Schrijf verleidelijke teksten met het AIDA-model [voorbeelden & uitleg]

Betover-je-klanten-met-het-aida-model-voorbeelden-en-uitleg

Het AIDA-model is een beroemde copywriting-formule die je helpt om overtuigende, wervende content te creëren. Het werkt geweldig voor promotie- en verkoopteksten. Maar je kunt AIDA ook gebruiken voor andere content, zoals je video’s, webinars of socialmedia-berichten.

De formule is bijzonder geschikt voor iedere situatie waarin je mensen wilt converteren. Denk bijvoorbeeld aan een inschrijving voor je online cursus, e-maillijst of strategiegesprek. Maar ook een websitebezoek of een telefonisch gesprek zijn conversies.

Eigenlijk kun je AIDA gebruiken in iedere situatie waarin je wilt dat iemand een bepaalde actie neemt. Erg handig, dus.

Tenslotte is het ook een geweldige toets of je met een goede copywriter of tekstschrijver in gesprek bent. Want als diegene niet weet wat AIDA is, dan kun je hem gelijk de deur wijzen. Vraag dat dus even.

Benieuwd naar de AIDA-formule en hoe je ‘m toepast? Lees dan verder, ik leg je er alles over uit.

 

Even tussendoor…

Ik gebruik nu marketingtermen als converteren. Dat klinkt heel onpersoonlijk. Maar besef dat iedere conversie voor jou een kans is om:

  • een nieuwe klant te werven;
  • iemand verder te helpen (ook als-ie geen klant wordt);
  • impact te maken, de wereld een stukje beter te maken.

En natuurlijk ook om geld te verdienen, zodat je jouw eigen dromen en doelen waar kunt maken.

Wil je dit soort resultaten bereiken? Dan kan de AIDA-formule daaraan bijdragen.

Op naar de uitleg!

 

AIDA-model: uitleg

model-aida

Volgens het AIDA-model doorloopt iedere succesvolle advertentie, verkooptekst (conversietekst) of andere reclame-uiting vier stappen:

  1. Attention (Aandacht)
  2. Interest (Interesse)
  3. Desire (Verlangen)
  4. Action (Actie)

Eerst wil je de Aandacht grijpen, dan de Interesse wekken, vervolgens Verlangen oproepen en tot slot aansturen op Actie.

 

Het AIDA-model in het Nederlands: AIVA

Het AIDA-model is in het Nederlands AIVA. Omdat verlangen de beste vertaling van desire is.

Sommige mensen vertalen desire naar drang, zodat de D behouden blijft en de formule ook in het Nederlands AIDA is.

Persoonlijk zou ik dit alleen als ezelsbruggetje gebruiken, want drang is gewoon niet het juiste woord. Het heeft een andere emotie en energie dan verlangen. Daarom is het belangrijk je woorden zorgvuldig te kiezen.

 

Het AIDA-model in marketing

Het AIDA-model wordt ook gebruikt in de marketing. Hiermee wordt het aankoopgedrag van mensen in de vier fasen ingedeeld. Op dit model is veel kritiek gekomen.

Om verwarring te voorkomen is het belangrijk om te weten dat het AIDA-model in de marketing iets anders is dan het AIDA-model in de copywriting. De kritiek op het marketingmodel geldt daarom niet voor het copywritingmodel.

Sterker nog: ik ben van mening dat het AIDA-model oorspronkelijk een copywritingmodel is (de literatuur ondersteunt dit). En was dus ook niet bedoeld als marketingmodel.

.

Copywriting met het AIDA-model [+voorbeelden]

AIDA-model

Een AIDA-model model. Helemaal zelf gephotoshopt.

Hoe gebruik je het AIDA-model om sterke, overtuigende teksten te schrijven? Of om andere motiverende content te creëren? Laten we eens naar elke letter van het AIDA-model (+ voorbeelden) kijken.

 

1. Attention (aandacht)

Voordat iemand je tekst überhaupt leest – of je content gebruikt – moet je de aandacht grijpen. Als je de aandacht niet weet te pakken, dan heb je geen lezer, kijker of luisteraar. En dus ook geen conversie.

De aandacht grijp je uiteraard op talloze manieren, afhankelijk van het soort content / tekst en waar je het plaatst.

 

Voorbeelden AIDA-model: attention (aandacht)

  • Bij een homepage gaat het om de titel, het design en het beeld boven de vouw (dat wat je ziet zonder te scrollen).
  • Bij een Facebookadvertentie gaat het om een combinatie tussen titel, beeld en andere tekst die je gelijk ziet.
  • Een video op Youtube trekt de aandacht met het beeld dat je ziet (thumbnail) en de titel.

Zoals je ziet is qua tekst de titel super belangrijk om de aandacht te trekken. Ik weet niet of de statistiek écht klopt, maar er wordt vaak gezegd dat 80% je titel leest en maar 20% de rest. Zorg dus dat je titel de aandacht trekt en prikkelt om verder te lezen / kijken / klikken.

 

AIDA-model-voorbeeld-homepage

Voorbeeld hoe mijn eigen homepage de aandacht trekt

 

2. Interest (interesse)

Nadat je de aandacht van je lezer / kijker / potentiële klant hebt gegrepen, moet je ervoor zorgen dat je zijn interesse wekt en vasthoudt. Hoe beter je dit doet, hoe meer mensen er doorlezen, -kijken of -klikken, hoe meer er uiteindelijk converteren.

Hoe houd je de interesse vast? Je hebt hier wederom talloze mogelijkheden voor. Denk bijvoorbeeld aan een stukje storytelling als inleiding. Verhalen houden mensen al eeuwen in de ban. Van de ring, bijvoorbeeld. 😉

Een andere klassieker: vertel over de pijnpunten die jouw ideale klant ervaart en laat zien dat je een oplossing hebt. Check bijvoorbeeld mijn blogbericht over de PES-formule (op Frankwatching).

Insider tip: als jouw tekst zowel AIDA als PES volgt, heb je een ongelofelijk sterke tekst.

 

AIDA-model voorbeeld: interest (interesse)

 

AIDA-model-voorbeeld-interesse

Voorbeeld hoe mijn homepage de interesse wekt door o.a. pijnpunten te benoemen

Om de interesse op te wekken en vast te houden, spelen ook andere dingen een rol. Denk bij tekst aan genoeg ruimte tussen alinea’s, niet te lange zinnen en genoeg afwisseling. Zorg dat je tekst overzichtelijk is en fijn leest.

 

3. Desire (verlangen)

Verlangen-oproepen-met-aida

Nadat je de aandacht hebt gegrepen en de interesse hebt gewekt, is het tijd voor stap 3: het oproepen van verlangen.

Hoe je dat doet? Eerst moet je natuurlijk weten wat je ideale klant precies verlangt. Vervolgens laat je zien hoe jouw product of dienst aan dat verlangen voldoet.

Dat doe je bijv. door de voordelen van je aanbod te benoemen. Wat heeft je klant aan jouw aanbod? Zorg ervoor dat je de juiste (positieve) emoties triggert. Je wilt laten zien hoe de situatie van jouw klant verbeterd dankzij jouw aanbod.

 

Voorbeelden AIDA-model: desire (verlangen)

Stel je hebt een online cursus waarmee je mensen met een burn-out begeleidt. Je kunt dan verschillende voordelen benoemen.

Voorbeelden (ik noem maar iets, ben geen burn-out expert):

  • Je ontdekt wat voor carrière echt bij je past, zodat je meer zingeving ervaart en ‘s ochtends gemotiveerd en blij uit bed komt. Je leeft nu eindelijk het leven waarnaar je altijd al verlangde.
  • Je leert ‘nee’ te zeggen tegen dingen die je eigenlijk niet wilt, zodat je niet langer overbelast raakt en een tweede burn-out voorkomt. Je leven is meer in balans en je ervaart meer rust en vrijheid.
  • Je ontdekt hoe je voldoende ontspanning in je agenda inplant en wat voor jou het beste werkt, zodat stress zich niet meer opstapelt en je daadwerkelijk de tijd neemt om voldoende stoom af te blazen.

 

AIDA-model-voorbeeld-desire-voordelen

Voorbeeld van de voordelen van mijn weggever

 

4. Action

De laatste stap waar het uiteindelijk allemaal om draait: actie. Hier motiveer je jouw ideale klant om actie te nemen. Want zonder actie geen resultaat. Niet voor jou en niet voor je klant.

Roep je klant dus op om actie te ondernemen. Dit heet een call to action.

 

Voorbeelden AIDA-model: action (actie)

Hier wat voorbeelden van een call to action:

  • Benieuwd of ik je kan helpen? Vraag dan nu een gratis kennismakingsgesprek aan.
  • Schrijf je direct in voor mijn cursus en begin vandaag nog met het verbeteren van je webteksten.
  • Of schrijf je in voor mijn gratis cursus. (probeer het maar eens).

 

Zelfs dit blogbericht doorloopt meerdere keren het AIDA-model

Dit blogbericht is vooral bedoeld om je te informeren en helpen, zodat je zelf het AIDA-model kunt gebruiken. Geen gladde verkooptekst dus. Toch doorloopt ook dit blogbericht op verschillende manieren AIDA.

  1. De titel en afbeelding trekken de Aandacht.
  2. In de introductie Interesseer ik je in de formule.
  3. Ook roep ik daar het Verlangen op om meer over de formule te leren.
  4. Op het eind van de introductie stuur ik aan op Actie: dit artikel verder lezen.

Maar dat is niet alles. Want ook dit hele blogbericht doorloopt van begin tot eind AIDA. En ik heb het niet eens bewust zo ontworpen. Zie je hoe het werkt?

 

Aan de slag met het AIDA-model

Goed, je kent nu alle stappen van het AIDA-model. Hiermee kun je sterke, overtuigende content creëren en als een magneet je ideale klanten aantrekken. Nu is het aan jou om AIDA toe te passen. Probeer het eens uit!

Een laatste tip: je hoeft bij het schrijven niet direct over de stappen na te denken. Je kunt ook gewoon eerst je tekst schrijven (puur vanuit inspiratie) en dan kijken wat je kunt verbeteren door het model ernaast te leggen.

Succes! 🙂

 

Kan ik je helpen met copywriting of schrijfcoaching?

Stap 1 is altijd een grondig onderzoek naar je ideale klant. Pas als je exact weet wie jouw droomklant is, kun je teksten schrijven waarmee je die klant als een magneet aantrekt.

Hier ontdek je er alles over.

Wat vind je van dit artikel? Handig? Deel het dan met je netwerk. En laat een reactie achter als je vragen of opmerkingen hebt.