter weet waar je ideale klant zich bevindt. Zodat je de rest van je marketing daar ook beter op af kunt stemmen.
Ja, de rest van je marketing. Want al je content is een vorm van marketing.
Hoe bepaal je wie je ideale klant is?
Grote kans dat je al een doelgroep of niche hebt. In dat geval is je marketing al redelijk specifiek. Maar het kan nog specifieker door te bepalen wie de ideale klant is.
Je ideale klant gaat verder dan een doelgroep of niche.
Een doelgroep is gebaseerd op demografische gegevens. Je doelgroep is bijvoorbeeld vrouwen tussen de 25 en 55.
Een niche is een stapje verder dan een doelgroep. Door verder te specificeren wie je aan wilt spreken. Bijvoorbeeld: vrouwen tussen de 25 en 55 die een eigen bedrijf als coach willen starten.
Je ideale klant gaat nóg een stapje verder. Doelgroep en niches gaan vooral om externe factoren.
Je ideale klant bepalen doe je door innerlijke factoren te benoemen. Zoals motivatie, normen & waarden, overtuigingen en karaktereigenschappen.
Voorbeeld: vrouwen tussen de 25 en 55 die een eigen bedrijf als coach willen starten, omdat ze graag mensen willen helpen, iets met hun talenten willen doen en zich aangetrokken voelen tot de vrijheid die ondernemerschap biedt.
Dat is een stuk specifieker toch? En daarom is het ook makkelijker om die ideale klant écht aan te spreken, want je kunt nu je content daarop afstemmen.
Je kunt je ideale klanten nog verder specificeren door een lijstje met aanvullende eigenschappen samen te stellen:
- Sociaal
- Vinden zelfontwikkeling belangrijk
- Nemen graag initiatief
- Staan open voor advies
- Goed in zelfreflectie
Hoe specifieker je beeld van de ideale klant, hoe makkelijker het wordt om die klant ook echt aan te spreken met je content.
Als ze echt het idee hebben van ‘wow, deze tekst gaat exact over mij,’ of “jeetje, dit past echt precies bij mij’, dan heb je hun aandacht volledig te pakken te pakken. En dat bereik je alleen door specifiek te zijn.
Bovendien: hoe specifieker je bent, hoe meer je als een expert gezien wordt. Mensen werken liever met een specialist dan een generalist.
Je wordt geselecteerd door zelf te selecteren. En trekt daarom juist meer van deze klanten aan, dan wanneer je een groot net zou uitwerpen. Want dan spreek je uiteindelijk niemand écht aan.
Aan de slag: je ideale klant beschrijven met deze formule
Open een document of pak een vel papier en vul de volgende formule in.
Mijn ideale klanten zijn: [doelgroep] die [doel], omdat [waarde, eigenschappen, motivatie].
Voorbeeld: [vrouwen tussen de 25 en 55] die [een eigen bedrijf als coach willen starten], omdat [ze graag mensen willen helpen, iets met hun talenten willen doen en zich aangetrokken voelen tot de vrijheid die ondernemerschap biedt].
Weet je het niet zeker? Schrijf verschillende vormen van je formule op. En probeer dan te bepalen welke ideale klant het beste bij je past.
Specificeer vervolgens je ideale klanten nog uitgebreider door een lijstje met aanvullende eigenschappen samen te stellen.
Aan de slag: de eigenschappen van je ideale klant beschrijven
Maak twee kolommen in je document. Favoriete klanten en ‘vervelende’ klanten.
Denk eens aan een aantal van je meest favoriete klanten. Met wie je super fijn kon werken. Veel resultaten bereikte. Met wie het echt goed klikte.
Wat maakte deze klant zo fijn? Waarom was het bijzonder om met deze klant te werken? En waarom waardeerde deze klant jou? Schrijf alles op.
En denk nu eens aan een aantal van je minst favoriete klanten. Met wie je maar wat aanmodderde. Die maar niet tevreden was en niet de resultaten behaalde die je voor ogen had.
Wat maakte het zo lastig om met deze klant te werken? Waarom was dit een van je minst favoriete klanten? Wat vond je vervelend aan deze klant? Schrijf alles op.
Vergelijk nu je favoriete klanten met je ‘vervelende’ klanten. Wat zijn de grootste verschillen tussen deze klanten? Waarom klik je met de ene klant wel en de andere klant niet?
Je hebt nu een duidelijker beeld van welke klanten je energie geven en welke klanten je energie kosten. En welke eigenschappen daarbij horen.
Aan de slag: vertrek vanuit je ‘why’ om je ideale klant te toetsen
Je ‘why’ is een uitstekende manier om te toetsen of de ideale klant die je hebt omschreven goed bij je past.
Dus, waarom doe je wat je doet? Wat is je grootste motivatie? Wat is je passie? Wat wil je bereiken voor je klanten? Waarom wil je dat voor ze bereiken?
En wat voor soort klanten past bij je ‘why’? Past je ideale klant die je in de vorige oefeningen hebt beschreven erbij? Denk daarbij ook aan je kernwaarden of zielswaarden. Want als je ideale klant daar niet goed op aansluit, loop je vroeg of laat tegen problemen aan.
Blijf net zo lang spelen met formules, eigenschappen en je ‘why’ als nodig is. Totdat je echt het gevoel hebt dat het klopt.
Tip: ben je als bewuste ondernemer op zoek naar jouw missie of visie? En wil je weten hoe je daarmee je droomklanten werft? Check dan dit blogbericht.
Stap 2: ken de pijn van je ideale klant
Als je helder hebt wie je ideale klant is, moet je precies weten wat de pijnpunten van je ideale klant zijn.
Overtuigende content spreekt altijd een pijn van je ideale klant aan. Je bouwt je content om die pijn heen.
Doe je dat niet, dan voelen een hoop ideale klanten zich simpelweg niet aangesproken.
Dit is iets wat ik veel ondernemers en coaches niet zie doen. Ze besteden geen aandacht aan de pijn. En dat is ontzettend jammer, want zo loop je een hoop klanten mis.
Je ideale klanten hebben nou eenmaal bepaalde pijnpunten. Anders hebben ze je hulp en oplossing niet nodig.
Het is noodzakelijk dat je ze op die pijn aanspreekt. Die pijn moet je even naar de voorgrond brengen.
Als je ideale klanten zich niet bewust zijn van hun pijn, snappen ze (vaak) ook niet dat je ze kan helpen met je oplossing.
Je kunt in je oplossing praten over de resultaten die ze bereiken of het verlangen dat je voor ze kan realiseren. Maar als je ideale klanten niet begrijpen dat jouw oplossing bij hun pijn hoort, dan komt je boodschap minder sterk en overtuigend over.
Hoe werkt dat?
Vaak zijn mensen zich niet heel erg bewust van hun pijn. Terwijl ze diep van binnen precies weten wat die pijn is. Dit heeft alles te maken met de menselijke psyche.
Een pijn is verbonden aan bepaalde negatieve emotie. En we zijn nou eenmaal niet zo goed in het omgaan met negatieve emoties.
We proberen ze weg te stoppen, onszelf af te leiden, erover te praten voor verzachting, eraan te ontsnappen door harder te werken, te veel eten, drinken, etc.
Daardoor komen veel van die pijnen en negatieve emoties weer in het onbewuste terecht. Waar ze in blijven totdat er een trigger is die (een deel van) de pijn weer oproept.
Die trigger kan je content zijn. En moet je content zijn. Het is echt belangrijk dat je mensen bewust maakt van hun pijn. Anders hebben ze ook niet de keuze er iets aan te doen.
Je gunt je ideale klanten met je oplossing toch juist een beter leven? Een verlossing van hun pijn? Spreek ze daarom aan op hun pijn.
Je houdt met je content een gesprek met je ideale klanten
De pijn is wat voor je klanten onmiddellijk telt. En waar ze een oplossing voor willen. Door te laten zien dat je die pijn begrijpt, voelen je klanten zich enorm aangesproken.
Als je jouw ideale klanten herinnert aan hun pijn, kunnen ze besluiten of ze er ook echt aan wat willen doen. En of ze jouw product of service nodig hebben. Zijn ze daar nog niet klaar voor, dan zijn het waarschijnlijk ook niet je ideale klanten.
Bekijk het eens alsof je met je content een gesprek houdt met je lezers. En dat is ook echt zo. Zodra iemand je content leest, houdt je lezer in gedachten een gesprek met je. Je lezers vragen zich af of je ze begrijpt. Of je hen kan helpen. En wat ze eraan hebben.
Je begint het gesprek niet gelijk met je oplossing. Want dan weten je bezoekers niet of jouw oplossing geschikt is voor hun specifieke situatie / pijnpunten.
Ze blijven dan met de vraag zitten of je oplossing ze écht kan helpen. Grote kans dat ze zich niet eens aangesproken voelen. En je ze dus niet kan overtuigen.
Hoe bepaal je de pijnpunten van je ideale klant?
Als het goed is, weet je nu wie je ideale klant is. En als expert weet je hoe je jouw ideale klanten kunt helpen hun dromen, wensen en verlangens te bereiken. Dat is tenslotte wat je doet, toch?
Je begrijpt nu ook waarom het belangrijk is om de pijn van je ideale klanten goed te begrijpen. Daarom nu een oefening om die pijn helder te krijgen. Zodat je content kunt maken die perfect is afgestemd op je ideale klant.
Aan de slag: wat zijn de pijnpunten van je ideale klanten?
Ga eens na welke pijnpunten je klanten hebben. Vaak weet je er een aantal al, omdat je klanten ze zelf benoemen.
Uiteraard kun je ook met een aantal klanten in gesprek gaan om er specifiek naar te vragen. Zodat je duidelijk krijgt met welke pijnpunten je klanten zitten. Dit is natuurlijk de beste manier.
Ga een gesprek aan of stuur bijv. een online interview om de pijnpunten van je ideale klanten beter in kaart te brengen.
Mocht dat niet mogelijk zijn, probeer ze dan zelf te benoemen. Verplaats je eens totaal in je ideale klant.
Sluit je ogen en stel je eens voor dat je jouw ideale klant bent. Waar lig je ‘s nachts wakker van? Welke negatieve emoties ervaar je? Wat belemmert je?
Hoe ziet je dag eruit? Waar loop je tegenaan? Wat frustreert je? Wat zou je wensen dat anders was?
Schrijf alle pijnpunten op die in je opkomen en die je klanten zelf benoemen.
En let op: een pijnpunt is iets anders dan een probleem. Het probleem is de oorzaak. De pijn het gevolg. Iemand kan zich bijvoorbeeld ongelukkig voelen op zijn werk (pijn), omdat het niet de juiste baan is (probleem).
Stap 3: ken de verlangens van je ideale klanten
Naast pijnpunten hebben je ideale klanten ook verlangens. Daar wil je ze juist mee helpen. Je wilt de pijn verlichten of zelfs helemaal weghalen. Een bepaalde oplossing, resultaat of transformatie bieden. En zo met je aanbod de verlangens van je ideale klanten realiseren.
Mensen kopen niet je product of dienst. Ze kopen het resultaat of de transformatie die je biedt. Kopen de mogelijkheid om van hun pijnpunten af te komen en hun verlangens te verwezenlijken.
De meeste ondernemers zijn zich hier bewuster van dan de pijnpunten. Toch kan het geen kwaad hier nog eens goed naar te kijken.
Dus wat zijn eigenlijk de verlangens van je ideale klanten? Wat willen ze bereiken? Hoe ziet hun ideale dag eruit? Wat is het contrast met de pijnpunten van voorheen? Wat loopt nu soepel? Waar voelt je ideale klant zich nu beter over? Hoe is z’n leven erop vooruitgegaan?
En wat zeggen je klanten zelf over hun verlangens?
Schrijf alle verlangens van je ideale klanten op.
Je hebt nu de basis om goede content te creëren
Als het goed is heb je nu helder gemaakt wie je ideale klant is. Je hebt:
- een formule;
- aanvullende eigenschappen;
- pijnpunten;
- verlangens.
Je kunt nog veel meer over je ideale klant leren en weten. Maar dit is de absolute basis. Zodat je met je content je ideale klanten kunt verleiden.
Grote kans dat je nu beter weet wie je ideale klant is. En hoe je die met je content kunt aanspreken. Want denk er eens over na…
Is je huidige content, bijvoorbeeld op je website, afgestemd op de pijnpunten en de verlangens van je ideale klanten? Laat je zien hoe jouw oplossing ze van hun pijn naar hun verlangen brengt? Want dan ben je écht super overtuigend met je content.
Als je dat duidelijk en zo specifiek mogelijk weet te omschrijven, dan heb je de belangrijkste copywriting tip te pakken.
Tip: een goede manier om de juiste klanten te werven is de love-based copywriting methode. Lees er hier meer over.
Veel copywriting tips richten zich op hoe je schrijft. Hoe je bijvoorbeeld een titel schrijft om zoveel mogelijk kliks te krijgen. Maar voor wie je schrijft en wat (waarover) je schrijft, is de absolute basis.
Succes!
Dit was nog maar het begin. Heb je meer hulp nodig bij het vaststellen van je ideale klant en het creëren van content om je ideale klant te verleiden? En wil je dat echt professioneel met maximum resultaat aanpakken?
Dan heb ik een geweldig aanbod voor je. Ik kan je helpen om jouw droomklant volledig te onderzoeken en uit te pluizen. Zodat je glashelder weet wie je droomklant is én hoe je die aantrekt met je teksten.
Benieuwd? Lees er hier alles over.
2 Comments
Geweldig artikel! Eindelijk info waar ik echt iets mee kan. Ontzettend bedankt 🙂
Dank je, Demi. Fijn dat je er iets aan hebt!