Online klanten werven als energetisch therapeut
Ben jij energetisch therapeut, coach, healer of een andere bewuste, intuïtieve ondernemer? Super! De wereld heeft jou hard nodig. Spiritualiteit is in mijn visie de enige manier om alle problemen waar we nu als mensheid mee kampen, op te lossen.
Zodra we met enige afstand naar onszelf (ego) kijken, zien we dat veel dingen die we doen nergens op slaan en destructief zijn. Hoe meer mensen spiritualiteit omarmen, hoe meer bewustwording we creëren, hoe beter dat voor de wereld is.
Dat is vast ook een van de redenen waarom jij een energetische therapeut bent (ik ben het trouwens ook!).
Je wilt mensen helpen. De wereld een stukje beter & lichter maken. En of je nu een speciale opleiding achter de rug hebt of niet, zodra je met je eigen onderneming aan de slag gaat, komt natuurlijk de grote vraag: hoe krijg je klanten?
Zonder klanten, kun je ook niemand helpen. Zonder klanten, kun jij je zielsmissie niet in de wereld zetten. En zonder klanten, kun je ook niet de vrijheid, voldoening & omzet creëren die je wenst.
Daarom heb ik dit artikel voor je geschreven. Met een hoop gratis info en tips. Zodat jij meer kans hebt om de juiste klanten te werven en impact te maken.
Hoe kom je als energetisch therapeut of coach aan klanten?
Klanten werven als energetisch therapeut kan natuurlijk op veel manieren. Je hebt vast wel eens van marketing en sales gehoord. Heel kort door de bocht: met marketing warm je mensen op voor je aanbod. Je maakt mensen klaar om te kopen. En met sales zorg je ervoor dat ze het daadwerkelijk kopen.
Als je het allebei succesvol doet, heb je een klant.
Weerstanden tegen marketing, sales en copywriting
Voordat ik hier meer over uitleg, wil ik eerst even wat weerstanden uit de weg ruimen. Veel energetische therapeuten en healers denken namelijk: marketing & sales? Blegh. Walgelijk. Ik wil daar niets mee te maken hebben.
Die weerstand begrijp ik. Marketing en sales hebben door de jaren heen nou eenmaal niet de beste naam voor zichzelf gemaakt. Vaak denken we aan agressieve advertentiecampagne’s en opdringerige, manipulatieve verkopers. Daar zijn er, helaas, ook genoeg van.
Maar dat ligt niet aan marketing en sales, dat ligt aan de mensen die het uitvoeren. Met marketing en sales is op zich niets mis, het is neutraal. Je kunt het inzetten zoals je wilt. Je kunt dat op een hele eerlijke, spirituele manier doen. Of op een manipulatieve manier. Aan jou de keus.
Spirituele marketing voor energetische therapeuten en coaches
Ik heb zelf het manifest spirituele marketing geschreven, wat natuurlijk super geschikt is voor energetische therapeuten, spirtuele coaches en soortgelijke ondernemers. Zeker de moeite waard om te checken als je benieuwd bent wat spirituele marketing is. Grote kans dat het met je resoneert.
Laat je dus niet tegenhouden door jouw weerstand of jouw eigen beperkende overtuigingen op het gebied van marketing, sales en klanten werven. Het kan gewoon op een leuke, oprechte, eerlijke, ethische en zelfs spirituele manier.
Het is ook heel erg belangrijk dat jij je marketing op een manier doet die bij je past. Dat jij marketing op een manier doet die past bij jouw bewustzijnsniveau.
Ik leg hier later nog wat meer over uit, maar voor nu is het genoeg om te begrijpen dat ‘5D spirituele coaching’ en ‘3D marketing’ niet goed samengaan. Je wilt je marketing vanuit het zelfde bewustzijnsniveau, vanuit dezelfde hoge vibratie, inzetten. Anders zwak je jouw hele bedrijf en je dienstverlening af.
Daarom een waarschuwing
Beste energetische therapeut: luister niet te veel naar iedereen die zegt dat een bepaalde methode de beste is of dat het op een bepaalde manier ‘hoort’.
Er zijn honderden zo niet duizenden strategieën om klanten te werven. Geen een methode is letterlijk het beste of geeft altijd garantie op succes. Zo simpel is het niet. Toch zijn er vaak allerlei business en marketing coaches die dat beweren.
Belangrijk is om een aantal manieren (wed op meerdere paarden) te vinden die goed bij jou passen. Zo zorg je voor meerdere klantenstromen. Neem in ieder geval niet gelijk alles voor waar aan. Wees kritisch en kijk heel goed wat bij je past. Je hebt een goede intuïtie, dus maak er gebruik van. Geloof dus ook niet blind alles wat ik zeg, maar check het met jouw innerlijke waarheid.
Manieren om online klanten te werven als energetisch therapeut
Als energetisch therapeut heb je online talloze mogelijkheden om klanten te werven. Hieronder een overzichtje:
- Advertenties
- Website en blogs
- Social media
- Freelance sites
- Doorverwijzingen
- Gratis kennismakingsgesprek
- Weggever
- Netwerkevents
- Andere media
- Webinar
- E-mailmarketing
Hoe dan ook is het belangrijk dat je vóór je aan een van deze methodes begint, het fundament van je business en marketing staat.
Zorg voor een goede marketingboodschap, een goed verhaal. Daarmee bedoel ik dat je kristalhelder hebt wie jij bent, waar je voor staat, wat je te bieden hebt, aan wie en met welke resultaten.
Je kunt wel als een kip zonder kop bovenstaande marketingmethode’s inzetten, maar zonder het juiste fundament, schiet je met losse flodders en weet je niet eens wat je doel is.
Ontwikkel een ijzersterk marketingfundament
Voor een goed marketingfundament heeft een energetische therapeut of andere intuïtieve ondernemer inzicht nodig in zijn of haar zielswaarden, why, missie, visie, droomklant en aanbod. Vervolgens is het belangrijk dit allemaal heel goed op elkaar afstemmen.
Je werkt stapje voor stapje van binnen naar buiten. Zodat je een onweerstaanbare marketingboodschap hebt die 100% klopt met wie jij bent. Alignment.
Ik zal heel eerlijk met je zijn, toen ik net begon deed ik maar wat. Een paar jaar later nog steeds. Ik twijfelde altijd of ik wel het juiste deed. Of mijn missie wel klopte. Ik twijfelde aan alles. En ook al liep mijn onderneming oké en had ik meestal genoeg klanten om rond te komen (soms ook niet) knaagde dit continu aan me. En dat is sowieso niet fijn.
Nu ik dit eindelijk allemaal op een rijtje heb, is die twijfel weg en is er een diep vertrouwen voor in de plaats gekomen. Daarom geef ik wat ik geleerd heb nu graag door. En dat begint met je zielswaarden.
Je zielswaarden – stap 1
Je zielswaarden zijn jouw échte kernwaarden. Ik noem het liever zielswaarden om onderscheid te maken, omdat kernwaarden vaak niet op de juiste manier onderzocht worden, waardoor het niets meer is dan holle marketingpraat.
Zo zijn er veel bedrijven die hun merk of -kernwaarden kiezen of bedenken. Maar zo werkt het niet. Je échte kernwaarden draag je met je mee, die horen bij je en zijn niet los te zien van wie jij als persoon (en dus als ondernemer) bent. Deze kernwaarden kun je daarom niet kiezen of bedenken. Je kunt ze alleen maar ontdekken, omdat ze al in jouw diepste wezen (je ziel) besloten liggen. Daarom noem ik het liever zielswaarden.
Als je inzicht hebt in jouw zielswaarden, dan weet je precies wat belangrijk voor je is en wat jou drijft in het leven en in je business. Zo kun je keuzes maken die helemaal kloppen met jouw authentieke zelf: je ziel.
Als je vanuit je ziel vertrekt, dan weet je zeker dat je business en marketing op het juiste fundament gebouwd is.
Als je niet vertrekt vanuit je ziel, dan is de kans groot dat je iets doet dat niet 100% bij je past. Daar haal je uiteindelijk geen voldoening uit. En dan voelt je bedrijf zwaar. Klanten werven is worstelen. Je mist focus omdat je niet precies weet waar je voor staat. Het kan zijn dat je niet het juiste aanbod creëert, dat je niet met de juiste klanten werkt, dat je jouw missie niet goed weet uit te voeren. Dit werkt misschien prima voor ‘normale’ mensen die toch al uit hun hoofd werken, maar als spiritueel coach, energetische therapeut of andere bewuste ondernemer, gaat dit op een gegeven moment aan je knagen.
Zorg er daarom voor dat je vanuit je zielswaarden en zielsmissie vertrekt. Lees mijn blog over zielswaarden in plaats van kernwaarden voor meer informatie.
Je why, missie en visie – stap 2
Als je zielswaarden helder zijn, is het tijd om aan je why, missie en visie te werken. Ik weet het, ook dit zijn standaard marketingtermen, maar heb even geduld met me. Je kunt je why, missie en visie ook op een hele bewuste, zinvolle manier inkleuren. Denk maar eens aan je zielsmissie en hoe dat zich vertaalt in je bedrijf (bedrijfsmissie).
Je why, missie en visie zijn heel belangrijk. Het is als het ware de brandstof voor je onderneming. Als je heel goed weet waarom je succesvol wilt zijn met je onderneming, dan heb je ook meer motivatie om daarvoor te zorgen. Ze geven je richting, vanuit een intrinsieke motivatie.
Tegelijkertijd helpen een sterke why, missie en visie je ook om klanten aan je te binden. Klanten die resoneren met jouw verhaal, kiezen sneller voor je. Als jij heel goed kunt laten zien wie je bent, waar je voor staat, wat je te bieden hebt en waarom, dan heb je een ijzersterke marketingboodschap, die resoneert bij de klanten die het beste bij je passen.
Zorg daarom voor een sterke why, missie en visie.
Je aanbod – stap 3
Je snapt vast wel dat je aanbod super belangrijk is. En ook dat gaat twee kanten op. Je wilt ervoor zorgen dat je aanbod heel goed bij je past, zodat jij er veel voldoening uithaalt. Dat doe je door ervoor te zorgen dat je aanbod aansluit op jouw zielswaarden, why, missie en visie. Je wilt een aanbod kiezen waar je zelf verliefd op bent. Iets dat jij dolgraag in de wereld zet en bijdraagt aan jouw missie.
Natuurlijk draait het niet alleen om jou. Je wilt natuurlijk ook dat je aanbod impact maakt. Dat het bij jouw klanten past en dat ze er geweldige resultaten mee halen. Een goed aanbod vereist daarom een strategische aanpak, zonder daarbij je intuïtie te verloochenen.
En niet onbelangrijk: je wilt toch ook goed geld verdienen? In ieder geval genoeg om een leuk leven van te leiden. Dan heb je ook een waardevol aanbod nodig dat goed verpakt is, zodat het aantrekkelijk is én zoden aan de dijk zet.
Je droomklant – stap 4
Wie is dan precies die klant die goed op jou aansluit? Die perfect bij jou past? Dat is je droomklant. Om die droomklant te ontdekken en zo helder mogelijk te krijgen, is het echt belangrijk dat je alle vorige stappen doorloopt. Zo creëer de grootste kans om met leuke klanten te werken, die jij goed kan helpen.
Stel je eens voor dat je helemaal geen ideale klant kiest en dat je jouw aanbod werkelijk aan iedereen verkoopt. Kan iedereen dan goede resultaten halen of past het misschien niet zo goed bij ze? Kan jij dan goed met iedereen overweg of passen niet alle klanten goed bij je?
Je kunt je vast wel voorstellen dat vervelende klanten je een hoop energie en moeite kosten, zonder dat het je echt iets oplevert. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Daarom is het belangrijk om te ontdekken welke klant goed bij jou past. Bij jouw zielswaarden, why, missie, visie en aanbod.
Als je alles helder hebt, dan heb je een sterk marketingfundament
Zie je hoe dat werkt trouwens? Werkelijk van binnen naar buiten. Je begint met je zielswaarden (in jou) en eindigt met je droomklant (buiten jou). Werk je dit allemaal goed uit, dan heb je een ijzersterke marketingboodschap. Je weet precies wie jij bent, waar je voor staat, wat je te bieden hebt, aan wie en met welke resultaten.
Lange tijd had ik echt geen flauw idee wat ik aan het doen was. Ik had eigenlijk alleen een aanbod en een why die rammelde (vanuit mijn hoofd i.p.v. hart). Mijn aanbod was ook helemaal niet scherp en ik vroeg te weinig geld. Ik ben dankzij het ontdekken van mijn droomklant, zielswaarden en échte missie nu zóveel beter af. Dat gun ik jou ook.
Heb je jouw marketingboodschap helder, dan is het tijd om helemaal naar buiten te treden met die boodschap. Dát is je marketing en nu kun je kiezen voor een aantal verschillende methodes. Ik ga het niet uitgebreid over die methodes hebben, maar ga het wel over de ultieme, overkoepelende strategie hebben. En dat is je content.
Schrijf een verkooppagina voor jouw energetische therapie of coaching
Ik raad je aan om in ieder geval één verkooppagina te schrijven waarin je jouw energetische therapie of coaching aanbiedt. Ervan uitgaande dat jouw marketingboodschap helder is en je dus weet wie je bent, waar je voor staat en wat je te bieden hebt.
Als je al een tijdje bezig bent, maar nog geen website of verkooppagina hebt: begin er dan z.s.m. aan.Je hebt niet direct een complete website nodig, maar wat mij betreft wel één pagina waarop alles over jou en je aanbod staat. Dat is je verkooppagina.
Waarom is een verkooppagina zo belangrijk? Een goede, sterk geschreven verkooppagina haalt klanten voor je binnen.
Zelfs als je niet direct iets op je website verkoopt, maar mensen eerst naar een kennismakingsgesprek doorstuurt, is een verkooppagina super handig. Een goede verkooppagina zorgt er dan juist voor dat je meer kennismakingsgesprekken krijgt.
Kan je als energetisch therapeut zonder verkooppagina of website?
Natuurlijk kun je zonder. Je kunt bijv. op social media vragen of mensen met je in gesprek willen en dan direct iets aan ze verkopen. Zonder verkooppagina of website. Dus is het absoluut nodig? Nee…
Maar er zijn wel wat problemen met deze aanpak. Zonder website of verkooppagina ben je afhankelijk van andere methodes, zoals social media. En het allergrootste nadeel daarvan is dat je social media zelf niet beheert.
Jij bent niet de eigenaar van Facebook of Instagram. Je bent niet eens eigenaar van je gegevens daar. Je kan er elk moment afgegooid worden. Je kunt ook zomaar al je volgers kwijtraken, bijvoorbeeld door een hacker of iemand die zich voordoet als jou. Je zal de eerste niet zijn die zoiets meemaakt.
Je website of verkooppagina heb je in ieder geval in eigen beheer. En via je website kan je ook nog eens een e-maillijst opbouwen. Deze e-mail contacten zijn echt van jou, anders dan je volgers op social media.
Daarnaast is er nog een ander ontzettend groot voordeel van een goede verkooppagina of website.
Een verkooppagina vergroot je kans om klanten te werven
Bovendien vergroot een verkooppagina je kansen aanzienlijk. Heel veel mensen willen niet gelijk met je in gesprek. Ze willen eerst meer over jou en je aanbod weten. Ze willen onderzoek doen om te kijken of je bij hen past. Daarom is een verkooppagina de ultieme oplossing. Op deze pagina interesseer je die mensen voor jou en je aanbod.
Heb je echt helemaal niets met schrijven, dan kun je ook een verkoopvideo i.p.v. verkooppagina maken. Dat is iets dat veel ondernemers doen en het werkt in principe net zo goed.
Vervolgens wil je ervoor zorgen dat je de juiste mensen naar je verkoopvideo of verkooppagina stuurt. Dat kan o.a. door gebruik te maken van social media, adverteren en SEO. Dit heeft allemaal met content te maken en hieronder leg ik je er alles over uit.
Online marketing en content voor de energetische therapeut of coach
Alle online marketing heeft wel iets met content te maken of je nu een spirituele coach, energetische therapeut of zelfs een ‘normale’ ondernemer bent. 😉 Teksten, video’s, podcasts, Instagram stories, advertenties en noem maar op: het is allemaal content.
Logisch ook, want om je online marketing te doen en klanten te werven, moeten ze weten dat jij bestaat. Ze moeten op een of andere manier iets van je lezen, zien, horen, proeven, ruiken. Nu gaan die laatste twee op dit moment nog wat lastig online, maar je snapt vast wat ik bedoel.
Je boodschap uitdragen doe je dus door middel van content. Daarom is content het allerbelangrijkste ingrediënt in het uitvoeren van je marketing.
Het bedenken, creëren of schrijven van die content, wordt met jouw heldere marketingboodschap ook een stuk makkelijker. Je hebt meer inspiratie, richting en focus.
Je weet namelijk precies wat je moet vertellen om de juiste klanten aan te trekken. Binnen het kader van je marketingboodschap doe je makkelijker ideeën op en kom je sneller in je flow. Als je aandacht alle kanten op schiet, is het lastig om een consistent verhaal te vertellen en dan weten klanten ook niet wat ze aan je hebben. Zorg daarom dus voor een duidelijke marketingboodschap!
Sorry, ik kan het niet vaak genoeg zeggen. 🙂
2 vormen van online marketing
Er zijn grofweg 2 vormen van online marketing. Adverteren en organisch. Beide manieren werken! En zijn als je ze goed inzet super waardevol.
Adverteren betekent dat je geld betaalt om je boodschap onder de ogen van mensen te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan advertenties op Google, Facebook en Instagram. Je betaalt voor je bereik.
Organisch betekent dat je jouw boodschap (content) zelf onder ogen brengt van mensen. Dat je het verkeer naar je content zelf regelt. Dat kan bijvoorbeeld met SEO (zoekmachineoptimalisatie) door ervoor te zorgen dat mensen je website pagina’s of blogs in Google vinden.
Organisch kan ook via social media. Ieder bericht dat je plaatst, zorgt voor organisch verkeer. Sowieso ziet een deel van je volgers het en meestal bereik je er ook mensen mee die nog geen volger zijn. Zo kun je tegelijkertijd je bereik vergroten én je boodschap onder ogen brengen.
Het verschil tussen adverteren en organisch
Heel kort door de bocht: adverteren kost geld en organisch kost tijd (als je het zelf doet, als je het laat doen, kost het natuurlijk ook geld).
Daarnaast levert adverteren snel resultaat op, je kan er op korte termijn al klanten mee krijgen. Organisch is meer een langetermijnstrategie, afhankelijk van het medium. Je kunt op social media redelijk snel gezien worden en daar klanten uithalen, maar algemeen gezien kost het toch tijd om een band met je volgers op te bouwen.
Kijken we naar je website, dan heb je echt de tijd nodig om hoog in de zoekmachines te scoren en zo verkeer binnen te krijgen. Puur naar de methode gekeken, is dit een van de allerbeste manieren. Je kunt er eigenlijk niet vroeg genoeg aan beginnen. Alles dat je er nu in investeert, krijg je er later sowieso uit.
Het bereik van je website en je blogs groeit, als je het goed doet, ook exponentieel. Het is dan ook bewezen dat zakelijk bloggen een van de grootste ROI heeft. ROI staat voor return on investment: wat je terugverdient op je investering. Met bloggen verdien je dus – vergeleken met andere marketingmethodes – meer terug op je investering.
Wat is nu de beste manier om jouw energetische behandelingen te verkopen?
Als je jouw energetische behandelingen of coaching succesvol wilt verkopen, dan is het belangrijk een manier te vinden die goed bij jou past. Als jij echt een hekel aan schrijven hebt en er totaal geen energie van krijgt, dan is bloggen – ook al is het bewezen een van de beste strategiën – gewoon niet jouw ding. Dus dan moet je dat ook niet willen, wat mensen ook zeggen.
Zoek daarom naar een manier die goed bij je past. Als je helemaal niet van schrijven houdt, dan is het fijner om bijvoorbeeld iets met video’s (YouTube) of podcasts te doen. Of vooral in te zetten op visuele social media, zoals reels en stories op Instagram.
Met adverteren kan je snel veel klanten binnenhalen, maar het kost ook wat en is meestal niet aan te raden als je net begint. Adverteren wordt vaak als een multiplier (verdubbelaar) gezien. Loopt je bedrijf al redelijk goed, dan kun je met advertenties snel opschalen. Dit hangt natuurlijk ook sterk van je aanbod en tijd af.
Ik adviseer je sowieso om iets met organische marketing te doen. Hoe eerder je ermee begint, hoe sneller je groeit, hoe beter je erin wordt, hoe meer resultaat, hoe leuker het wordt, etc. Als je het goed doet, verdient het zich op een gegeven moment altijd dubbel en dik terug (exponentiele groei).
Hulp voor energetische therapeuten
Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken, laat het me dan weten. Want het is veel makkelijker gezegd dan gedaan. Ik zie genoeg energetische therapeuten en soortgelijke ondernemers die veel content maken voor social media of hun blog, maar nauwelijks bereik hebben en er geen klanten uithalen. Voor maximaal effect moet je werken aan het vergroten van je bereik en het verbeteren van je content.
Ja, dat is echt iets dat moet. Ik zeg niet vaak dat iets moet, maar het is gewoon zonde als je het niet doet. Goede content maken is niet genoeg. Je content moet gezien worden door mensen. Dus als je niets doet om je bereik te vergroten, dan benut je de potentie van je content niet. En dat is gewoon zonde. Wat heb je aan mooie content die niemand ziet?
Content alleen is dus niet genoeg. Daarom is het belangrijk om content vanuit een marketingperspectief te benaderen.
Content marketing om jouw energetische therapie onder ogen te brengen
Wil je klanten werven voor jowu energetische therapie, denk er dan aan dat content een marketingstrategie is. In marketingland heet dit dan ook content marketing.
Ik kan je ongelofelijk veel over content marketing vertellen, maar ik houd het voor dit blogartikel bij de basis. Een van de dingen waar je in je content rekening mee wilt houden, is je content afstemmen op de klantreis.
Jouw potentiële klanten bevinden zich namelijk op verschillende paden. De ene potentiële klant kent jou nog helemaal niet en wil jou beter leren kennen. Terwijl een andere potentiële klant jou al langer volgt of zelfs gelijk iets wil kopen.
Om verschillende klanten op de juiste plek in hun klantreis aan te spreken, wil je daarom minimaal de volgende drie vragen stellen.
- Hoe krijg ik mijn boodschap bij nieuwe mensen onder de aandacht?
- Hoe bouw ik een band op (know, like & trust) met mijn huidige volgers en fans?
- Wat doe ik om mijn aanbod te verkopen aan mensen die er klaar voor zijn?
Als je aan al deze 3 punten werkt, dan heb je een goede content marketing strategie om blijvend klanten aan te trekken.
Content is hiervoor dé motor. Zorg dus dat je goede content maakt en deelt, gericht op deze punten.
Wat vertel je in je content?
Natuurlijk maak je niet altijd dezelfde content. Je content heeft op basis van de klantreis van je klant verschillende doelen.
Hier zijn opnieuw 3 aandachtspunten.
- Heb het over jezelf, zodat mensen je leren kennen en leuk gaan vinden. Dat heb je nodig om het vertrouwen van mensen te winnen en een band op te bouwen. Zonder vertrouwen krijg je nooit klanten en heb je geen business.
- Heb het over je klanten, want zij worstelen ergens mee en zijn op zoek naar een oplossing, die jij als het goed is biedt. Maak content die hierop inspeelt, zodat je klanten begrijpen dat jij er bent om hen te helpen. Laat zien dat jij je klanten begrijpt en een expert bent.
- Heb het over je aanbod, zodat je klanten weten wat jij precies te bieden hebt. Maak content waarmee je jouw aanbod promoot en onder de aandacht brengt, zodat mensen de kans hebben om het te kopen of er meer informatie over te krijgen.
En even terzijde. Naast alle geweldige informatie die ik je nu geef, geloof ik heel erg in het volgen van je intuïtie. Gebruik al deze punten dus niet om met je hoofd een geweldige strategie te bedenken en uit te voeren, want dan verlies je juist jouw flow en kracht als spirituele ondernemer. Zet het in vanuit je intuïtie. Als je met mij aan de slag gaat, help ik je daar ook mee.
Je marketing en content zelf doen of uitbesteden?
Goede vraag. Misschien heb je helemaal geen zin om zelf je content en marketing te doen. Dat begrijp ik. Het liefste ben je met je klanten bezig. Ze helpen. Het inhoudelijke werk waar je zo van houdt.
Je marketing en content volledig uitbesteden, kan dan een slimme oplossing zijn, zodat jij meer met klanten aan de slag kunt.
Natuurlijk heeft uitbesteden voor- en nadelen. De voordelen: het bespaart je tijd en moeite, je kunt het lekker helemaal uit handen geven. De nadelen: het kost meestal veel geld, veel meer dan het zelf doen (of daar begeleiding in nemen).
De traditionele marketing past vaak niet bij een energetisch therapeut
Er is een ander groot nadeel als je als energetische therapeut je marketing voor je laat doen. Veel marketingbedrijven en freelance marketeers zijn niet thuis in spiritualiteit. De kans is groot dat je daardoor met iemand samenwerkt die marketing op de traditionele manier doet: gebaseerd op angst, manipulatie, schaarste, tekort, etc.
Volgens de traditionele marketing is bijna alles goed, als je maar verkoopt. Dat sluit absoluut niet aan met jouw werk als energetisch therapeut. Dit levert vroeg of laat problemen op, omdat je met dit soort marketing ook niet de juiste klanten aantrekt.
Als jij je marketing en content op deze manier laat doen, dan creëer je een ongelofelijke mismatch tussen je marketing en daadwerkelijke dienstverlening. Je kunt het je zo voorstellen. Jouw dienstverlening is 5D. Maar je marketing is 3D. Dit zorgt ongetwijfeld een keer voor problemen.
Stel jij helpt je klanten (je dienstverlening) op de vibratie van liefde. Maar door je marketing uit handen te geven aan standaard marketeers – of toe te passen wat je van hen leert – vibreert je marketing op het niveau van angst. Je snapt denk ik wel dat je daar problemen mee creëert, toch?
Als je het uit wil besteden, zoek dan iemand die volledig vanuit hart en ziel werkt. Iemand die marketing op een hoge vibratie toepast. Zoals ik bijvoorbeeld. Neem dus snel contact me me op als je hier hulp bij kunt gebruiken.
Je content en marketing zelf doen
Je marketing zelf doen, kost je meer tijd en energie. Maar als je het goed doet, kan het ook heel leuk zijn en daarom juist energie opleveren. Als energetisch therapeut wil je heel graag je klanten helpen en iets voor de wereld betekenen.
Je marketing is daar een onderdeel van! Helemaal als je naar content kijkt. Je kunt hele inspirerende, behulpzame content maken waar jouw potentiële klanten veel aan hebben (zoals jij hopelijk ook veel aan dit artikel hebt).
Bovendien zorg je met goede content ervoor dat je de juiste mensen aantrekt, zodat je ze verder kan helpen. Doe je jouw marketing en content (grotendeels) zelf, dan kun je ook helemaal jouw ei erin kwijt. Je kunt alles precies doen zoals jij het wilt, zodat je geen mismatch creëert tussen je marketing, jezelf en je dienstverlening.
Creëer je jouw content zelf, dan kun je er letterlijk je hart en ziel inleggen. Er echt jouw eigen energie instoppen. En dat is voelbaar voor klanten! Dat geeft je al snel die magnetische aantrekkingskracht waar je naar op zoek bent. Vaak kun je het zelf ook beter dan een ander, omdat jij inhoudelijk dé expert bent.
Klaar om klanten te ontvangen? Ik ben content marketing & copywriting mentor en help je graag
Het kan natuurlijk zijn dat je niet zo goed bent in het schrijven en creëren van content, maar er wel graag beter in wil worden. Een goede oplossing is dan een content marketing coach, schrijfcoach of copywriting mentor, zoals ik. Ik kan je helpen om zelf hele goede, sterke content te creëren, waarmee je jouw droomklanten als een magneet aantrekt.
Ook kan ik je helpen om jouw marketingfundament helemaal goed op te bouwen, van binnen naar buiten, precies volgens de stappen die ik in dit blogbericht beschreven heb.
Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen? Lees meer over mijn aanbod of vraag direct een gratis kennismakingsgesprek aan.