Zo maak je goede content met je ikigai

ikigai betekenis

Ikigai betekent een reden voor je bestaan

Worstel je soms met het bedenken van goede onderwerpen voor je content? Nou, dan sta je er echt niet alleen voor. Zelfs geboren creatievelingen weten het soms even niet. Gelukkig zijn er altijd oplossingen.

Zo bedacht ik laatst een leuke, originele methode om onweerstaanbare content te bedenken. Deze methode is uitermate geschikt voor bewuste ondernemers en is gebaseerd op het Japanse concept ikigai.

Meer weten? Lees dan nu verder.

 

Ikigai betekenis

Ikigai is een Japans concept dat “een reden voor je bestaan” betekent. Het is de reden waarom je ‘s ochtends uit je comfortabele bedje komt. Je ikigai geeft betekenis aan het leven dat je leidt.

 

Het ikigai model

Je vindt de reden voor je bestaan in het ikigai model. Dit is de overlap tussen 4 elementen, afgebeeld in cirkels:

  • Waar je van houdt.
  • Wat de wereld nodig heeft.
  • Waar je geld voor kunt ontvangen.
  • Waar je goed in bent.

Hiermee vallen je passie, missie, roeping en beroep samen.

ikigai-modelBron

 

Vind je ikigai

Als succesvolle bewuste ondernemer weet je waarschijnlijk wat je ikigai is. Sterker nog: je werkt waarschijnlijk al vanuit je ikigai. Je hebt iets gevonden waar je van houdt, wat de wereld nodig heeft, waar je geld voor ontvangt en waar je goed in bent. En daar heb je nu als ondernemer je beroep van gemaakt. Voor mij is dat copywriting.

Mocht je niet weten wat je ikigai is, vind je ikigai dan met deze 10 tips.

 

Vind je ‘why’

Je ikigai is je motivatie om te ondernemen. Het is onderdeel van je ‘why’. En daarom alleen al is inzicht in je ikigai waardevol. Je ‘why’ helpt je om je op een diep niveau met je ideale klanten te verbinden. Tegelijk is je ‘why’ een van de beste manieren om je te onderscheiden.

Laten we eens kort naar de 4 punten van mijn ikigai kijken.

  1. Waar je van houdt – ik houd ervan om te schrijven en om ondernemers te helpen groeien met behulp van sterke content & copy.
  2. Wat de wereld nodig heeft – iedere ondernemer heeft goede copy nodig om te groeien.
  3. Waar je geld voor kunt ontvangen – goede copywriting levert goud op en is dus ook goud waard.
  4. Waar je goed in bent – ik ben goed in copywriting en klanten zeggen zelf ook dat ik goede copywriting skills heb.

Mijn ‘why’ vind je natuurlijk in alle 4 de punten, maar met name punt 1 en 2 zijn belangrijk om te vermelden. Ik wil ondernemers helpen groeien met goede copywriting en ondernemers hebben dat ook nodig.

Om nog wat dieper te gaan: ik werk graag samen met bewuste ondernemers. Ondernemers die impact maken of hun klanten helpen groeien. En die daardoor ook zelf groeien en het leven creëren dat ze wensen. Voor mij is dat een win-win-win situatie.

Zorg er in ieder geval voor dat je ‘why’ terugkomt in de copy die je gebruikt. Op je website heb je hier met name op je over-pagina de ruimte voor. Maar ook op je homepagina kan je ‘why’ kort aan bod te komen.

Waarom onderneem jij?

vind je ikigai

Ik bij een mooie waterval. De vrijheid om te reizen en online te werken is voor mij ook een ‘why’.

 

Hoe maak je goede content met je ikigai?

Je ikigai is niet alleen handig voor je ‘why’. Je kunt je ikigai zelfs gebruiken om boeiende content te bedenken voor al je online communicatie, zoals je e-mails, blogs en social media-berichten.

Denk er eens over na…

Als je een onderwerp hebt:

  • waar je (als ondernemer) van houdt;
  • waar je ideale klant iets aan heeft;
  • wat je business (omzet) op kan leveren;
  • waar je goed (expert) in bent.

Dan heb je toch een ijzersterk onderwerp?

Goed. Hoe kun je dit nu toepassen? Laten we even alle stappen nalopen. Ik heb bij iedere stap een aantal vragen vermeld om je aan het denken te zetten.

Ik raad je aan om er een vel papier bij te pakken of een document te openen. En die vragen stuk voor stuk te beantwoorden. Want je krijgt geheid inzichten die je neer wilt pennen.

Zie het vooral als een brainstorm. En bedenk bij iedere vraag een aantal onderwerpen om over te schrijven. Wees niet te kritisch en schrijf alles wat in je opkomt op. Achteraf kan je bekijken waar je iets aan hebt.

Waar je van houdt

Waar schrijf je graag over? Waar word jij nou echt warm van? Wat vind je het allerleukste om te doen in je onderneming? Waar help je jouw klanten het liefste mee?

Outside the box

Wat zijn interesses of hobby’s waar je graag over zou schrijven, ook als het niets met je bedrijf te maken heeft? Waar zou je voor de lol over willen schrijven? Wat zijn onderwerpen die je zelf leuk en interessant vindt?

Waar je publiek iets aan heeft

Wat hebben je ideale klanten nodig? Waar worstelen je ideale klanten mee? Tegen wat voor obstakels lopen je ideale klanten aan? Wat helpt ze om hun verlangens te realiseren? Welke vragen (die je ideale klanten hebben) kun je behandelen?

Outside the box

Wat zijn onderwerpen waar je publiek iets aan heeft? Wat zijn onderwerpen waarin je publiek geïnteresseerd is? Wat leest je ideale klant graag in zijn vrije tijd? Wat zijn de hobby’s en interesses van je ideale klanten?

Wat je business (omzet) op kan leveren

Wat voor soort onderwerpen brengen (direct of indirect) geld in het laatje? Wat voor onderwerpen dragen bij aan meer business? Waar kan je over schrijven om je business te stimuleren?

Outside the box

Welke onderwerpen kun je bedenken waarmee je in een ander vakgebied geld kan verdienen? Waar zou je geld mee kunnen verdienen als je nu een ander bedrijf start?

Waar je goed (expert) in bent

Wat kun jij je ideale klanten leren? Wat zijn onderwerpen waar je in uitblinkt? Waar prijzen je klanten je voor? Wat zijn je voornaamste expertises?

Outside the box

Waar ben je buiten je business om goed in? Over welke onderwerpen vragen mensen je om advies? Wat zou je anderen kunnen leren?

 

Creatief denken

Als het goed is heb je nu een lijst met onderwerpen die in ieder geval één element uit je ikigai vertegenwoordigen. Nu is het zaak om onderwerpen te bedenken die alle vier de elementen bevatten.

Je kunt dit doen door ieder onderwerp afzonderlijk na te lopen en vervolgens te kijken hoe je ervoor zorgt dat een onderwerp alle vier de elementen bevat. Zo bedenk je gemakkelijk ijzersterke onderwerpen.

 

Onderwerpen combineren

Kijk ook hoe je onderwerpen met elkaar kunt combineren. En denk dan ook zeker outside the box. Zo is ikigai een onderwerp dat niet direct aan mijn onderneming gerelateerd is. Maar door het met contentcreatie te combineren, is er een waardevol en origineel artikel onstaan. Hoop ik dan… 😉

Hoe kun jij onderwerpen combineren en er waardevolle en originele content van maken?

Succes met het creëren van onweerstaanbare content!

Vind je dit een waardevol artikel? Deel het dan met je netwerk via de social media knoppen hieronder. En laat een reactie achter als je een opmerking of vraag hebt.