Wat is bewust ondernemen?

 

wat-is-bewust-ondernemen.jpg

Bewust ondernemen is enerzijds een manier om jezelf te ontwikkelen. Om het leven dat je wilt leiden voor jezelf te creëren. Anderzijds is het een manier om een belangrijke bijdrage aan je klanten te leveren. Om resultaten te bereiken en een positieve impact te maken.

De kern van bewust ondernemen is transformatie. Als bewuste ondernemer volg je jouw innerlijke leiding en transformeer je voortdurend. Aan de andere kant transformeer je met je business de buitenwereld.

Bewust ondernemen wordt ook wel geassocieerd met ondernemen vanuit je hart of ondernemen vanuit zijn.

In dit bericht leg ik mijn visie op bewust ondernemen uit. Ik ben benieuwd of jij je erin herkent.

 

Waarom bewust ondernemen?

 

Vandaag de dag staan we als mensheid voor allerlei uitdagingen. Onder andere op maatschappelijk, economisch en ecologisch gebied. Het wordt op allerlei fronten steeds duidelijker dat onze huidige systemen niet meer voor ons werken.

Bewuste ondernemers streven naar een andere aanpak. Een nieuwe manier van zakendoen. Met meer respect voor onszelf, onze medemensen en de omgeving.

Deze trend is nu (al een tijdje) aan het ontspruiten is en zal alleen maar blijven groeien.

 

Bewust ondernemen als voertuig voor zelfrealisatie

 

bewust-ondernemen - bewust-ondernemen-voor-zelfrealisatie.jpg

 

Enerzijds slaat bewust ondernemen op jezelf als ondernemer. Hoe bewust ben je van jezelf? Hoe ga je om met je onderneming? Wat zijn je drijfveren? Hoe zorg je goed voor jezelf?

Steeds meer mensen voelen dat ze niet echt in het keurslijf van de ‘moderne maatschappij’ passen. Of komen erachter dat ze niet gelukkig worden met hun huidige manier van leven en werken.

Veel mensen lopen vast in hun werk en leven. Omdat ze willen voldoen aan ‘opgelegde’ normen en niet goed naar zichzelf luisteren. Gevolg: veel stress, depressies, burn-outs, verslavingen en noem maar op. Ik weet er alles van.

In die zin gaat het dus om bewust zijn van jezelf. Wat wil je, hoe ga je dat doen en waarom? En je onderneming zo inrichten dat je goed voor jezelf zorgt. Dat je het leven leidt dat je wilt leven. Dat je onderneming bij je past en je gelukkig maakt. Een onderneming waar je van houdt. Een onderneming waarmee je jezelf een geweldig leven schenkt.

 

Leef je om te werken of werk je om te leven?

 

Je bent vast bekend met de uitspraak: “ik leef niet om te werken, ik werk om te leven”.

Leuke uitspraak, maar als bewuste ondernemer ga je nog een stapje verder. Je onderneemt niet alleen om te leven, maar vooral om jezelf te ontwikkelen. Je onderneming is een voertuig voor zelfrealisatie.

Bewust ondernemen is dus goed voor jezelf zorgen. Als ondernemer heb je de touwtjes zelf in handen. En kun je ervoor zorgen dat je onderneming je de lifestyle, het geluk en de voldoening geeft waar je naar streeft.

Concreet vul ik dat in door in het buitenland te werken en veel te reizen. Daar word ik blij van.

Verder is het belangrijk dat je onderneming in lijn is met wie je bent; je normen en waarden en wat je wilt bereiken in het leven. Dus ja, bewust ondernemen als voertuig voor zelfrealisatie.

Maar goed, dit is maar één kant van de medaille. Want het gaat bij bewust ondernemen echt niet alleen om jezelf. Je streeft er juist naar om ook iets voor de wereld om je heen te betekenen. Dus hier komt nummer 2.

 

Je onderneemt om impact te maken

 

bewust-ondernemen - bewust-ondernemen-voor-impact.jpg

Naast goed voor jezelf zorgen, is bewust ondernemen ook goed voor de wereld om je heen zorgen. Je hebt passie voor je vak en hart voor je klanten. Als bewuste ondernemer wil je een bijdrage leveren aan de wereld om je heen. Je wilt maximale waarde leveren. Impact maken. Op de levens van je klanten, dieren, de maatschappij, de natuur, etc. Dit is wat een bewuste ondernemer drijft.

Een bewuste ondernemer is zich dan ook bewust van zijn effect op anderen en de omgeving. En streeft altijd naar een positieve impact en win-win situaties.

Persoonlijk doe ik dat door bewuste ondernemers te helpen om succesvol te zijn met hun business. Ik wil waarde creëren en leveren. Een ‘legacy’ achterlaten. Kortom: impact maken.

Samen veranderen we de manier waarop we zakendoen. En kiezen we voor een positieve impact op de wereld om ons heen.

 

Twee kanten van één medaille

 

Dit zijn dus de twee kanten van dezelfde medaille: bewust ondernemen als voertuig voor zelfrealisatie én bewust ondernemen om een positieve impact op de wereld om ons heen te maken. Beide komen voort uit je innerlijke waarden. Uit je ‘why’. Dit vormt de intrinsieke motivatie van een bewuste ondernemer.

De ene kant van de medaille kan niet zonder de andere kant. Zelfrealisatie bestaat niet zonder waardevol te zijn. En je kunt niet waardevol zijn zonder waarde aan anderen te leveren. Bovendien kun je niet goed voor anderen zorgen als je niet goed voor jezelf zorgt.

 

Hoe zit het met geld en winst?

 

Geld en winst komen op de tweede plaats. Want als je waarde levert, komt het geld vanzelf. En dat is ook precies wat geld is. Geld is niets anders dan een symbool voor de waarde die je levert.

Ik zeg niet dat geld niet belangrijk is. Want dat is het wel degelijk. Als je genoeg geld hebt kun je goed voor jezelf zorgen. En voor de wereld om je heen. Je mag en kunt dus flink rijk worden als bewuste ondernemer.

Geld komt alleen niet op de eerste plaats. Rijkdom is meer dan alleen geld. Het is onder andere gezond, gelukkig en geliefd zijn.

 

Het belang van bewust ondernemen

 

bewust-ondernemen - belang-van-bewust-ondernemen.jpg
Bewust ondernemen is een beweging. En niet zomaar een. Want het is een beweging van binnenuit in plaats van buitenaf. Een beweging die niet uit onvrede, maar juist uit vrede is geboren.

Bewust ondernemen heeft de toekomst. Want bewuste ondernemers zijn hard nodig. Omdat we vanuit ons hart handelen en kiezen voor een positieve impact op de wereld om ons heen. En zoals ze zeggen, een betere wereld begint bij jezelf.

Dus als je een bewuste ondernemer bent, weet dan dat je belangrijk bent. Weet dat het je missie is om verandering teweeg te brengen. Weet dat je hier bent om een positieve impact te maken.

Vandaag de dag hebben we ongelofelijk veel kansen. Zelfs als je als solo-ondernemer ‘maar in je eentje’ bent.

Ja, misschien run je alleen je bedrijf. Maar je bent niet alleen. Er zijn genoeg andere bewuste ondernemers. En ook je ideale klanten liggen binnen handbereik.

Online connect je gemakkelijk met gelijkgestemden en je ideale klanten. En online kun je jouw boodschap eenvoudig en relatief goedkoop verspreiden.

Uiteindelijk komt het groeien van je business aan op het creëren, delen en promoten van onweerstaanbare, love-based content. Waarmee je impact maakt én klanten aantrekt.

 

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het creëren, delen en promoten van onweerstaanbare content?

En ben je er klaar voor om samen impact te maken? Met eerlijke content en marketing?

Kijk dan wat ik voor je kan betekenen.

Boek hier je gratis consult. En ontdek hoe je in jouw situatie het snelste kunt groeien met sterke content.

Of download mijn gratis gids. En ontdek hoe je in 7 stappen een onweerstaanbare homepage schrijft. Zonder te manipuleren.

 

Ben jij een bewuste ondernemer?

 

Ik ben heel erg benieuwd. Zie jij jezelf als bewuste ondernemer? Hoe zie jij bewust ondernemen? Heb je nog iets toe te voegen? Laat een reactie achter.

Voel jij je ook verbonden met bewust ondernemen? Help me dan om dit artikel te verspreiden. Deel het met je netwerk via de knoppen links of hieronder.