Bloggen voor bedrijven: 21 voordelen + tips

 

Hier zijn 21 voordelen van bloggen voor bedrijven

 

Als je weet hoeveel voordelen bloggen voor bedrijven heeft, dan is het een no-brainer om ermee te beginnen of om je skills naar een volgend level te brengen.

Ken je de 3 belangrijkste voordelen van zakelijk bloggen al? Zo niet, dit zijn ze:

  • Vergroten online zichtbaarheid
  • Autoriteit uitstralen
  • Leads werven

Leer er meer over in mijn ultieme zakelijk bloggen gids.

Omdat een bedrijfsblog nog veel meer voordelen biedt, heb ik hieronder 21 voordelen van bloggen voor bedrijven voor je op een rijtje gezet. Ik weet zeker dat je er een aantal niet had verwacht…

Ook vind je her en der tips om de voordelen in de praktijk te brengen. Doe er je voordeel mee!

 

1. Creëer vertrouwen

 

Een van de belangrijkste voordelen van bloggen voor bedrijven. Vertrouwen is ontzettend belangrijk. Als je doelgroep geen vertrouwen in jou, je bedrijf, je product of dienst heeft, dan kun je een verkoop doen wel vergeten. Uiteraard zijn er verschillende manieren om (online) vertrouwen met je publiek op te bouwen.

Een zakelijke blog is daar één van. Vertrouwen bouw je onder andere op door je kennis te delen en vragen van je publiek te beantwoorden. Doe je dat goed, dan laat je een positieve indruk op je doelgroep achter.

Bovendien vergroot je de geloofwaardigheid van je bedrijf door te laten zien dat je online actief bent en interesse hebt in het helpen van je lezers. Je toont betrokkenheid en komt professioneler over.

 

2. Bouw een band op met je publiek

 

Laten we even voortborduren op ‘t vorige voordeel van een bedrijfsblog. Stel je eens voor dat je een positieve indruk op iemand van je doelgroep hebt achtergelaten. De kans is aanwezig dat-ie vaker op je website komt, omdat-ie meer wilt weten over een bepaald thema.

Jouw zakelijke blog gaat dieper in op dat thema. Logisch dus dat er een grote kans is dat diegene weer op je zakelijke blog terechtkomt.

Zo bouw je een band op met je publiek. En als je een goede band met iemand hebt, dan is de kans groter dat diegene een aankoop bij je doet.

Een andere, uitstekende manier om via je blog een band op te bouwen is door het gesprek met je doelgroep aan te gaan via de reacties. Stel iemand vraagt iets in de reacties. En je geeft daar geen antwoord op. Een misgelopen kans en het ziet er onprofessioneel uit.

Geef je een passend antwoord, dan zal diegene je zeker herinneren. En anderen zien het ook. Goed voor je imago.

 

3. Vergroot je naamsbekendheid

 

Ok, we grijpen nog eens terug op de vorige voordelen van bloggen voor bedrijven. We nemen dezelfde persoon uit je doelgroep. Je hebt z’n vertrouwen gewonnen en een band met ‘m opgebouwd. Na een tijdje gaat-ie jou of je bedrijf zeker herkennen.

Je hebt op dit moment je naamsbekendheid vergroot. En wie weet tikt-ie je website adres nu rechtstreeks in als-ie een vraag over dat thema heeft.

Of nog beter: als-ie op een gegeven moment de behoefte heeft om een product of dienst te kopen dat met hetzelfde thema te maken heeft, bij wie denk je dan dat-ie als eerste gaat kijken?

Juist, bij jou. Jouw naam zit in z’n hoofd.

Een van de voordelen van bloggen voor bedrijven is het vergroten van je naamsbekendheid

Met zakelijk bloggen zorg je voor meer naamsbekendheid. Je doelgroep denkt al snel aan jou.

 

4. Geef je bedrijf een gezicht

 

Je zakelijke blogberichten geven kleur aan je bedrijf en helpen je karakter uit te stralen. Het maakt je bedrijf menselijker. En dat verkleint de afstand tussen klant en bedrijf. Een belangrijk voordeel van zakelijk bloggen, dus.

Een zakelijke blog is niet voor niets een aanvulling op je website. De teksten op je website zijn vaak beknopt en geven inzicht in wat je doet, wat je potentiële klanten daaraan hebben en hoe je dat doet.

Via je zakelijke blog heb je onbeperkt de ruimte om de persoonlijkheid van je bedrijf te laten zien.

Mensen willen met andere mensen zakendoen en een zakelijke blog is de ideale methode om ze dat gevoel te geven. Je laat zien dat je geen onpersoonlijke entiteit bent en je bedrijf wordt zo tastbaarder voor je potentiële klanten.

Bovendien is je zakelijke blog hét punt op je website waar je met mensen in gesprek kunt. Je bent benaderbaar via de reacties, maar soms zullen mensen je ook mailen of bellen naar aanleiding van een blogbericht. En dan heb je zomaar een lead te pakken.

 

5. Vertel het verhaal van je merk

 

Heb je wel eens van storytelling gehoord? Of van de ‘why’ van Simon Sinek? Je zakelijke blog biedt een mooi podium voor beide.

Je kunt verder uitwijden over je bedrijf, je ‘why’, filosofie, je werknemers en ideeën. Via een aantal zakelijke blogberichten kun je een kijkje achter de schermen bieden.

Laat je doelgroep zien wat je bedrijf voor je betekent en breng je producten, diensten en missie tot leven door te delen hoe dit jou en de werknemers van je bedrijf inspireert en motiveert.

Dat maakt het voor potentiële klanten nog makkelijker om binding met je bedrijf te ervaren. Je verkleint wederom de afstand tussen klant en bedrijf en je vergroot de kans dat je potentiële klanten je gaan waarderen.

 

6. Vergroot de interesse in je producten of diensten

 

Het is niet de bedoeling dat je in elk blogbericht je producten of diensten probeert te verkopen. Dat kun je op je website en uiteraard je landings- en verkooppagina’s. Toch kun je zo nu en dan uitstekend je producten of diensten via je blogberichten aanprijzen.

Stel je lanceert een nieuw product. Daar mag je best een blogbericht aan toewijden. Concentreer je dan vooral op de voordelen van je product. Wat heeft de lezer eraan? En geef het een verhaal. Waarom lanceer je het product of wat is de ‘why’ achter je product?

Ook is er niets mis met het toevoegen van een CTA (call-to-action) aan een blogbericht. Neem een blogbericht waarin je uitlegt hoe je A zelf kunt doen. Waarbij A een dienst is die jij aanbiedt.

Een perfecte kans om onderaan je blogbericht een simpele CTA toe te voegen, zoals “geen tijd of zin om zelf aan de slag te gaan? Kijk dan eens naar [jouw dienst A]”.

 

7. Onderscheid je van de competitie

 

Bloggen is voor bedrijven een uitstekende manier om je van je competitie te onderscheiden. Dat kan erg simpel zijn, want als je de enige bent met een zakelijke blog, dan heb je natuurlijk een streepje voor.

Ook als je competitie al blogt, kun je manieren vinden om je te onderscheiden. Je onderwerpen, de invalshoeken die je gebruikt, maar ook je tone of voice, stijl en de visuele aantrekkelijkheid zijn allemaal methodes om je te onderscheiden.

Analyseer daarom altijd je competitie. Breng in kaart wat ze met hun zakelijke blogs doen. Hoe kun jij zorgen dat je het net beter, anders of vernieuwender doet?

De kwaliteit van je content staat altijd voorop, dus als jouw zakelijke blog op ieder denkbaar punt beter scoort dan de competitie, dan laat je ze met gemak achter je.

Trek je ideale klanten aan

Een van de grootste voordelen van zakelijk bloggen is het aantrekken van je ideale klanten

 

8. Bloggen voor bedrijven: trek je ideale klanten aan

 

Vanwege bovenstaande voordelen trek je makkelijker je ideale klanten aan. Ze voelen zich aangesproken door de inhoud van je zakelijke blogberichten.

Je ideale klant is dankzij je blogberichten laaiend enthousiast over wat je te vertellen hebt, waarom je dat vertelt en hoe je dat vertelt. En staat te trappelen om zaken met je te doen.

Je begrijpt vast dat je verkoopproces daardoor stukken eenvoudiger wordt.

Bonus: naast je ideale klanten helpt een bedrijfsblog je ook met het aantrekken van je ideale:

  • werknemers of collega’s;
  • samenwerkingspartners;
  • investeerders of sponsors.

 

9. Plaats je bericht op social media

 

Je kunt je zakelijke blogberichten met gemak doorplaatsen naar de juiste soc