Bloggen voor bedrijven: 21 voordelen + tips

 

Hier zijn 21 voordelen van bloggen voor bedrijven

 

Als je weet hoeveel voordelen bloggen voor bedrijven heeft, dan is het een no-brainer om ermee te beginnen of om je skills naar een volgend level te brengen.

Ken je de 3 belangrijkste voordelen van zakelijk bloggen al? Zo niet, dit zijn ze:

Leer er meer over in mijn ultieme zakelijk bloggen gids.

Omdat een bedrijfsblog nog veel meer voordelen biedt, heb ik hieronder 21 voordelen van bloggen voor bedrijven voor je op een rijtje gezet. Ik weet zeker dat je er een aantal niet had verwacht…

Ook vind je her en der tips om de voordelen in de praktijk te brengen. Doe er je voordeel mee!

 

1. Creëer vertrouwen

 

Een van de belangrijkste voordelen van bloggen voor bedrijven. Vertrouwen is ontzettend belangrijk. Als je doelgroep geen vertrouwen in jou, je bedrijf, je product of dienst heeft, dan kun je een verkoop doen wel vergeten. Uiteraard zijn er verschillende manieren om (online) vertrouwen met je publiek op te bouwen.

Een zakelijke blog is daar één van. Vertrouwen bouw je onder andere op door je kennis te delen en vragen van je publiek te beantwoorden. Doe je dat goed, dan laat je een positieve indruk op je doelgroep achter.

Bovendien vergroot je de geloofwaardigheid van je bedrijf door te laten zien dat je online actief bent en interesse hebt in het helpen van je lezers. Je toont betrokkenheid en komt professioneler over.

 

2. Bouw een band op met je publiek

 

Laten we even voortborduren op ‘t vorige voordeel van een bedrijfsblog. Stel je eens voor dat je een positieve indruk op iemand van je doelgroep hebt achtergelaten. De kans is aanwezig dat-ie vaker op je website komt, omdat-ie meer wilt weten over een bepaald thema.

Jouw zakelijke blog gaat dieper in op dat thema. Logisch dus dat er een grote kans is dat diegene weer op je zakelijke blog terechtkomt.

Zo bouw je een band op met je publiek. En als je een goede band met iemand hebt, dan is de kans groter dat diegene een aankoop bij je doet.

Een andere, uitstekende manier om via je blog een band op te bouwen is door het gesprek met je doelgroep aan te gaan via de reacties. Stel iemand vraagt iets in de reacties. En je geeft daar geen antwoord op. Een misgelopen kans en het ziet er onprofessioneel uit.

Geef je een passend antwoord, dan zal diegene je zeker herinneren. En anderen zien het ook. Goed voor je imago.

 

3. Vergroot je naamsbekendheid

 

Ok, we grijpen nog eens terug op de vorige voordelen van bloggen voor bedrijven. We nemen dezelfde persoon uit je doelgroep. Je hebt z’n vertrouwen gewonnen en een band met ‘m opgebouwd. Na een tijdje gaat-ie jou of je bedrijf zeker herkennen.

Je hebt op dit moment je naamsbekendheid vergroot. En wie weet tikt-ie je website adres nu rechtstreeks in als-ie een vraag over dat thema heeft.

Of nog beter: als-ie op een gegeven moment de behoefte heeft om een product of dienst te kopen dat met hetzelfde thema te maken heeft, bij wie denk je dan dat-ie als eerste gaat kijken?

Juist, bij jou. Jouw naam zit in z’n hoofd.

Een van de voordelen van bloggen voor bedrijven is het vergroten van je naamsbekendheid

Met zakelijk bloggen zorg je voor meer naamsbekendheid. Je doelgroep denkt al snel aan jou.

 

4. Geef je bedrijf een gezicht

 

Je zakelijke blogberichten geven kleur aan je bedrijf en helpen je karakter uit te stralen. Het maakt je bedrijf menselijker. En dat verkleint de afstand tussen klant en bedrijf. Een belangrijk voordeel van zakelijk bloggen, dus.

Een zakelijke blog is niet voor niets een aanvulling op je website. De teksten op je website zijn vaak beknopt en geven inzicht in wat je doet, wat je potentiële klanten daaraan hebben en hoe je dat doet.

Via je zakelijke blog heb je onbeperkt de ruimte om de persoonlijkheid van je bedrijf te laten zien.

Mensen willen met andere mensen zakendoen en een zakelijke blog is de ideale methode om ze dat gevoel te geven. Je laat zien dat je geen onpersoonlijke entiteit bent en je bedrijf wordt zo tastbaarder voor je potentiële klanten.

Bovendien is je zakelijke blog hét punt op je website waar je met mensen in gesprek kunt. Je bent benaderbaar via de reacties, maar soms zullen mensen je ook mailen of bellen naar aanleiding van een blogbericht. En dan heb je zomaar een lead te pakken.

 

5. Vertel het verhaal van je merk

 

Heb je wel eens van storytelling gehoord? Of van de ‘why’ van Simon Sinek? Je zakelijke blog biedt een mooi podium voor beide.

Je kunt verder uitwijden over je bedrijf, je ‘why’, filosofie, je werknemers en ideeën. Via een aantal zakelijke blogberichten kun je een kijkje achter de schermen bieden.

Laat je doelgroep zien wat je bedrijf voor je betekent en breng je producten, diensten en missie tot leven door te delen hoe dit jou en de werknemers van je bedrijf inspireert en motiveert.

Dat maakt het voor potentiële klanten nog makkelijker om binding met je bedrijf te ervaren. Je verkleint wederom de afstand tussen klant en bedrijf en je vergroot de kans dat je potentiële klanten je gaan waarderen.

 

6. Vergroot de interesse in je producten of diensten

 

Het is niet de bedoeling dat je in elk blogbericht je producten of diensten probeert te verkopen. Dat kun je op je website en uiteraard je landings- en verkooppagina’s. Toch kun je zo nu en dan uitstekend je producten of diensten via je blogberichten aanprijzen.

Stel je lanceert een nieuw product. Daar mag je best een blogbericht aan toewijden. Concentreer je dan vooral op de voordelen van je product. Wat heeft de lezer eraan? En geef het een verhaal. Waarom lanceer je het product of wat is de ‘why’ achter je product?

Ook is er niets mis met het toevoegen van een CTA (call-to-action) aan een blogbericht. Neem een blogbericht waarin je uitlegt hoe je A zelf kunt doen. Waarbij A een dienst is die jij aanbiedt.

Een perfecte kans om onderaan je blogbericht een simpele CTA toe te voegen, zoals “geen tijd of zin om zelf aan de slag te gaan? Kijk dan eens naar [jouw dienst A]”.

 

7. Onderscheid je van de competitie

 

Bloggen is voor bedrijven een uitstekende manier om je van je competitie te onderscheiden. Dat kan erg simpel zijn, want als je de enige bent met een zakelijke blog, dan heb je natuurlijk een streepje voor.

Ook als je competitie al blogt, kun je manieren vinden om je te onderscheiden. Je onderwerpen, de invalshoeken die je gebruikt, maar ook je tone of voice, stijl en de visuele aantrekkelijkheid zijn allemaal methodes om je te onderscheiden.

Analyseer daarom altijd je competitie. Breng in kaart wat ze met hun zakelijke blogs doen. Hoe kun jij zorgen dat je het net beter, anders of vernieuwender doet?

De kwaliteit van je content staat altijd voorop, dus als jouw zakelijke blog op ieder denkbaar punt beter scoort dan de competitie, dan laat je ze met gemak achter je.

Trek je ideale klanten aan

Een van de grootste voordelen van zakelijk bloggen is het aantrekken van je ideale klanten

 

8. Bloggen voor bedrijven: trek je ideale klanten aan

 

Vanwege bovenstaande voordelen trek je makkelijker je ideale klanten aan. Ze voelen zich aangesproken door de inhoud van je zakelijke blogberichten.

Je ideale klant is dankzij je blogberichten laaiend enthousiast over wat je te vertellen hebt, waarom je dat vertelt en hoe je dat vertelt. En staat te trappelen om zaken met je te doen.

Je begrijpt vast dat je verkoopproces daardoor stukken eenvoudiger wordt.

Bonus: naast je ideale klanten helpt een bedrijfsblog je ook met het aantrekken van je ideale:

  • werknemers of collega’s;
  • samenwerkingspartners;
  • investeerders of sponsors.

 

9. Plaats je bericht op social media

 

Je kunt je zakelijke blogberichten met gemak doorplaatsen naar de juiste social media. Zo heb je daar meer content.

Ook is dit een simpele manier om je eigen blogberichten te promoten en onder de aandacht te brengen. Waardoor je meer verkeer naar je website trekt. Je kunt je blogberichten zelfs gebruiken in advertenties, bijvoorbeeld op Facebook of Linkedin.

Wil je maximaal resultaat bereiken, plaats dan niet simpelweg je blog op je social media. Maak een kort, triggerend verhaal ter introductie en voeg een afbeelding toe. Dit verleidt mensen om erop te klikken.

 

10. Ontwikkel andere content

 

Een andere aanpak is het ‘repurposen’ van je content. Oftewel: je content in een nieuwe vorm gebruiken.

Zo kan het super waardevol zijn om een klantmagneet te creëren, zoals een e-boek of whitepaper. Je zakelijke blogberichten kunnen daar een ideale bron voor zijn.

Denk dan niet gelijk aan kopiëren, plakken en klaar is Kees. Je kunt je content uitstekend hergebruiken, maar zorg ervoor dat je echt iets toevoegt. Met kopiëren en plakken kom je er niet.

Zie je zakelijke blogberichten meer als inspiratie en bronmateriaal. Zo kun je op basis van je blogberichten toch iets nieuws en waardevols creëren.

Denk ook aan:

  • Video’s en podcasts
  • Webinars
  • Infographics
Gebruik je blogberichten voor andere content

Gebruik je zakelijke blogberichten als inspiratie en bronmateriaal voor andere content

 

11. Groei eenvoudig je e-maillijst

 

Omdat je dankzij je zakelijke blog meer bezoekers aantrekt, een band met ze opbouwt en ze jouw merk gaan waarderen, verhoog je de kans dat mensen zich inschrijven voor je e-maillijst.

Wie weet schrijven ze zich direct in, zodat ze op de hoogte blijven van je nieuwe blogberichten. Of ze schrijven zich in via een van je klantmagneten of weggevers, zoals een e-boek of whitepaper.

Vervolgens helpt je e-mailmarketing (als je het goed hebt opgezet) je om die leads te converteren naar klanten.

 

12. Bloggen voor bedrijven: leer je doelgroep beter kennen

 

Je zakelijke blog biedt je op verschillende manieren inzicht in je doelgroep.

Ten eerste: dankzij reacties en vragen leer je jouw doelgroep beter begrijpen.

Ten tweede: dankzij je zakelijke blog krijgt je website als het goed is meer verkeer. Dat verkeer kun je analyseren met Google Analytics.

Met een account kun je allerlei handige informatie inzien. Bijvoorbeeld welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt.

Verder kun je het volgende inzien:

  • Demografische gegevens (leeftijd, geslacht)
  • Psychografische gegevens (interesses)
  • Geografische gegevens (locatie, taal)
  • Gedrag (soort bezoekers, frequentie, engagement)
  • Technologie (browser, besturingssysteem, netwerk)

Ook kun je leads achterhalen. En met behulp van segmenteren kun je nog veel meer nuttige informatie achterhalen.

Dankzij al die gegevens kun je jouw content en aanbod nog beter afstemmen op je doelgroep, zodat je meer resultaat bereikt voor je klanten én jezelf. Win-win.

 

13. Open de deur naar interessante mogelijkheden

 

Een mooie samenwerking met een ander bedrijf, een interview voor een (online) magazine, de krant, radio of tv, spreken op een evenement. 

Allemaal prachtige mogelijkheden die zich dankzij je zakelijke blog kunnen voordoen. Omdat je online zichtbaar bent en waardevolle content publiceert, is de kans aanwezig dat je de interesse van andere partijen wekt.

Zie je zakelijke blog daarom ook als een manier om online te netwerken. Je weet van tevoren niet wat daaruit kan rollen, maar het kan zomaar in je voordeel werken.

 

14. Maak het leven van jezelf, je salesteam, je klantenservice en je verkooppagina’s makkelijker

 

Als je zelf voor je sales en klantenservice zorgt, dan kunnen blogberichten je veel tijd te besparen. Maar ook als je daar iemand voor inhuurt of er een team voor hebt.

Laten we met de klantenservice beginnen. Vaak komen hetzelfde soort vragen keer op keer langs. Het is echt niet efficiënt om iedere keer die vragen opnieuw te beantwoorden. Veel makkelijker is het om er een blogbericht aan te besteden.

En nee, je hoeft niet iedere vraag in een apart blogbericht te behandelen. Een titel als “de 5 meest gestelde vragen over x” werkt bijvoorbeeld prima.

Vervolgens kun je mensen doorverwijzen naar je blogbericht.

Hoe zit het met je salesteam? Als je zakelijk bloggen goed aanpakt, dan verlicht je ook het werk van je salesteam. Klanten die je verkoopfunnel inkomen en een aantal van je blogberichten hebben gelezen, zijn beter geïnformeerd. Je hoeft ze minder uit te leggen.

En omdat je in je blogberichten aan vertrouwen werkt, een band opbouwt en de waardering van je leads wint, gaan je potentiële klanten warmer het gesprek in.

Hetzelfde geldt dus voor je verkooppagina’s. Leads die een aantal blogberichten lezen, zijn beter geïnformeerd en zijn warmer als ze jouw verkooppagina lezen of naar je producten en diensten kijken.

Bloggen voor bedrijven levert warmere leads op

Bloggen voor bedrijven: krijg warmere leads

 

15. Laat zien wat je voor je klanten betekent

 

Heb je een interessant project succesvol afgerond? Waarom schrijf je er niet een mooi blogbericht over met bijbehorend beeldmateriaal? Zo kun je potentiële klanten over de streep trekken.

Of nog beter, schrijf er een echte case study over en giet het in een aantrekkelijk .pdf bestand.

Een case study gaat verder dan een aanbeveling. Kort samengevat beschrijf je in verhalende vorm het volgende:

  • De klant en het probleem van de klant
  • De oplossing
  • De resultaten

Voeg aan het begin een samenvatting toe en aan het einde een call-to-action.

Vervolgens kun je de case study via je zakelijke blog promoten om ‘m onder de aandacht te brengen.

Geen zin om een ‘echte’ case study te (laten) ontwerpen? Maak er een aantrekkelijk en waardevol blogbericht van met bovenstaand format.

 

16. Communiceer helder over MVO

 

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is tegenwoordig hot. Veel bedrijven willen een bijdrage leveren aan het oplossen van maatschappelijke problemen. Of op z’n minst de problemen niet groter maken.

Meestal ontstaat je MVO-beleid uit een bepaalde visie of missie, maar veel bedrijven gebruiken MVO tegelijkertijd als marketinginstrument. Het is immers een onderscheidende factor waarmee je klanten aantrekt.

Vergeet echter niet dat mensen kritisch zijn. Als je niet goed communiceert over je MVO-beleid, dan kan het tegen je werken. Zo is transparantie erg belangrijk.

Gebruik daarom je zakelijke blog om helder te communiceren over je MVO-doelstellingen. Dat helpt je met het creëren van positieve associaties en verbetert je imago.

 

17. Valideer je nieuwe idee

 

Heb je een zakelijke blog met een goed aantal trouwe volgers en fans? Dan kun je een zakelijk blogbericht gebruiken om een bepaald idee te valideren.

Stel je wilt een nieuw product lanceren, maar je twijfelt nog over het nut voor je doelgroep. Zitten ze er wel op te wachten? Of je wilt in je bedrijf een bepaalde verandering doorvoeren, maar bent nog niet zeker over hoe je doelgroep daar tegenaan kijkt.

In zo’n geval is het een slimme aanpak om je idee eerst te valideren. Schrijf een aantrekkelijk, verhalend blogbericht over je plannen, waarom je dit idee overweegt en wat voor effect je ermee denkt te bereiken.

Vraag je volgers om een reactie, zodat je kunt peilen wat ze erover denken.

 

18. Geef je bezoekers een beleving

 

Voor sommige bedrijven is het een geweldig idee om blogberichten te publiceren die mensen graag voor hun plezier lezen. Zo geef je ze een beleving.

Wat ik daarmee bedoel? Schrijf inspirerende of entertainende blogberichten, die niet gericht zijn op een specifieke vraag of probleem, maar wel een bepaalde behoefte stimuleren.

Denk aan blogberichten die sterk lijken op artikelen in een (online) magazine. Je leest ze voor je plezier in je vrije tijd. Zorg er wel voor dat je onderwerpen indirect met je bedrijf te maken hebben.

Neem de blog van KLM. Daar vind je een hoop leuke blogberichten over vakantiebestemmingen. Voor hetzelfde geld vind je ze in een reismagazine.

Een van de voordelen van een bedrijfsblog is dat je jouw bezoekers een beleving kunt bieden

Geef je bezoekers een echte beleving, zodat ze graag in hun vrije tijd naar je blog komen

 

19. Stimuleer betrokkenheid bij bestaande klanten, collega’s en andere belanghebbenden

 

Op een goed zakelijk blog publiceer je regelmatig blogberichten. En als je bestaande klanten, je collega’s en andere belanghebbenden je blogberichten interessant, boeiend of waardevol vinden, dan lezen ze er vaker een.

Op die manier houd je ze betrokken bij je bedrijf en bouw je meer binding op.

Je zakelijke blogberichten bieden een onderwerp van gesprek voor je werknemers, collega’s, samenwerkingspartners, bestaande klanten en andere belanghebbenden.

Bovendien kunnen zij direct bijdragen aan het succes van je blog, bijvoorbeeld via interessante interviews.

Houd altijd in je achterhoofd dat een blog ook een vorm van social media is. De meest succesvolle blogs zijn een echte community.

 

20. Ontwikkel jezelf en leer nieuwe vaardigheden

 

Ga je zelf aan de slag met zakelijk bloggen, dan kun je veel voordelen voor je persoonlijke en zakelijke ontwikkeling verwachten.

Ieder blogbericht dat je schrijft vergt onderzoek, schrijfvaardigheden en inlevingsvermogen. Je vergroot zo je kennis, je communicatievaardigheden en je leert je doelgroep (nog) beter begrijpen.

Je traint jezelf om zowel simpele als complexe materie te doorgronden en uit te leggen. Je vergroot bovendien je vermogen om in oplossingen in plaats van problemen te denken.

En uiteraard is het bedenken en uitwerken van blogberichten een grote stimulans voor je creativiteit.

Zakelijk bloggen kan je zelfs meer zelfvertrouwen geven. In jezelf, je bedrijf en je aanbod. En met meer zelfvertrouwen ben je succesvoller.

Als je een zzp’er bent of een klein bedrijf hebt, helpt een zakelijke blog je om meer aan je bedrijf, in plaats van in je bedrijf te werken. Want zodra je zakelijke blog voor een constante stroom leads zorgt, kun je gaan denken aan het uitbesteden van taken om je bedrijf verder op te schalen.

Bovendien kan zakelijk bloggen erg leuk zijn en je een goed gevoel geven. Zeker als je succes merkt.

 

21. Bespaar kosten en maak meer omzet

 

Last but not least, als geld een belangrijke overweging voor je is, dan is het goed om te weten dat het opzetten van een blog je nauwelijks iets kost. Het is immers een onderdeel van de website die je toch al hebt.

Nog belangrijker: bloggen is voor bedrijven een van de meest effectieve online marketingstrategieën, is stukken goedkoper dan traditionele marketingstrategieën en levert je ook nog eens meer ROI (rendement op je investering) op.

Lees er meer over in: Waarom een zakelijke blog ook in 2019 onmisbaar is [5 redenen].

Je moet het echter wel goed aanpakken: Succesvol bloggen doe je met écht unieke content.

 

Bloggen voor bedrijven: genoeg voordelen?

 

Wow, dat was een flinke lijst, toch? Heeft zakelijk bloggen genoeg voordelen om je te overtuigen? Of wil je zelf nog voordelen toevoegen?

Laat het me weten door een reactie achter te laten.

Wil je de voordelen van zakelijk bloggen benutten?

Vraag nu een GRATIS consult aan. Samen kijken we hoe ik je kan helpen online te groeien met een zakelijke blog.