Hoe kun je authentiek zijn in je content en marketing?

Authentiek-zijn-in-je-content-en-marketing

Laten we het eens over authentiek zijn hebben. Over authentiek zijn als mens en ondernemer. En over authenticiteit in je marketing en content.

Maar eerst wil ik even eerlijk met je zijn. Ik vind authenticiteit best een lastig woord. Het is een beetje een inhoudsloos begrip, omdat je vaak niet weet wat iemand er nou echt mee bedoelt. Tegelijkertijd ben ik super hypocriet. Omdat ik het woord zelf ook gebruik.

Ik ben nou eenmaal een copywriter. Goede copywriters gebruiken de woorden die hun klanten gebruiken (onthoud deze tip!). Dat zorgt namelijk voor herkenning en verbinding.

Veel van mijn ideale klanten geven om authenticiteit. Ze vinden authentiek zijn belangrijk.

Dat is niet de enige reden dat ik het nu over authenticiteit heb, hoor. Zo opportunistisch ben ik niet. 😉

Want authenticiteit is ook ongelofelijk belangrijk. Zeker als ondernemer. Authentieke ondernemers die authentieke content schrijven, trekken namelijk veel makkelijker klanten aan. Aan het einde van dit artikel vind je daarom 5 tips om authentieke teksten te schrijven.

 

Wat is authentiek zijn nou eigenlijk?

Authenticiteit-is-jezelf-zijn

Hoe kun je authentiek zijn? Om dat te weten moeten we eerst weten wat authenticiteit betekent. Want wat IS authenticiteit nou eigenlijk? En versta jij er hetzelfde onder als je buurvrouw? Wat is de definitie van authenticiteit?

Kijk, iedereen kan het over ‘authentiek zijn’ of ‘authenticiteit’ hebben. Maar zonder uitleg weet je niet wat iemand ermee bedoelt. Daarom geef ik in dit blogbericht over webteksten schrijven ook de tip om kort toe te lichten wat je bedoelt. Anders kun je aan ‘authenticiteit’ allerlei betekenissen ophangen.

En ik ben niet de enige die dat zegt, hoor. Toevallig staat de hele academische wereld achter me. Op de universiteit leerde ik namelijk dat je de betekenis van bepaalde begrippen eerst moet uitleggen. Moet definiëren. Omdat je bepaalde begrippen op verschillende manieren kunt interpreteren. Zo’n begrip wordt ook wel een ‘wezenlijk betwist begrip’ genoemd.

Je voelt het vast aankomen; authenticiteit is wat mij betreft dus zo’n begrip. Dus laten we er eens een definitie op plakken.

 

Authenticiteit volgens de Van Dale

Goed, we pakken eerst de Van Dale erbij. Dit woordenboek zegt: ‘authenticiteit = echtheid’.

Ok, authenticiteit is dus echtheid. Nou, daar hebben we geen drol aan, toch? Want wat IS echtheid dan!?

(Overigens is de Van Dale wel vaker nutteloos. Want de betekenis van copywriter is volgens de Van Dale ‘tekstschrijver’. Terwijl een copywriter toch echt iets anders is. Commerciële tekstschrijver zou een betere uitleg zijn.)

 

Authenticiteit volgens Wikipedia

Een veel betere uitleg vinden we al snel bij Wikipedia. Al leerde dezelfde universiteit me dat Wikipedia geen betrouwbare bron is. Maar goed, dat lap ik even lekker aan mijn laars. 😉

Volgens Wikipedia is authenticiteit “de mate waarin iemand trouw is aan zijn eigen persoonlijkheid, geest, of karakter, ondanks externe krachten en invloeden.” De term komt, volgens Wikipedia, uit de existentialistische filosofie (over lastige woorden gesproken).

Kijk, daar hebben we iets aan.

 

Authentiek zijn volgens Joris

Wees-echt-wees-authentiek

Authentiek zijn is dus jezelf zijn, zonder sociaal masker op. Je niet anders voordoen dan je bent, ongeacht wat anderen daarvan vinden. Trouw zijn aan wie jij diep van binnen bent en je niet laten beïnvloeden door de buitenwereld.

Prachtig, toch? Maar om eerlijk te zijn, is dat nogal wat. Want vanaf kinds af aan wordt je geprogrammeerd door de buitenwereld. Word je in een keurslijf gegoten. Sterker nog, ons hele systeem is erop ingericht om je iemand te maken die je juist niet bent. Om je te kneden en te vormen tot een ‘goede burger’.

Je wordt je hele leven getraind om in het systeem te passen. En allerlei mensen en instituties beïnvloeden je. Je ouders, school, vrienden, de politiek, het economische systeem, de maatschappij als geheel, etc. etc. etc.

 

Authentiek zijn = het onauthentieke afleren

Authentiek-zijn-zonder-masker-op

Als kind ontkom je niet aan al die invloeden van buitenaf. Je kunt je er niet tegen weren. En dus is authentiek zijn iets dat je moet leren. Of nog beter gezegd: je moet het onauthentieke afleren. Want diep van binnen ben je al authentiek. Er zit alleen een flinke onauthentieke laag omheen. Als een ui die je steeds verder afpelt tot je bij de kern komt.

Daarom ben je pas écht authentiek als je aankomt bij jouw kern: je ziel. En ik denk dat mijn definitie van authenticiteit hier afwijkt van de uitleg van andere mensen. Want ik vermoed dat veel mensen authenticiteit met een unieke identiteit verwarren. Vaak wordt iemand met een sterke, originele of tegendraadse persoonlijkheid al snel authentiek genoemd.

Maar een identiteit kun je aanmeten. Het kan alsnog een rol, een masker zijn.

Daarom is ‘authentiek willen zijn’ op zichzelf al problematisch. Want in ons streven naar authenticiteit vervullen we al snel weer een rol. Meten we ons een identiteit aan die sterk individueel lijkt en zich afzet tegen de norm. Maar die toch niet zo authentiek is als we denken, omdat het alsnog een egoconstructie is.

Je ego (jouw sociale zelf, jouw gemaskerde zelf) denkt vaak óók echt authentiek te zijn. Ook al is het dat juist niet.

 

Authentiek zijn heeft niets met een uniek karakter te maken

Authentiek zijn heeft dus niets met een uniek karakter te maken. Het heeft niets te maken met overal een uitgesproken mening over hebben. Het heeft niets met originaliteit, eigenwijsheid of wat dan ook te maken (tenzij dit echt uit je diepste zelf voortkomt).

Echte authenticiteit is niet maakbaar. Het is de roep van je ziel volgen. Zijn wie je diep van binnen bent. Echte authenticiteit is simpelweg zijn. Het is niet iets dat je bedenkt of kunt doen (ik ga dit of dat doen om authentiek over te komen).

Authenticiteit is wel iets waar je aan kunt werken. Iets dat je kunt ont-wikkelen (als een ui, laagje voor laagje het onauthentieke afpellen).

Goed, dit is dus mijn definitie van authenticiteit. Sommige mensen voelen zich hierdoor aangesproken. Anderen weer niet. Misschien versta jij wel iets heel anders onder authentiek zijn. Of ben je het grotendeels met mij eens, maar zou je zelf andere punten belichten.

En dat mag ook. Want uiteindelijk is een begrip als authenticiteit subjectief. Vaak zijn er raakvlakken, maar geven we er allemaal een andere invulling aan.

 

5 tips om authentiek te zijn in je marketing en content

Authentiek-zijn-is-jezelf-zijn

Goed, tijd om een praktische draai aan dit verhaal te geven. Tijd om het eens te hebben over authentiek zijn in je marketing en content. Hoe doe je dat?

Zoals gezegd: authentiek zijn is niet iets dat je doet. Je moet er dus ook niet naar streven om authentieke content te creëren. Liever vloeit die content voort uit wie je diep van binnen bent. Want je bent al authentiek.

 

1.Werk aan jezelf

Mijn beste tip is dan ook om aan jezelf te werken. Om te ontdekken wie je bent zonder alle onauthentieke laagjes. Om je te ont-wikkelen. Dan schrijf je vanzelf authentieke content. Lees bijvoorbeeld boeken over persoonlijke ontwikkeling. Of neem een coach die je helpt.

 

2.Laat zien wie je bent

Wie dacht dat je als ondernemer ‘professioneel’ over moet komen, heeft het mis. Natuurlijk moet je laten zien dat je verstand van zaken hebt – en je eigen expertstatus claimen, maar je hoeft je niet voor te doen als een robot of ‘bedrijf’. Je bent immers een ondernemer van vlees en bloed.

Laat zien wie je bent. Waar je voor staat. Is er iets dat je niet durft te tonen? Dan bestaat de kans dat je dat juist wél moet tonen!

 

3.Vermijd het onauthentieke

 

Onauthentiek zijn, is jezelf anders voordoen dan je bent. Omdat je denkt dat je dat moet doen om klanten te krijgen. Omdat je denkt dat je dat moet doen om professioneel over te komen. En weet je, daar trappen sommige mensen misschien in, maar nog meer mensen zien er doorheen. Ze voelen bewust of onbewust dat er iets niet klopt. Dat het niet helemaal echt is.

Ik schaar me dan ook absoluut niet achter de ‘fake it until you make it’ mentaliteit. Je kent vast de ‘marketingexperts’ met gehuurde lambo’s en villa’s wel. Nepper kan niet.

 

4.Durf je kwetsbaar op te stellen

Je bent een mens met al je sterke en zwakke punten. Met je perfecties en imperfecties. Met je hoogtepunten en dieptepunten. En dat is helemaal oké. Als er eens iets misgaat, als je ergens over twijfelt, als je ergens mee worstelt, dan mag je dat gewoon laten zien. Dan ben je ‘real’. Menselijk.

Probeer je ook niet met iedereen te vergelijken. Er zijn altijd ondernemers die ‘verder’ zijn, waarbij jij als het ware verbleekt. Doet er niet toe. Want er zijn óók altijd mensen die ergens minder ver in zijn. Mensen die iets van je kunnen leren. Die iets aan jouw diensten hebben. En iedereen die iets van jou kan leren of iets aan jouw diensten heeft, is een potentiële klant.

Bovendien werf je deze klanten op een duurzame manier. Omdat je hebt laten zien wie je echt bent. Ze zullen dan ook eerder tevreden zijn met jouw dienstverlening. Je bent immers authentiek en eerlijk. Bij de ‘fake it until you make it’ groep investeren ze in luchtkastelen. En niemand heeft iets aan luchtkastelen.

 

5.Ontdek je zielswaarden

Één manier die je heel goed helpt om authentieke content te schrijven, is het ontdekken van jouw zielswaarden. Dit helpt je om content te produceren die jouw unieke energie bevat. Content die uniquely you is.

Ik noem dit nadrukkelijk zielswaarden omdat het iets anders is dan kernwaarden. Kernwaarden kun je verzinnen. Je zielswaarden komen uit jouw diepste zelf en horen bij jou en je unieke pad als mens en ondernemer.

Content die in lijn is met jouw zielswaarden heeft net dat beetje extra. Je zielswaarden tonen immers wat jij diep van binnen belangrijk vindt. Waar jij waarde aan hecht. Door bewust te zijn van jouw unieke zielswaarden en die als leidraad te gebruiken voor je content, schrijf je gemakkelijker die authentieke, magnetische teksten.

 

Kan ik je helpen met copywriting of schrijfcoaching?

Stap 1 is altijd een grondig onderzoek naar je ideale klant. Pas als je exact weet wie jouw droomklant is, kun je teksten schrijven waarmee je die klant als een magneet aantrekt.

Hier ontdek je er alles over.