Schrijf in 7 stappen een overtuigende homepage

 

Goede-homepage-tekst-schrijven

 

Benieuwd hoe je een goede tekst voor de homepage van je website schrijft? Zo ja, dan kan ik je helpen. Als copywriter heb ik inmiddels vele overtuigende homepagina’s geschreven. En ik kan jou leren om precies hetzelfde te doen.

Wil je wervende teksten schrijven, dan is de structuur van de tekst het allerbelangrijkst: wat schrijf je op welke plek. Gelukkig kan iedereen dat leren, ook als je geen schrijfwonder bent. Het is zo simpel als het juiste stappenplan volgen.

Daarom vertel ik je in dit artikel hoe je in 7 stappen een goede homepage schrijft. Deze methode is vooral geschikt voor bewuste ondernemers die impact willen maken met hun product of dienst.

Klaar om een geweldige homepage te schrijven? Volg dan nu onderstaande stappen.

 

1. Bepaal je ideale klant voordat je aan je homepage tekst begint

Voordat je ook maar één woord op papier zet, moet je duidelijk weten wie je ideale klant is. Overtuigend schrijven (en verkopen in het algemeen) draait om emoties.

Je wilt met je homepage tekst de juiste emoties oproepen en je ideale klanten het gevoel geven dat je direct tegen hen praat.

Met een helder beeld van je ideale klant kun je inspelen op zijn ervaringen. Daarvoor moet je minimaal de pijnpunten en verlangens van je ideale klant in kaart brengen.

 

2. Zorg tijdens het schrijven van je homepage voor de juiste mindset

De traditionele copywriting roept voornamelijk negatieve emoties op om mensen te beïnvloeden. En is dus manipulatief. Als bewuste ondernemer wil je mensen juist op een positieve manier beïnvloeden.Je wilt je klanten echt helpen en ze iets waardevols bieden.

Eén manier om vanuit de juiste energie te schrijven is door je beste vriend(in) in gedachten te nemen als je gaat schrijven. Hoe zou je tegen hem of haar praten? Wat zou je zeggen om je vriend(in) te overtuigen?

 

Homepage-schrijven

 

3. Toon begrip voor het probleem van je ideale klant

Je ideale klanten hebben altijd een bepaald probleem en kampen met bepaalde pijnpunten of obstakels die ze ervaren. Anders hebben ze jouw aanbod niet nodig voor een oplossing.

Door empathisch over de pijnpunten van je klant te schrijven, zorg je voor herkenning en begrip. Laat dus zien dat je het probleem van je klant begrijpt en dat je hem wilt helpen. Je klant voelt zich direct aangesproken en is benieuwd naar jouw oplossing.

 

4. Vertel over je ‘why’

Je ‘why’ is een van de dingen die jou als ondernemer uniek maakt. Je potentiële klanten willen graag weten met wat voor ondernemer of bedrijf ze te maken hebben. Daarom vertel je nadat je de pijnpunten van je klant hebt beschreven waarom je jouw ideale klant zo graag wilt helpen.

Zo schep je tegelijkertijd een band met je potentiële klant. Dus, wat wil je voor klanten bereiken? Waarom doe je wat je doet? Maak er een kort maar krachtig verhaaltje van. Een goede ‘why’ roept positieve emoties bij je klant op.

 

5. Laat zien welke resultaten je ideale klanten bereiken

Ik zei het al eerder: je ideale klant zoekt een oplossing voor zijn probleem. En dat is precies wat jij te bieden hebt. Laat dus zien wat jouw potentiële klant aan jouw product of dienst heeft. Hoe verbetert jouw product of dienst het leven van je klant?

Wederom draait het om positieve emoties. Zorg dus dat je die met je tekst oproept. Laat zien welke transformatie je als coach of trainer biedt. Of toon hoe jouw product het leven van je klant verrijkt en makkelijker maakt.

 

Zo-schrijf-je-een-goede-homepage-tekst-1

 

 

6. Schrijf nu een overtuigende titel voor je homepage

Iedere goede homepage tekst begint met een onweerstaanbare titel. De aandacht van mensen is tegenwoordig moeilijk te grijpen. De titel is het eerste wat je websitebezoeker ziet. Daarom is het belangrijk dat je een prikkelende titel hebt.

De meest overtuigende titels bevatten een belofte. Ze vatten het grootste voordeel van je aanbod samen. Je laat hiermee in één krachtige zin zien wat je ideale klanten aan je hebben. Zo lezen ze zeker verder.

 

7. Voeg aanbevelingen en een call to action toe

Een goede homepagina bevat altijd aanbevelingen (testimonials of reviews) van klanten. Aanbevelingen zijn namelijk enorm overtuigend. Denk er maar eens over na. Ga jij liever naar een restaurant met 1 of 5 sterren op Google?

Sluit je homepage tekst af met een call to action (een oproep tot actie). Wat wil je dat je ideale klanten na het lezen van je homepagina doen? Wil je dat ze contact met je opnemen? Zich inschrijven voor je nieuwsbrief? Schrijf dat dan.

 

Meer hulp nodig om een geweldige homepage te schrijven?

Wil je een uitgebreide uitleg van deze 7 stappen? Download dan mijn gratis gids die eigenlijk geld had moeten kosten. Tenminste, dat is wat andere copywriters doen.

Bovendien kun je tegenwoordig ook bij mij terecht voor schrijfcoaching. Dan help ik je om zelf geweldige teksten te schrijven, zodat je makkelijker én sneller je ideale klanten werft. Altijd handig.